חשיפת הטלגרף על מאגר הנשק העצום של חיזבאללה בנמל התעופה רפיק אל-חרירי בביירות מעוררת סערה ברשתות הערביות. אחרי שבמשך שנים ישראל משמיעה טענות דומות, הציג העיתון הבריטי עדויות מבפנים של עובדי הנמל שמתארים את השליטה של פעילי חיזבאללה בו - וכיצד טילים וכלי נשק איראניים מגיעים אליו בטיסות ומאוחסנים בו חרף סכנה ממשית לאזרחים שטסים דרכו. לצד החשש, בביירות נמשכים הפסטיבלים וחיי השגרה. צפו בתמונות בהמשך הכתבה.
8 צפייה בגלריה
אינפו אינפוגרפיקה מאגר הנשק בנמל התעופה בביירות
אינפו אינפוגרפיקה מאגר הנשק בנמל התעופה בביירות
הנשק שמוחזק בנמל התעופה, לפי הפרסום בטלגרף
8 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל תעופה
ביירות לבנון נמל תעופה
נמל התעופה בביירות. אחסנת כלי הנשק באזור מסכנת את התושבים שחוששים
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
8 צפייה בגלריה
נמל התעופה סעד אל-חרירי בביירות
נמל התעופה סעד אל-חרירי בביירות
נוסעים בנמל התעופה
(צילום: AP/Bilal Hussein)
הסיכון באחסנת כלי הנשק האיראניים בנמל התעופה האזרחי של ביירות ברור: מדי יום עוברים בנמל התעופה אלפי אזרחים, שכן מדובר בשער היציאה הראשי של תושבי לבנון מהמדינה - וחזרה אליה. ובזמן שארגון הטרור הלבנוני מסרב להגיע לפשרה כל עוד הלחימה ברצועת עזה נמשכת, התושבים בעלי האמצעים - שמעדיפים לא להיתקע בין הפטיש לסדן - בורחים מחשש למלחמה.
החשיפה הגבירה את החשש בקרב העובדים בנמל התעופה. אחד מהם אמר ל"טלגרף": "זה רציני מאוד, קופסאות מסתוריות ענקיות מגיעות בטיסות ישירות מאיראן זה סימן שהדברים הולכים להיות גרועים יותר. כשהן התחילו להגיע לנמל התעופה, אני וחבריי התחלנו לפחד, כי ידענו שמשהו מוזר קורה".
העובד, שתואר כ"חושף שחיתויות", אמר כי הוא חושש שמתקפה על נמל התעופה או פיצוץ במקום עלולים לגרום לנזק משמעותי, והשווה פיצוץ אפשרי לזה שאירע בנמל בדרום ביירות באוגוסט 2020, ופגע גם בחלק ניכר ממרכז העיר. "ביירות תהיה מנותקת מהעולם, שלא לדבר על מספר הנפגעים והנזק", הזהיר. "זה רק עניין של זמן עד שיקרה אסון גם בנמל התעופה". חיזבאללה הואשם בעבר באחסון נשק בנמל התעופה האזרחי, אך העובד הדגיש שהשיטה התגברה מפרוץ המלחמה באוקטובר.
על הרקע הזה ניתן להבין את החרדה של תושבי לבנון מפני האפשרות שהתחמושת בנמל התעופה תתפוצץ בגלל תאונה, או כתוצאה מתקיפה ישראלית. גם לא מפתיע כי לבנון הרשמית, בינתיים, הכחישה את הדיווח - ושר התחבורה הלבנוני עלי חמיה טען במסיבת עיתונאים כי המידע שגוי, והזמין את כלי התקשורת והשגרירים לקיים ביקור מחר ב-10:30 בשדה התעופה.
לדבריו, "שדה התעופה של ביירות נתון כל הזמן לשיבושים ישראליים. הדיווח של הטלגרף הוא ממקורות לא ידועים. איגוד התעופה הכחיש מכל וכל את המידע שפורסם. יש חוסר שקיפות בטיפול של העיתון בדיווח על אחסנת הנשק בנמל התעופה". הוא אף הוסיף כי הוא מקיים התייעצויות עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי לגבי הגשת תביעה נגד הטלגרף, בשל "הפרסום שפוגע בלבנון".
איגוד חברות התעופה בלבנון טען כי הטלגרף "פרסם את הדברים מבלי לספק הוכחות או ראיות, אלא רק הטעיות ושקרים". לפי הודעת הארגון, לכלי התקשורת ולמי שמדווח על הדברים "ומקדם את השקר" יש אחריות מלאה על בטיחות העובדים בשדה התעופה בביירות, בכל המתקנים. עוד נמסר בהודעה: "אנחנו מזמינים את התקשורת הלבנונית, הערבית והזרה, להגיע לשדה התעופה של ביירות עם צוותי צילום ולבדוק בעצמם".
אבל, בעולם הערבי לא ממהרים להשתכנע מהטענות הלבנוניות. בערוץ אל-חדת' הסעודי אף פתחו משדר מיוחד שעסק בחשיפת הטלגרף, והעיתונאי הלבנוני עלי אל-אמין טען כי "הדברים שפורסמו לא בלתי סבירים. חיזבאללה ניצל בעבר את נמל התעופה, שיש לו משמעות ביטחונית עבורו".
