מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס פנה היום (רביעי) באופן חריג ופומבי למנהיגים "מכל הצדדים", ופירט בפניהם ביום ה-159 למלחמה כמה בקשות הנוגעות לסוגיות השונות שעל סדר היום. "אני מקווה שהם יוכלו למצוא זמן להקשיב לליבו של לוחם", אמר הקצין הבכיר בהצהרה בנוגע לקרבות של לוחמי צה"ל בחאן יונס בפרט וברצועת עזה בכלל. "לא נברח מאחריות, אנחנו מרכינים ראש לנוכח הכישלון המהדהד שלנו, אבל אתם חייבים להיות ראויים לנו".
נאום התוכחה של תא"ל גולדפוס למנהיגים
(צילום: הרצל יוסף)

תא"ל גולדפוס הקריא חלק מדבריו בהצהרה המיוחדת סמוך לקיבוץ נירים מדפים שכתב בנפרד, ולא מהנאום שהוכן מבעוד מועד ועבר דרך עיניהם של אנשי דובר צה"ל. "תקשיבו לליבו של לוחם שנלחם מ-7 באוקטובר בשבת הארורה, ומאז לא הפסקתי להילחם. לא הפסקתי לשלוח לוחמים וללכת איתם לעבר האש", אמר מפקד האוגדה המובחרת של צה"ל. הוא הוסיף: "אנחנו נלחמים, אנחנו לא מתעייפים, אנחנו נחושים לנצח. אנחנו נחושים להביא הביתה את החטופים, בין אם באופן ישיר או עקיף, בכל דרך שנצטרך על-מנת להחזיר את הביטחון למדינה ולאזרחיה".
בשלב זה דיבר מפקד האוגדה האחרונה שמתמרנת בעזה על סוגיית האחריות, והתייחס גם ברמז למחלוקת בחוק הגיוס. "אל תדאגו, אנחנו אנשי הצבא, המפקדים והלוחמים, לקחנו בעבר, לוקחים בהווה וניקח בעתיד אחריות על כל מעשינו", אמר גולדפוס. "אנחנו לא בורחים מאש, לא נברח מאחריות. אנחנו מרכינים ראש לנוכח הכישלון המהדהד שלנו, אך בד בבד שומרים על ערכינו למעננו ולא למען אויבינו, ומשיגים הישגים רבים בשדה הקרב.
"אבל אתם חייבים להיות ראויים לנו. אתם חייבים להיות ראויים לאותם לוחמים שקיפחו את חייהם, לאותם אנשי המילואים שלא עניין אותם מאיזה צד הם ונלחמים זה לצד זה. תוודאו שכולם לוקחים חלק, שלא נחזור ל-6 באוקטובר, שכל המאמץ לא היה היה לשווא, תשימו את זה טוב טוב בראש, בכל יום בכל שעה. מדם ליבו של לוחם אני מבקש מכם להיות ביחד, מאוחדים. לדחוק את הקיצון ולאמץ את הביחד. תמצאו את הביחד והמחבר. אנחנו בשדה הקרב מצאנו אותו ולא מתכוונים לוותר עליו. תעשו שזה יהיה שווה".
תא"ל גולדפוס אמר עוד: "אנחנו נמצאים בשדה הקרב, נלחמים כתף אל כתף, למעלה מ-100 ימים בחאן יונס. יצאנו למלחמה קשה מאוד אחרי שהופתענו פה עם הרבה מאוד קורבנות. לא ויתרנו, יצאנו לדרך קדימה, שמנו בצד את כל הדברים שהיו לנו מאז. אנחנו נלחמים, מצאנו את הדרך להיות ביחד, כל אחד ודעתו, ובכל זאת להילחם כתף אל כתף. אני מצפה שאותו 'ביחד' יימצא בהנהגה שלנו".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
השר גנץ, ראש הממשלה נתניהו ויו"ר האופוזיציה לפיד
(צילום: שלו שלום, EPA)
2 צפייה בגלריה
דן גולדפוס
דן גולדפוס
"ממשיכים לעבוד קשה בצניעות ובסבלנות כדי להחזיר את הביטחון למדינה". תא"ל גולדפוס
(צילום: הרצל יוסף)
על השאלה האם המשך התמרון הקרקעי מסייע גם כעת להשיב את 134 החטופים שנמצאים בשבי חמאס, השיב מפקד האוגדה: "התמרון משרת את שחרור החטופים, הוא מייצר הזדמנויות ולחץ להשיג את ההישג. אנחנו מחויבים להחזיר את החטופים בכל דרך בין אם בעקיפין או ישירות כדי שהמשא ומתן ישיב את החטופים. הלחימה מתבצעת תוך ציווי להשיב את החטופים הביתה. הם בליבי ובליבו של כל לוחם ומפקד. גם אם הסיכון גדול, ננצל כל הזדמנות להשיב חטופה או חטוף. לא נרפה עד שישובו כולם הביתה".
גולדפוס פנה בדבריו גם לאזרחי המדינה: "אנחנו במלחמה, גבורתם של הלוחמים והחיילים שיום יום יוצאים למשימות מורכבות ומנצחים בהן ברורה ונגזרת מתוך החינוך לערכים שהם יונקים מבתיהם. אנו ממשיכים בסבלנות, בצניעות ונחישות לעבוד קשה כל יום כדי להחזיר את הביטחון לתושבי המדינה, לעוטף עזה, להחזיר את החטופים ולנצח".
דבריו של דן גולדפוס בעניין הלחימה בחאן יונס ביום ה-159 למלחמה
(צילום: הרצל יוסף)

