רגב מציגה את רפורמת התעריפים: "לעודד שימוש בתחבורה הציבורית"
(צילום: גיל יוחנן)

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, הודיעה הצהריים (ג') במשרד התחבורה בירושלים על שינויים בשיטת התשלומים לתחבורה הציבורית. מדובר למעשה בביטולה של תוכנית "דרך שווה" של השרה הקודמת מרב מיכאלי, שנכנסה לפועל ב-1 באוגוסט בשנה שעברה.
בפתח דבריה אמרה רגב: "זה לא סוד שהתנגדתי מהיום הראשון לאותה רפורמה כושלת שהציגה קודמתי. היא הכול חוץ מ'דרך שווה'. זו רפורמה לא שוויונית, שמסתכלת על הכול דרך החור של הגרוש. נדאג שהתחבורה הציבורית תהיה זמינה לכל אזרחי ישראל". רגב הוסיפה כי יש שתי מטרות עיקריות לשינויים שתציג: "לעודד כמה שיותר מאזרחי המדינה לנסוע בתחבורה הציבורית, והורדת יוקר המחייה".
רגב הצהירה כי במסגרת הרפורמה החדשה, שטרם נכנסה לתוקף ותהיה בהיקף כולל של 740 מיליון שקלים, תינתן הנחה של 33% בתעריפים לבני 18 עד 26. "ברגע שאדם יתרגל לתחבורה הציבורית בגיל צעיר הוא ימשיך לנסוע בה", אמרה השרה. בנוסף, תינתן נסיעה חינם לכלל האזרחים הוותיקים - נשים מגיל 62, וגברים מגיל 67. רגב הודיעה בנוסף על הנחה של 50% ברכישת ערך צבור לתושבים יישובים 1-5 ברמה הפריפריאלית (על פי הלמ"ס), הנחה של 50% ליישובים באשכול סוציו-אקונומי נמוך (אשכולות 1-2 ברמת הלמ"ס), והוזלת חופשי-חודשי לרכבות ואוטובוסים בנסיעה של מעל 75 קילומטר, מ-610 ל-500 שקלים. חיילים משוחררים יוכלו לנסוע במשך שנה שלמה ללא תשלום לאחר שחרורם מהצבא.
על המקור התקציבי לתוכנית אמרה רגב: "רואה במשרד האוצר שותפים מלאים לרפורמה הזאת, שתחסוך מיליארדים למשק. מי שרוצה לעודד תחבורה ציבורית צריך לשלם כסף". לדבריה, "כשאתם חושבים על שני מיליארד שקל של עלות התוכנית, מול 35 מיליארד עלות הפקקים למשק, ברור מה צריך לעשות. לפי מחקרים שנעשו, עד 2030 עלות הפקקים תגיע ל-70 מיליארד שקל בשנה".
5 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
רגב במסיבת העיתונאים, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
לגבי כניסתה לתוקף של הרפורמה, רגב לא ציינה תאריך ספציפי, אך אמרה שהכול "יתחיל מיד עם אישור התקציב ועם אישור חוק ההסדרים, שאמור להיות בחודש הקרוב". השרה התייחסה גם לתחילת נסיעת הקו האדום של הרכבת הקלה, ואמרה כי היא מקווה "שמיד אחרי יום העצמאות הוא יחל לפעול". בדצמבר העריך מנכ"ל נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שבונה ומפעילה את הקווים, כי הקו האדום ייפתח ברבעון הראשון של שנת 2023.
זו לא הפעם הראשונה מאז חזרתה לתפקיד שהשרה רגב עושה שינויים בתוכניות שהוציאה לדרך קודמתה ואין זו הפתעה. רגב, שהתנגדה לרפורמה בשעתו, כינסה בשבוע שעבר במשרדה התייעצות בנושא שבה הציגו לה אנשי המשרד את השינויים האפשריים שניתן לעשות.
בנוסף, עם כניסתה לתפקיד וכבר ביומה הראשון קבעה רגב כי כל פרסומי המשרד שהיו בצבע סגול בתקופת מיכאלי - ובעיקר בלטו במהלך הרפורמה - ישונו לצבעי כחול לבן. השרה אף הודיעה וביטלה בפועל כמה נתיבי תחבורה ציבוריים שחנכו קודמיה מיכאלי והשר בצלאל סמוטריץ', כאשר קבעה שהאכיפה הגלויה בהם תחל רק לאחר שעות העומס בשעות הבוקר.
נזכיר כי מהפכת "דרך שווה" ספגה ביקורת בעיקר מהאופוזיציה - אך גם מצד ח"כים בקואליציה דאז - בטענה שהיא פוגעת בתושבי הפריפריה. הרפורמה צמצמה את 80 תעריפי התחבורה הציבורית שהיו קיימים עד אז, למספר תעריפים יחידים אחידים, גם במחירי הנסיעה בערים השונית ובנסיעות בין-עירוניות באורכים דומים. בנוסף, היא ביטלה את הנחת הערך הצבור שהיה מקובל עד אז. הרפורמה ייקרה את המחירים בכמה יישובים בארץ, כמו טבריה וביתר עילית, ומיכאלי טענה אז שהללו שילמו מראש מחיר נמוך בגלל הפוליטיקאים החרדים. כך לדוגמה, בערים הללו הייתה עלות נסיעה בודדת כ-2.4 שקלים - לעומת שישה ושקלים וחצי בערים אחרות.
5 צפייה בגלריה
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
"לעודד שימוש בתחבורה הציבורית". נוסעים באוטובוס, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה העבודה
 ישיבת סיעה העבודה
טענה שהמחירים הנמוכים ביישובים מסוימים היו בשל לחץ הפוליטיקאים החרדים. מיכאלי
(צילום: שלו שלום)
בין הכרטיסים החדשים שהציעה הרפורמה, היה מנוי "חופשי חודשי ארצי" שאפשר נסיעות באוטובוסים ללא הגבלה בכל הארץ ב-225 שקלים בלבד. בנוסף הוצג מנוי חופשי אזורי 1, שאפשר לנסוע ברדיוס של 40 קילומטרים באזורים מחוץ למטרופולינים תל אביב, ירושלים וחיפה בעלות של 99 שקלים בחודש, במקום מחירים שנעו עד אז סביב סביב כ-150-200 שקלים.
הרפורמה אף הציגה הנחות בתחבורה הציבורית לאוכלוסיות מסוימות: כך למשל, בני 75 ומעלה זכו לנסיעה חינם עם הוצאת רב קו זהב, ילדים ובני נוער קיבלו הנחה של 50% במסגרת מנוי חודשי-חופשי וזכאי הביטוח הלאומי להגדלת ההנחה מ-33 אחוזים ל-50.