8 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
בישראל טוענים כבר זמן רב שחיזבאללה מנצל את שדה התעופה. נסראללה
הכותב הפוליטי הלבנוני, פאדי אל-אחמר, אמר לאל-חדת' כי "חיזבאללה הפך את נמל התעופה רפיק אל-חרירי לנמל התעופה על שם קאסם סולימאני. הדיווח של הטלגרף מאשר שחיזבאללה השתמש בו לאחסון נשק. אין אמון בפיקוח של ועדות בינלאומיות - ולראיה מה שקורה עם הגרעין האיראני". אל-אחמר הוסיף, ביחס ללחימה שמנהל ארגון הטרור עם ישראל: "כל לבנוני מזדהה עם עזה, אבל השיטה ההרסנית של חיזבאללה נגד לבנון לא מתקבלת על הדעת".
איש האופוזיציה הסורי אסעד עוד א-זעבי מסר לערוץ: "מיליציות איראניות מנצלות מתקנים אזרחיים, כולל נמלי התעופה בביירות ודמשק". לדבריו, חיזבאללה יכול "לריב עם ישראל", אבל אין לו כלים כדי לנצח אותה באמת.
במכון עלמא לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון טענו כבר תקופה ארוכה כי חיזבאללה מנצל את נמל התעופה. הדברים הופיעו גם בכתבה שפורסמה כאן בשבוע שעבר על צבא לבנון. לפי מכון עלמא, חיזבאללה מנצל את לבנון לצרכיו, ומעורבות ארגון הטרור מגיעה גם למעברי הגבול של לבנון – כולל נמל התעופה ביירות. "במכ"מים של חיל הים או במכ"מים בנמל התעופה יש נציגים של חיזבאללה", מסר טל בארי, ראש מחלקת המחר של מרכזי עלמא. "זה קורה ממש פיזית, או שהקצינים והחיילים שעובדים עבורם מופעלים מרחוק".
גם תא"ל (מיל') אסף אוריון, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), מסר כי חיזבאללה משתמש לא מעט בצבא הלבנוני, במיוחד במעברי הגבול. "לפני כמה שנים הוחלף הקצין בצבא שאחראי על שדה התעופה ולחיזבאללה היה מה להגיד על המינוי", סיפר אוריון והוסיף: "גם הנמל הימי הוא מקום סביר למעבר ציוד ונשק של חיזבאללה, וכמובן מעברי הגבול מסוריה – אלה מקומות שחיזבאללה שולט בהם. למעשה, צבא לבנון מכסה על חיזבאללה במקרים רבים".
8 צפייה בגלריה
רחובות ביירות לבנון
רחובות ביירות לבנון
פסטיבל שהתקיים החודש בביירות. "סומכים על אלוהים"
(צילום: Joseph EID / AFP)
8 צפייה בגלריה
רחובות ביירות לבנון
רחובות ביירות לבנון
"הלבנונים אוהבים לחגוג". הברים בביירות
(צילום: Joseph EID / AFP)
8 צפייה בגלריה
רחובות ביירות לבנון
רחובות ביירות לבנון
פסטיבל בביירות
(צילום: Joseph EID / AFP)
8 צפייה בגלריה
רחובות ביירות לבנון
רחובות ביירות לבנון
(צילום: Joseph EID / AFP)

95 אלף עקרו, אך בביירות עסקים כרגיל

בינתיים, תושבים בלבנון סיפרו לסוכנות הידיעות AFP על התחושות במדינה, בצל המתיחות הגוברת מול ישראל. "מה שאנחנו רואים ברחוב שונה ממה שאנחנו שומעים בתקשורת", סיפר אלי, תושב השכונה מאר מיכאל בביירות. "מה שהעיתונות הזרה מדווחת מצביע על כך שלבנון נמצאת במצב של מלחמה".
אותה שכונת מאר מיכאל הנוצרית ידועה בבתי הקפה והברים הצבעוניים שלה. "זו לבנון וזו ההיסטוריה שלנו. שום דבר לא משתנה, שרדנו את מלחמת יולי", אמר אלי, שהזכיר את מלחמת לבנון השנייה מקיץ 2006. לדבריו, "במהלך כל משברי העבר, אנשים המשיכו להישאר ערים עד מאוחר, בין אם זה היה בקורונה ובין אם זה היה במהלך הפיצוץ בנמל ביירות". אירוע זה, שהתרחש בקיץ 2020, האיץ את קריסת הכלכלה שהעמיקה מאז 2019.
אביר עטאללה, שהשתתף בפסטיבל במרכז ביירות שהתקיים לתוך השעות המאוחרות של הלילה, סיפר: "למרות כל האיומים, אנחנו עם שאוהב את החיים". לפי האו"ם, 95 אלף לבנונים עקרו מאזור הגבול מאז שהחלה המלחמה באוקטובר. הדבר, כך נכתב, לא מונע מלבנונים באזורים אחרים להמשיך את חייהם כרגיל. "אנחנו חיים מיום ליום. כמובן שאנשים מפחדים, אבל אנחנו סומכים על אלוהים", אמרה מירה, מוכרת צעצועים לילדים. "הלבנונים אוהבים לחגוג", היא אמרה, והדגישה שאין לה כוונה לעזוב את לבנון במקרה שתפרוץ מלחמה בקנה מידה מלא.
בדומה לישראל, גם בלבנון בוטלו בשל המצב פסטיבלים מרכזיים שמתקיימים מדי קיץ, אבל חלקם בכל זאת מתקיימים כרגיל. זמרים ערבים נוהרים להופיע בלבנון, כפי שהעידה הופעתו בביירות של הזמר המצרי עמר דיאב, שמשכה קהל של 20 אלף איש באמצע יוני. "אני לא חושבת שעלולה לפרוץ מלחמה, ואנחנו לא מפחדים. אחרת, לא היינו רואים את כל הקהל הזה", סיכמה ניילה חדד, בשולי הפסטיבל במרכז ביירות.