אחרי התקיפה האיראנית נגד ישראל ביום שלישי האחרון, סוכנויות הידיעות האיראניות המזוהות עם המשטר דאגו לפרסם סרטונים של השמחה ברחובות איראן. ישראל הודיעה שהתגובה לתקיפה האיראנית תגיע ועכשיו איראן היא זו שנמצאת בהמתנה. היום ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התייעצות, שלשכתו הגדירה כהתייעצות "כללית בנושא ביטחון", ועסקה גם בתגובה לאיראן. שר הביטחון יואב גלנט לא זומן לאותה להתייעצות.
האיראנים נמצאים במתח, מה שמגביר את רמת האיומים של הבכירים במדינה נגד ישראל. התמונה שהם מנסים לשדר כלפי חוץ היא ש"ההבטחה האמיתית 2", השם שנתנו לתקיפה בשבוע שעבר, הצליחה וכי כל תגובה הכי קטנה של ישראל תיענה ב"תגובה חריפה יותר", כמו שאמר נשיא איראן מסעוד פזשכיאן.
השיגור של הטילים מאיראן

למרות תמונות השמחה ברחובות איראן אחרי התקיפה בשבוע שעבר ולמרות שהמשטר לא יפרסם זאת, לא כולם שמחים מהבחירה לתקוף את ישראל. המדינה מתמודדת עם משברים חמורים, משבר כלכלי ומשבר חברתי, המאיימים לפרק אותה מבפנים והציבור האיראני חושש מתגובה ישראלית ומהתרחבות המלחמה לעימות כולל.
בכתבה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" בימים האחרונים, נכתב כי החרדה מפני מלחמה בלתי צפויה מתפשטת בקרב האיראנים וכי בשיחות טלפון שהתקיימו עם איראנים מערים שונות, גברים ונשים בעלי תפיסות פוליטיות שונות, נחשף כי הם לא רוצים ולא תומכים במלחמה נגד ישראל או ארה"ב.
המרואיינים אמרו לעיתון כי הם גם ככה סובלים מהמצב הכלכלי הקשה במדינה, מהסנקציות האמריקניות, מהשחיתות והדיכוי ומלחמה רק תחריף את הקשיים הללו ותכניס את איראן לכאוס נוסף. באותה הכתבה צוטטה מהדיה, מהנדסת בת 41 מטהרן, שאמרה: "אף אחד שאני מכירה לא מוכן למלחמה אפשרית. תנו לנו לחיות את החיים הרגילים שלנו. אנחנו לא מוכנים או רוצים להיכנס למלחמה". את שם משפחתה ביקשה מהדיה לא לפרסם. היא הוסיפה כי היא ובעלה הכינו תיק חירום עם מסמכים, למקרה שיצטרכו לעזוב את טהרן.
2 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
2 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
מניפים את תמונות נסראללה במהלך החגיגות
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
ב"ניו יורק טיימס" הוסיפו כי אפילו חלק מתומכי המשטר האיראני, שעודדו את התקיפות נגד ישראל, מקווים כעת שחילופי האש יסתיימו במהרה, כשהם מבינים את ההשלכות הכלכליות והתשתיות שאיראן עלולה להתמודד איתן. עוד נכתב כי מתנגדי המשטר כועסים על כך שאיראן תקפה את ישראל מלכתחילה וסיכנה את חייהם ואת ביטחונם של האזרחים האיראניים למען מטרה מחוץ לגבולותיה.
הוזכר גם כי הממשלה האיראנית לא הכריזה על צעדי חירום ולא הכינה את האוכלוסייה כלל למלחמה. "רובנו לא מרוצים מההתערבות של טהרן באזור ומזרועות איראן. אנשים לא רוצים לבזבז את המשאבים הלאומיים שלהם בחו"ל", אמר מאהאן, רופא בן 50 מהעיר רשת בצפון איראן. הוא הוסיף כי האנשים שהוא מכיר נמצאים בפחד וחרדה כעת.
רשת אל-ג'זירה הקטארית פרסמה בשבוע שעבר אחרי התקיפה כתבה תחת הכותרת: "פחד, שמחה ובדיחות: האיראנים מגיבים אחרי מתקפת הטילים על ישראל". "כל כך פחדתי אתמול בלילה, שקלנו לארוז ולעזוב את העיר עם המשפחה", סיפרה לרשת איראנית בת 55, שביקשה לא להזדהות בשמה, בבוקר שאחרי התקיפה נגד ישראל. היא הוסיפה כי הייתה בטוחה שהמכה הישראלית תגיע כבר באותו הלילה. עלי, צעיר בן 31 מטהרן, סיפר לרשת כי הוא עדיין לא בלחץ "אבל יש סיכון אמיתי של מלחמה ופצצות שיפלו על ראשנו. אני מקווה שלא נגיע לנקודה הזאת".
אתמול (ראשון) דווח באיראן על סגירת המרחב האווירי של המדינה בין השעות 21:00 בערב יום ראשון לשעה 6:00 בבוקר יום שני, אך מאוחר יותר עדכנה התקשורת הממלכתית באיראן כי הוסרו המגבלות על הטיסות במדינה אחרי ש"הובטחו תנאים מיטביים ובטוחים". זאת, יחד עם איומי הבכירים האיראנים הבלתי פוסקים, מראה כי איראן נמצאת במצב של כוננות.