לפיד: "צה"ל יעמוד מול אתגר הציבורים שלא מתגייסים"
(צילום: דובר צה"ל)

נאום פוליטי, בטקס סיום הקורס הצבאי: ראש הממשלה יאיר לפיד, באחד מנאומיו האחרונים בתפקיד לפני חילופי השלטון הקרובים, רמז היום (חמישי) בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 לממשלה שצפויה לכלול את החרדים ואת הימין הקיצוני ואמר כי "שני האתגרים הפנימיים שמולם יעמוד צה"ל בשנים הקרובות הם תופעות מסוכנות של השתמטות וסרבנות מול ציבורים הולכים וגדלים שלא מתגייסים, לצד קריאות להפעלת כוח בלי חוקים ובלי כללים". אחריו נאם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, והתייחס ברמיזה לתוצאות הבחירות כשהוא אומר ש"ערכי צה"ל קודמים לדעות ותפיסות אישיות".
בתחילת דבריו פירט לפיד את פעולות ממשלתו וממשלת נפתלי בנט בתחום הביטחוני: "במהלך השנה האחרונה עצרנו את החזרה להסכם הגרעין האיראני, המשכנו את המערכה נגד התעצמות חיזבאללה והאיראנים בסוריה ולבנון, יצאנו למבצע 'עלות השחר' שבו סיכלנו את כל ראשי הג'יהאד האיסלאמי בעזה, פגענו קשות בהתארגנות 'גוב אריות' בשכם וג'נין".
2 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
"צה"ל יעמוד מול ציבורים הולכים וגדלים שלא מתגייסים". לפיד
(צילום - קובי גדעון / לע"מ)
"ישראל חזקה מכל אויביה", אמר ראש הממשלה. "אנחנו לא נהסס להפעיל כוח כדי לשמור על שלום אזרחינו. אויבינו צריכים לדעת שבכל רגע נתון אנחנו חזקים יותר, מתוחכמים יותר, קשוחים יותר מהם. אויבינו צריכים לדעת עוד דבר: שאנחנו מתייצבים מולם יחד. שהחברה הישראלית חזקה יותר מכל ויכוח. העוצמה הישראלית היא העוצמה של הביחד".
לפיד רמז לכך שהחרדים בדרכם לממשלה, ולהתנגדותם לחוק הגיוס: "בשנים הקרובות צה"ל יעמוד מול שני אתגרים פנימיים. האתגר הראשון הוא הסדקים המתרחבים במודל צבא העם. הוא מאותגר מול תופעות מסוכנות של השתמטות וסרבנות, מול ציבורים הולכים וגדלים שלא מתגייסים".
"האתגר השני הוא הקריאות להפעלת כוח בלי חוקים, בלי כללים, בלי הקפדה על המודל של צבא שומר חוק", אמר כשהוא רומז לכך שעוצמה יהודית צפויה להיות שותפה בכירה בממשלת נתניהו.
"הקריאות האלה מחלישות את החברה הישראלית ומחלישות את צה"ל", הדגיש ראש הממשלה. "העובדה שאנחנו דמוקרטיה מתוקנת עם כללים וחוקים היא לא מגבלה על הכוח, היא מקור כוחנו. זה הדבר שמבדיל אותנו מאויבינו. אם לא נהיה אחרים מהם, לא ננצח אותם. אם צה"ל לא יהיה צבא מוסרי ושומר חוק, הוא לא יגייס לשורותיו את הלוחמים והמפקדים הטובים ביותר".
