2 צפייה בגלריה
תמונה של בדיקת מבחנות במז"פ
תמונה של בדיקת מבחנות במז"פ
מעבדה לזיהוי פלילי. ארכיון
(צילום: אוהד צויגנברג)
צעד חשוב במאבק עבור נפגעות ונפגעי עבירות מין: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה פה אחד את הצעת החוק של חברת הכנסת מירב בן ארי (יש עתיד) שמטרתה לבטל את מגבלת הזמן על שמירת דגימות מגופם של קורבנות עבירות מין כדי לאפשר בסיס לתשתית ראייתית גם לאחר שלושה חודשים.
הדגימות הביולוגיות שנלקחות מגופם של נפגעי עבירות מין במרכזים האקוטיים משמשות לצורכי המשטרה כדי לזהות את החשוד ולגבש תשתית ראייתית, אולם לפי הנוהל שהיה נהוג עד כה, אם לא הוגשה תלונה במשטרה - הדגימות מושמדות תוך שלושה חודשים או לפני כן. הצעתה של בן ארי נועדה לבטל את מגבלת הזמן כדי להשתמש בדגימות גם אם עבר פרק זמן ממושך מאז התקיפה, ובך יימנע מצב שבו נפגעים שלא התלוננו סמוך ללקיחת הדגימה יוכלו לפנות למשטרה גם חודשים לאחר מכן.
"אני מודעת למצב הנפשי ולקשיים איתם מתמודדים נפגעות ונפגעי עבירות מין, רבים מהם מצליחים להגיש תלונה במשטרה רק לאחר זמן ממושך ממועד אירוע התקיפה", אמרה היום (ראשון) יוזמת ההצעה בן ארי. "אני מברכת על החלטת הוועדה ומודה לשר המשפטים גדעון סער על תמיכתו בחוק, ותודה מיוחדת ליוזמת החוק הראשונה, שרת האנרגיה קארין אלהרר, שבזכות המאבק הנחוש שלה בועדה אושר החוק היום".
2 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
ח"כ מירב בן ארי
(צילום: הדר יואביאן)
בגיבוש הצעת החוק לקחו חלק גם הלובי למלחמה באלימות מינית ומרכזי הסיוע אשר פנו לבן ארי עם הנושא וחידדו בפניה את חשיבותו עבור הנפגעים. לאחר אישורו בועדת שרים לחקיקה, התיקון לחוק זכויות נפגעי עבירה מינית החוק יעלה ביום רביעי לקריאה טרומית במליאה.
יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, הוסיפה כי "אחרי שנים של אי-בהירות וחוסר סדר שהביאו למצב שבו מדינת ישראל השמידה עשרות ערכות אונס ובהן ראיות בתיקי עבירות מין חמורות, אנו מתרגשות לפעול עם חברת הכנסת בן ארי כדי להביא סוף סוף להסדרת התחום ומודות לה מאד על המסירות והקשב לנפגעות ונפגעי אלימות מינית".