2 צפייה בגלריה
חייה פריימן ונכדה
חייה פריימן ונכדה
"נשבר לנו הלב". חיה פרייימן ונכדה אליאן פיטוסי
(באדיבות המשפחה )
שעות אחרי שמשרד הבריאות הורה היום (ראשון) על הקמת ועדה לבדיקת המחדל שבמסגרתו חייה פריימן, בת 86 מאשקלון, שנפטרה מקורונה, נקברה בשם אחר ובני משפחתה לא ידעו על מותה - סיפר נכדה, אליאן פיטוסי, על השתלשלות האירוע החמור.
"הכול התחיל לפני שבוע, ב-28 באוגוסט", כתב פיטוסי בפוסט שפרסם בפייסבוק, "כשסבתי שחולה בדמנציה מתקדמת אובחנה כחולת קורונה. כשגילו שהיא חיובית החליטו לשלוח אותה לבית אבות בבני ברק, שבו יש מחלקה לחולי קורונה. הודיעו לנו על המעבר, הסבירו לנו לאן היא הולכת ואמי אישרה את הכול ושאלה איך היא מרגישה. נאמר לה שהיא מרגישה טוב ואין לה כרגע שום תסמינים. לאחר מכן אמי התקשרה שוב לבדוק את שלומה ואמרו לה שהיא אוכלת ושהיא בסדר גמור".
פיטוסי כתב עוד כי לאחר יומיים יצרה עם אמו קשר עובדת סוציאלית ואמרה לה כי היא "צריכה להגיע אלינו הביתה מכיוון שקרה משהו מוזר ושסבתא נפטרה לפני שלושה ימים". לדבריו, לבית המשפחה הגיעו עובדת סוציאלית, מנהלת בית האבות ורופאה של בית האבות וגם רופאה מחוזית, "והן מספרות לנו שסבתא שלנו נפטרה בכלל לפני שלושה ימים מקורונה בזמן שנאמר לנו שהיא בחיים". עוד סיפר הנכד: "הן אמרו שהיה בלבול עם שם של מישהי אחרת שמטפלת במקום ושכבר קברו את סבתא שלנו בבית קברות בבאר שבע. לא הבנו מה אנחנו שומעים בכלל. חשכו עינינו".
המרכז הסיעודי "ותיקים" בבני ברק
(צילום: ליהי קרופניק )

בשלב זה, משחזר פיטוסי, "הן ממשיכות ומספרות שמשפחה אחרת עשתה לה לוויה מכיוון שחשבו שזאת אמא/סבתא שלהם. כששאלנו איך דבר כזה קורה ואיך הגיוני שאף אחד לא בא לזהות את הגופה או איך בית האבות הקבוע שלה לא קיבל הודעה על פטירתה, כמובן שלא קיבלנו תשובות הגיוניות. כל מה ששמענו זה 'אנחנו לא יודעים, עדיין בודקים'".
מזועזעים, פתחו בני המשפחה בבדיקת האירוע: "נאמר לנו שהדיירת שאיתה קרה ה'בלבול' היא אישה ערירית, ללא משפחה וילדים. כששאלנו מי זיהה את הגופה כמובן שלא קיבלנו תשובה. אנחנו בקשר עם משרד הבריאות, שלא מספק תשובות, וגם כשאמרנו שמשהו פה לא נראה לנו ואנחנו רוצים לבצע נתיחה שלאחר המוות נאמר לנו שזה אפשרי, אך רוב הסיכויים שלא נוכל לקבע מידע נכון כי עבר זמן רב מאז שהגופה נקברה.
"אנחנו מרגישים שמשקרים לנו בלי סוף. אין לנו שום תשובה לגבי מה קרה לסבתי וזה שורף לנו את הנשמה לא לדעת מה היא אולי עברה ושאפילו לא יכולנו ללוות אותה בדרכה האחרונה ולשבת עליה שבעה בצורה נורמלית. בלתי נתפס שקורה דבר כזה במדינת ישראל ב-2021. זה שובר את הלב לדעת שסבתא שלי קבורה בכלל בבאר שבע ושאנחנו צריכים להוציא את הגופה כדי לבצע נתיחה לאחר המוות כי מישהו משקר לנו". פיטוסי מציין כי סבתו חוסנה במנה השלישית של החיסון נגד קורונה כשבוע לפני מותה, והוסיף: "אנחנו ממש מרגישים שחרב עלינו עולמנו".
2 צפייה בגלריה
מרכז סיעוד ותיקים, בני ברק
מרכז סיעוד ותיקים, בני ברק
המרכז הסיעודי "ותיקים" בבני ברק
(צילום: ליהי קרופניק )
פריימן הועברה מבית האבות "נאות אבי" באשקלון, שבו הייתה התפרצות קורונה, למוסד הגריאטרי "מרכז ותיקים" בבני ברק, שם, כפי שצוין, הלכה לעולמה. אבל באותו מוסד גריאטרי חשבו בטעות שמדובר בערירית, והיא נקברה בשם אחר.
בבית האבות "נאות אבי" באשקלון אמרו כי על פי הוראת משרד הבריאות העבירו את הדיירים המבודדים ומאומתי קורונה לבית האבות "מרכז ותיקים", כשכל הדיירים עונדים צמידי תיוג מודפסים עם שמם ופרטים רפואיים נוספים. לדבריהם, ביום שני, 30 באוגוסט, עדכן "מרכז ותיקים" כי אחת הדיירות נפטרה, ולפי הדיווח של המוסד הודעה נמסרה למשפחתה.
