רשת CNN דיווחה היום (ה') כי הרשויות בנגסקי, יפן, החליטו שלא להזמין את ישראל לטקס השנתי לציון ההטלה של פצצת האטום על העיר ב-1945, וזאת על רקע המלחמה בעזה והמתח השורר סביבה בעולם. ראש העיר נגסקי, שירו סוזוקי, אמר כי ההחלטה התקבלה כדי לאפשר את קיומו של הטקס ב"אווירה של שלום".
1 צפייה בגלריה
פצצת אטום שהוטלה על נגסאקי נגסקי ב יפן ב אוגוסט 1945 נשק גרעיני מלחמת העולם השנייה
פצצת אטום שהוטלה על נגסאקי נגסקי ב יפן ב אוגוסט 1945 נשק גרעיני מלחמת העולם השנייה
הטלת פצצת האטום על נגסקי באוגוסט 1945
(צילום: ויקיפדיה)
"אני מבקש להדגיש כי ההחלטה הזו אינה נובעת משיקולים פוליטיים, אלא מהרצון שלנו לקיים את הטקס להנצחת הקורבנות של פצצות האטום באווירה נוגה ובאווירה של שלום, ולוודא שהטקס יעבור בצורה חלקה", אמר ראש העיר, וציין כי קבלת ההחלטה הייתה "קשה". בחודש יוני קרא סוזוקי לישראל לנצור את האש בעזה והביע חשש ממהומה בטקס אם ישראל תשתתף בו בעודה נלחמת, ואתמול הודיע כי לא ראה מאז שום שינוי שיפחית את הסכנה שבהזמנת ישראל.
הטקס בנגסקי ייערך ב-9 באוגוסט, ובשבועות האחרונים הופעל על העירייה שם לחץ מצד פעילים וארגונים המאגדים את ניצולי ההפצצה ב-1945 שלא להזמין את ישראל לאירוע בשל ההרג ההמוני שגרמו הפצצותיה בעזה. לטקס הזה ולטקס דומה, אך גדול יותר, מוזמנים מדי שנה דיפלומטים מרחבי העולם, ומטרתם היא להדגיש את חשיבות השלום ואת הסכנה הטמונה בפריסת כלי נשק גרעיניים. בניגוד לנגסקי, בחודש שעבר הודיעה עיריית הירושימה כי אין לה שום כוונה לבטל את הזמנת ישראל לטקס, אף שגם עליה הופעלו לחצים לעשות זאת.
שגריר ישראל ביפן: "ההחלטה שולחת מסר שגוי לעולם"

בהטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסקי נהרגו עשרות אלפי בני אדם, חלקם מיד אחרי הפגיעה ואחרים בחודשים ובשנים שלאחר מכן בעקבות מחלות שגרמה להם הקרינה. הטלת פצצות האטום היא שהובילה בסופו של דבר לכניעתה של יפן במלחמת העולם השנייה.
שגריר ישראל ביפן גלעד כהן אמר בתגובה: "באירוע המציין היסטוריה, הייתי מצפה מראש העיר של נגסקי להכיר את ההיסטוריה של המזרח התיכון ואת הקונטקסט של הטרור האיסלאמיסטי שישראל ניצבת בחזית המלחמה בו. מצער ללמוד כי שיקולים פוליטיים צרים, הובילו את ראש העיר להדיר את ישראל שהיא ידידה קרובה של יפן מטקס משמעותי גם ברמה הבינלאומית. ברור לי כי זו היא עמדתו האישית שאינה מייצגת את עמדת כלל הציבור ביפן".
השגריר כהן ביקש לציין שבניגוד לנגסקי, הוא קיבל הזמנה לטקס בהירושימה שייערך ב-6 באוגוסט מראש העיר שלה. הנציג הפלסטיני ביפן קיבל הזמנה לטקס בנגסקי, אך לא הוזמן להירושימה מכיוון שהפלסטינים לא מוכרים ביפן כמדינה. יצוין כי גם רוסיה ובלארוס לא מוזמנות לטקס בנגסקי.
בציוץ ברשת X, ציין השגריר כהן כי החלטתה של עיריית נגסקי מצערת ושולחת מסר שגוי לעולם: "ישראל מממשת את זכותה המלאה ואת חובתה המוסרית להגן על עצמה ועל אזרחיה, ותמשיך לעשות זאת. אין מקום להשוואה בין ישראל, שמותקפת באכזריות על-ידי ארגוני טרור, לבין כל סכסוך אחר, וכל ניסיון להציג זאת אחרת מעוות את המציאות".