איראן פתחה הערב (יום ג') את השגרירות שלה בריאד, בירת סעודיה, שבע שנים אחרי סגירת השגרירות וניתוק היחסים בין המדינות. השגרירות האיראנית נפתחה מחדש כשלושה חודשים אחרי הסכם שהושג בתיווך סין על חידוש היחסים בין שתי המעצמות האזוריות.
"זהו יום חשוב ביחסי הרפובליקה האיסלאמית של איראן וממלכת סעודיה", אמר עלירזא ביקדלי, סגן שר החוץ האיראני, בטקס הפתיחה בריאד. "שיתוף הפעולה בין המדינות נכנס לעידן חדש". הוא הוסיף כי הוא מייחל לשיתוף פעולה נרחב באזור, "כדי להשיג יציבות, שגשוג וקדמה". לדבריו, "לדיפלומטיה יש את האמצעים הטובים ביותר לייצר תקשורת ודיאלוג בין מדינות ולהגיע להבנות".

3 צפייה בגלריה
איראן פתחה את ה שגרירות ב סעודיה אחרי 7 שנים
איראן פתחה את ה שגרירות ב סעודיה אחרי 7 שנים
גזירת הסרט בכניסה לשגרירות האיראנית בריאד
סעודיה הייתה זו שיזמה את ניתוק היחסים ב-2016. היא עשתה זאת אחרי שמפגינים פרצו לשגרירות שלה בטהרן והציתו אותה, ולאחר שהקונסוליה הסעודית בעיר משהד הותקפה גם כן.
הסיבה להפגנות הייתה הוצאתו להורג בסעודיה של המטיף ואיש האופוזיציה השיעי נימר באקר א-נימר. עבור איראן השיעית היה מדובר בחציית קו אדום והיא איימה על הממלכה הסונית שהיא תשלם מחיר כבד על המעשה. מאז ובמשך שנים ידעו היחסים בין המדינות בעיקר מורדות, ששיאן במתקפה שיוחסה לאיראן נגד מתקני הנפט של ארמקו בסעודיה בספטמבר 2019. עם זאת, בשנים האחרונות נפוצו דיווחים על מגעים בין המדינות לחידוש היחסים, שלאחרונה הבשילו לכדי הסכם.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן נועד ב סין עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן
שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן נועד ב סין עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן
שרי החוץ של איראן וסעודיה נפגשים בסין
(צילום: EPA)
ההסכם בין הצדדים הושג בחודש מרץ. בהצהרה משותפת מסרו המדינות כי הן הסכימו "להפעיל מחדש" את הסכמי הסחר, הכלכלה ושיתוף הפעולה הביטחוני ביניהן שנחתמו בעבר. "סעודיה ואיראן מסכימות לכבד את ריבונות שתי המדינות, ולא להתערב בעניינים פנימיים אחת של השנייה". ההתקרבות בין המדינות שהיו עד לאחרונה יריבות מרות מעוררת דאגה בישראל ובארה"ב.
בסוף השבוע, בעדות נוספת לשיקום היחסים בין טהרן לריאד, הודיע מפקד חיל הים של איראן כי ארצו עומדת להקים ברית ימית יחד עם סעודיה ומדינות נוספות במפרץ הפרסי.
3 צפייה בגלריה
שרי החוץ של איראן וסעודיה בפגישתם בסין
שרי החוץ של איראן וסעודיה בפגישתם בסין
ההסכם לחידוש היחסים הושג בתיווך של בייג'ינג
השגרירות האיראנית בריאד תפעל בסמוך לשגרירות של סוריה – בעלת הברית של טהרן, שחידשה גם היא את יחסיה עם ריאד והחליטה לפתוח מחדש את השגרירות שלה. טרם ברור מתי היא תיפתח.
סעודיה טרם הצהירה מתי היא תפתח מחדש את השגרירות שלה בטהרן וטרם מינתה שגריר.