מפקד האוגדה ציין כי נכון לעכשיו עדיין אין מידע ודאי שמאשר האם מספר 3 בחמאס מרואן עיסא אכן חוסל בתקיפת צה"ל בסוף השבוע, ולגבי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הוא אמר: "יש לנו סבלנות, אנחנו עובדים בצורה מדויקת, צעד אחר צעד כדי להגיע לצד השני. ייקח זמן ונצליח להגיע".
בפתח דבריו אמר הקצין הבכיר: "לפני למעלה מחמישה חודשים יצאנו למלחמה צודקת מאין כמותה. האוגדה על כל כוחותיה מבצעת תמרון סימולטני על ותת-קרקעי. אנו משמידים את האויב ומגיעים למערכים הטקטיים של חאן יונס, ומצליחים לשלול מארגון הטרור חמאס את מערכי הלחימה שלו, שמהם יצאו תחת המגן האנושי של האוכלוסייה הפלסטינית.
"עד כה לוחמי האוגדה השמידו למעלה מ-3,500 מחבלים ועצרו מעל 5,000 מחבלים. השמדת 70% מהמחבלים התאפשרה הודות לתמרון עצים ותחבולת השמדת תשתיות חמאס בחאן יונס, בהן מוצבים, מתקני אימונים, אמצעי תצפית ויכולת תקשורת, אמצעי לחימה רבים, משגרים ומטענים, ורשת המנהרות במרחב".

מפקד קשוח, פיו וליבו שווים

תא"ל גולדפוס נחשב לאחד ממפקדי השטח הקשוחים בצה"ל שפיו וליבו שווים והוא לא היסס להתבטא בכנות חריפה גם על ימי השבר והכאוס אליהם נקלע ב-7 באוקטובר, כאשר קיבל לפקד על אחת מגזרות הלחימה בעוטף בקרבות הבלימה של תחילת המלחמה.
גולדפוס הפך בשלושת החודשים האחרונים למפקד האוגדה האחרונה שפועלת עוד באופן עצים ברצועת עזה, אך בפועל עברו גם כוחות האוגדה שבפיקודו בשבועות האחרונים לפעילות בהיקף נמוך יותר, במודל שדומה לשלב ג': בעיקר פשיטות באזורים שבהם צה"ל כבר תמרן בחאן יונס, זולת הפעולה בשבועיים האחרונים בפרבר חמד שאליו נוקזו עשרות מחבלים שברחו מהעיר או מאזור דיר אל-בלח.