3 צפייה בגלריה
יעקב אדרי ראש עיריית אור עקיבא
יעקב אדרי ראש עיריית אור עקיבא
יעקב אדרי בבית המשפט
(צילום: שאול גולן)
פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה הבוקר (יום שני) כתב אישום נגד ראש העיר אור עקיבא, יעקב אדרי, המייחס לו קבלת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, שיבוש מהלכי חקירה, גניבה בידי עובד ציבור, מרמה והפרת אמונים - ותקיפה פיזית. יחד עם אדרי נאשמים עוד שמונה בני אדם וחברות. בתגובה להגשת כתב האישום, אדרי הכריז על התפטרותו.
אדרי כיהן כראש העיר אור עקיבא בין השנים 2003-1989, ולאחר מכן כיהן כחבר כנסת מטעם הליכוד וקדימה במשך כ-10 שנים, וכן כשר הבריאות, השר לפיתוח הנגב והגליל, והשר לקליטת עלייה. ב-2013 אדרי נבחר שוב כראש העיר, ומכהן בתפקיד גם כיום. אדרי גם שימש כחבר בוועדה המרחבית לתכנון ובניה באזור, וכמורשה חתימה בחשבונות העירייה ובעמותה העירונית "עמותת יפתח", העוסקת בחינוך ומימון פרוייקטים חינוכיים באור עקיבא.
בכתב האישום נטען לקיומה של מסכת שחיתות שלטונית שהתרחשה בעיריית אור עקיבא במהלך כהונתו של אדרי, שבמסגרתה הוא ביקש ולקח שוחד מהנאשמים והחברות, הן באופן ישיר והן באמצעות אדם נוסף. עוד תואר כי אדרי קיבל כספים במזומן ותווי קנייה בסכומים הנאמדים במאות אלפי שקלים באופן קבוע, פעמיים בשנה בסמוך לחגי תשרי וחג הפסח, והן באופן מזדמן על פי בקשתו.
3 צפייה בגלריה
יעקב אדרי ראש עיריית אור עקיבא
יעקב אדרי ראש עיריית אור עקיבא
אדרי חשוד בין היתר גם בשיבוש חקירה ובתקיפה פיזית של אישה
(צילום: אלעד גרשגורן)
בתמורה לשוחד שלקח, אדרי פעל כדי לקדם את ענייניהם של נותני השוחד בעיריית אור עקיבא, בין היתר על ידי אישור חשבונות לקבלת תשלום, הקלה בתשלומי מס מוניציפאליים וקידום תוכניות שהוגשו בוועדה המרחבית. את התשלומים אדרי חלק עם אדם נוסף, בידיעה כי באלו ייעשה שימוש אישי. בנוסף, אדרי פעל במרמה על מנת לקבל תווי קנייה שמטרתם, כביכול, הייתה עזרה לנזקקי אור עקיבא, בעוד שלמעשה הוא עשה בהם שימוש אישי ביחד עם אחד ממקורביו. אדרי נאשם גם כי ביצע נגד אותו מקורב עבירת אלימות ב-2020.
בסעיף האישום הראשון, "פרוייקט נוף ים", אדרי נאשם כי קיבל שוחד מחברת מרדכי שכטר בע"מ, שלה היו פרויקטים של נדלן ונדרשה לאישורים שונים. בין היתר, החברה העניקה לאדרי תווי קנייה בסכום של 30 אלף שקלים, כביכול לתרומה לנזקקים, אלא שבפועל אלו יועדו לאדרי עצמו. ההוצאה נרשמה באופן כוזב כשי לעובדים וכיבוד. בסמוך למועד הבחירות לראשות העיר, החברה נתנה לאדרי כסף מזומן בסך 30 אלף שקלים נוספים. מתת השוחד מצד החברה לאדרי הסתכמה בסופו של דבר ב-74 אלף שקלים.
בתמורה לשוחד, תואר בכתב האישום, אדרי התערב באופן בוטה בעבודתם של גורמי הפיקוח והתביעה של הוועדה המרחבית לתכנון ולבניה, ביחס להוצאת טופס 4 לחברה, ואף הציע לשכטר ולסמנכ"ל ההנדסה של החברה שלא יתייצב לחקירה פלילית של הוועדה, תוך הצגת מצג כוזב למפקח החוקר לפיו המהנדס אינו חש בטוב. בגין מעשים אלו מיוחסת לאדרי עבירת שיבוש חקירה.
כתב האישום מתאר כאמור גם מקרה של תקיפה פיזית של אישה על ידי ראש העיר, אחרי ויכוח ברכב. בכתב האישום תואר כי אדרי אחז בצווארה של האישה, הבטיח כי "יהרוג אותה", והותיר על גופה סימני אלימות.
3 צפייה בגלריה
עו"ד טל שפירא
עו"ד טל שפירא
עורכי הדין טל שפירא, שילה ענבר ושחר חצרוני
(צילום: צביקה גולדשטיין)
כאמור, בתגובה להגשת כתב האישום נגדו, אדרי הודיע לממלא מקום שר הפנים מיכאל מלכיאלי על התפטרותו: "אני כופר מכל וכל בטענות המיוחסות לי בכתב האישום ובכוונתי להפריכן, אך אני נאלץ להודיע בצער רב על התפטרותי, שכן אני סבור שתפקידו של ראש עיר מחייב אותו להקדיש את מלוא זמנו ומרצו לעסוק בציבור התושבים, ואני, שנדרש כעת להתפנות לקרב חיי להגנה על שמי ועל חפותי, אשר יגזול ממני משאבים וזמן רב, לא יכול למלא כראוי את חובותיי כראש העיר אור עקיבא".
עורכי הדין טל שפירא וסתיו שורצברג מסרו מטעמו של אדרי כי הוא "כופר מכל וכל בחשדות המיוחסים לו, הנשענים כולם על עדות מפוקפקת ולא אמינה של עדה אשר לא בכדי המדינה מסרבת לפרסם את שמה או כל פרט מזהה לגביה. כתב האישום מציג תמונה מעוותת, מגמתית ומסולפת של המציאות, עד כדי העלאת טענה שילקוטים שנתרמו לטובת ילדים למשפחות נזקקות עולים כביכול כדי לקיחת שוחד. טענות אלה, כמו גם אחרות, יופרכו כליל בבית המשפט, תוך שבפני הציבור תוצג לראשונה התמונה האמיתית בדבר מעשי הצדקה המרובים והמבורכים של מר אדרי ותרומתו הענפה לאורך השנים לאור עקיבא".
במקביל להגשת כתב האישום, איש העסקים יורם מאיר וחברת אלייב נכסים והשקעות הגיעו להסדר טיעון מקל בפרשה. מאיר הסכים לרצות עבודות שירות במשך תשעה חודשים ולשלם קנס של 15 אלף שקלים, בעוד שהחברה תשלם 150 אלף שקלים.
עורכי דינם, שחר חצרוני ושילה ענבר ממשרד נוי, סננס, שפרילנג וחצרוני מסרו:" אנו מודים לפרקליט מחוז תל אביב, שלאחר קבלת ההחלטה על הגשת כתב האישום הקדיש לנו מזמנו וקיבל טענותינו בדבר הנסיבות המקלות הנוגעות למרשינו. כתוצאה מכך הוגש נגדו כתב אישום נפרד ומקל, שאינו כולל עבירת הלבנת הון. כמו כן הסכימה הפרקליטות כי יורם מאיר לא יישלח לכלא".