כוכבי: "צה"ל אינו בועה"
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
"ערכי צה"ל קודמים לדעות ותפיסות אישיות". כוכבי
"ערכי צה"ל קודמים לדעות ותפיסות אישיות". כוכבי
"ערכי צה"ל קודמים לדעות ותפיסות אישיות". כוכבי
(צילום: מוטי קמחי)
הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, פירט חמישה יסודות שאותם הוא דורש מהקצינים. "שמונה חוקים היו לארגון 'השומר', אבל הראשון שבהם קבע: 'קודם כל היה אדם'. וכך אני, בתורי, דורש מכל אחד מכם לממש את היסוד הראשון: קודם כל היה אדם", אמר כוכבי. "היסוד השני אינו סותר את הראשון - הציבו רמת דרישות גבוהה לעצמכם ולחיילים. היו קפדנים ואל תטעו בין אנושיות לבין רמת דרישות גבוהה: הן תכונות משלימות. אנושי ותובעני - זהו כלל הזהב. היסוד השלישי הוא משימתיות. קצין הוא איש מעשה, ויכולתו להוציא לפועל משימות היא המגדיר המרכזי שלו".
"היסוד הרביעי", הוסיף הרמטכ"ל, "הוא מקצועיות. לחימה היא מקצוע, צבא הוא מקצוע ופיקוד הוא מקצוע. מפקד שממשיך ללמד בכוחות עצמו משפר את יכולותיו לקבל החלטות ולהישאר זקוף גם כשדברים משתבשים. מפקד-לומד מבצע את המשימה כשהוא, חייליו והוריהם, יודעים שהוא עשה כל שניתן, כדי להיות מקצועי, ובתוך כך להחזיר את חייליו בשלום. במובן זה, הדרישה למקצועיות היא גם ציווי מוסרי כלפי החיילים. היסוד החמישי הוא מנהיגות המתבססת על יצירת אמון, משמעות, והנעה פנימית. מנהיגות היא מעל לפיקוד ואיננה נזקקת לכוח הפקודה. מנהיגות היא רתימה של אנשים מתוך הזדהות ויצירת רצון אישי אצלם שמניע לפעולה. עשו לכם מאמץ קבוע לקיים את חמשת היסודות הללו, ואז תגלו שהמחוג והמצפן אינם נמצאים בכף היד, אלא מתמקמים בליבם של החיילים".
"איכותו של צה"ל נובעת מיכולות ורמה מקצועית גבוהה, יוזמה וערכים, אבל לא פחות מכך בזכות אחדות המטרה של המשרתים, אחדות בין המשרתים, ועקרון הממלכתיות שצה"ל מקפיד להנהיג", אמר הרמטכ"ל. "הממלכתיות, כך הגדרנו, היא החובה שחיילי צה"ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה"ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ושיעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות. אמרנו ראשונים לנגד עיניהם, ולא אמרנו בלעדיים, וצריך לדעת לשלב, אבל כשיש ספק או דילמה, ערכי צה"ל וביטחון המדינה גוברים על דעות ותפיסות אישיות. עומדים כאן על המגרש קצינים וקצינות מאוכלוסיות מגוונות, מרקעים שונים ועם אמונות שונות".
צה"ל הוא צבא ממלכתי, אבל הוא איננו בועה, והוא אינו אדיש לתקופה ולאירועים. אלו ימים אשר מבליטים מחנות, קווי שסע והבדלים, והם נמשכים כבר זמן רב. אנחנו בצה"ל מומחים לעיקרון ההפוך - אנחנו מומחים במציאות המשותף, הדומה והמאחד, ומוכיחים שקל למצוא אותם. בבטן הטנק, בספינה או במחסן הלוגיסטי נפגשים ופועלים יחד אנשים מרקע שונה, לפעמים שונה בתכלית, אם לא מעט סיבות למחלוקות, אבל התכלית המרכזית, ביטחון המדינה, המשמעת והתרבות הארגונית, גורמות לכולם להתעלות מעל ההבדלים.
לדברי הרמטכ"ל, "צה"ל הוא מודל מוצלח ומוכח לחיים בצוותא ולחברות, למרות השונות. צה"ל הוא מודל לחברה כולה, מודל שמזכיר ששמירה על כבוד האדם ועל אחדות חברתית, חשובים לא פחות מעמידה של אדם על עקרונותיו ודבקות באמונותיו. זהו ביטוי מרכזי של ממלכתיות, וצה"ל ממחיש כמה היא חשובה ואפשרית".