לקראת החג, "נאות אבי" שלחו שי לחג לכל הדיירים שלהם באיחולי החלמה וברכת חג שמח וביקשו לצלם את הדיירים מקבלים את השי. "בתמונות שנשלחו גילו 'נאות אבי' למרבה הזוועה ובתדהמה מוחלטת כי הדיירת ש'נפטרה' על פי הדיווח של 'ותיקים' מצולמת עם המתנה", אמרו.
ב"נאות אבי" אמרו כי "עם היוודע מחדל הדיווח השגוי של 'מרכז ותיקים' פנינו באופן בהול למשרד הבריאות ולמנהל 'מרכז ותיקים' בדרישה מיידית לפתוח בבדיקת אירוע חריג זה. כמו כן, שלחנו באופן מיידי את האחות הראשית לבדוק מה קורה עם שאר הדיירים השוהים ב'מרכז ותיקים' ונמצא שעוד דיירים שוהים ללא תיוג על היד כפי שנשלחו וללא זיהוי סדור. הדיירת שדווח בטעות כי נפטרה תויגה בטעות על ידי 'מרכז ותיקים' בתיוג לא נכון עם שם של דיירת אחרת".
"אנחנו רואים בחומרה את ההתנהלות הרשלנית של 'מרכז ותיקים' באירוע זה שגרמה לזלזול בחיי אדם וברגשות המשפחות", אמרו ב"נאות אבי". "נציין שפנינו פנו מספר פעמים למשרד הבריאות וביקשו שוב ושוב להשאיר את הדיירים המבודדים במחלקה ייעודית אצלם במקום להעביר אותם ל'מרכז ותיקים', אולם משרד הבריאות סירב לבקשותיהם והורה להעביר את הדיירים החולים".
מבית האבות "ותיקים", שם נפטרה פריימן, נמסר בתגובה: "אנחנו משתתפים בצערה של משפחה ומחבקים אותה אל ליבנו ברגעים קשים אלו. לבקשת משרד הבריאות, נפתחה אצלנו מחלקה לקשישים סעודיים, חולי קורונה, אליה מפנה משרד הבריאות בדחיפות קשישים שהתגלו כמאומתים במוסדות גריאטריים אחרים: קשישים אלה אינם מוכרים במחלקה הקולטת ומגיעים עם אמצעי זיהוי הנשלחים על-ידי המוסד השולח. בשל טעות של המוסד השולח, שהחליף את אמצעי הזיהוי בין שתי הקשישות שנשלחו, הן נקלטו אצלנו תחת שמות מוטעים. משנפטרה, למרבה הצער, אחת מהן, היא זוהתה בטעות כאחרת. יודגש כי מוסד ותיקים פעל על-פי נהלי והנחיות משרד הבריאות. בעקבות המקרה המצער, שינה משרד הבריאות את הנוהל".
ממשרד הבריאות נמסר כי "ועדת בדיקה של משרד הבריאות תבחן מקרה חמור ומצער שבו נעשתה טעות זיהוי בקבורת אישה מבוגרת שנפטרה מקורונה. מרגע שנודע המקרה למשרד הבריאות, משלחת של נציגי לשכת הבריאות והמוסד הסיעודי ממנו הועברה האישה, הגיעו למשפחות כדי לטפל באירוע. במקביל להליך הבדיקה, משרד הבריאות ימשיך ויסייע למשפחה האבלה ככל שיידרש. אנו משתתפים בצערם הכבד של קרובי המנוחה".
בינתיים, בית האבות "ותיקים" בבני ברק שיגר אחר הצהריים התראה לפני תביעה בגין הוצאת דיבה לבית האבות נאות אבי באשקלון. המחלוקת: האם חיה פריימן הגיעה עם צמיד עם פרטים לא נכונים לבני ברק מאשקלון או שהטעות בזיהוי נעשתה בבני ברק. בוותיקים טוענים כי פריימן הגיעה מאשקלון עם צמיד עם פרטים שאינם שלה, מה שגרם לטעות בזיהוי. בבני ברק טוענים שבידם הוכחה מצולמת לכך.
מבית האבות נאות אבי באשקלון נמסר בתגובה לאיומי התביעה של בית האבות ותיקים בבני ברק: "צר לנו כי מרכז ותיקים במקום לתחקר את מחדליו שלו בוחר באסטרטגיה של הפניית אצבע מאשימה כלפי מי שטיפלו בדיירת באופן מסור מזה שנים. הדיירת הועברה אליהם במצב טוב, כשהיא מתוייגת עם על המידע הנדרש ותוך פחות מ 48 שעות הדיירת מצאה את מותה וזאת לאחר שגם תויגה בטעות על ידי מרכז ותיקים. הדיירים כולם פונו למרכז ותיקים כשהם כולם מתוייגים כהלכה.
"כל הגורמים הרלוונטיים ובהם המשפחה והקרן לטיפול חסויים עודכנו בדבר האירועים המצערים שהתרחשו במרכז ותיקים. אנו קוראים למשרד הבריאות לנהל בדיקה מקיפה ולפרסם את תוצאותיה בשקיפות מלאה".