כמה ימים אחרי מתקפת חמאס של 7 באוקטובר, עוד בטרם תחילת התמרון הקרקעי בעזה, נכנס אל"ם (במיל') דורון הדר ללשכת רה"מ נתניהו בקריה. הדר היה אז עדיין מפקד יחידת המו"מ המטכ"לית, וצבר כבר ניסיון של 27 שנה במו"מ לשחרור חטופים ושבויים. והוא היה מודאג.
1 צפייה בגלריה
דורון הדר
דורון הדר
דורון הדר. "הבעיה הייתה שהנרטיב של הימים והשבועות הראשונים לא השתנה בהמשך אצל מקבלי ההחלטות לאורך זמן רב"
(צילום: איליה מלניקוב)
אמש בכיכר החטופים: יום הולדת ליונתן סמרנו
(קרדיט: אדר איל)
"נכנסתי לחדר של בכיר בלשכת רה"מ", משחזר הדר בראיון ראשון, לרגל סיום תפקידו, למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות". "הוא מבקש מכולם לצאת, ואני אומר לו: 'בוא נסגור עכשיו עסקה. 250 חטופים. תן להם אלף, אחד לארבעה. ומשם נעלה עוד קצת, אפילו אלפיים אם נצטרך. אבל נציע להם איזו הצעה אטרקטיבית ועם כל הלחץ הבינלאומי נוכל לסגור עניין".
מה הוא ענה? "הוא אומר לי: 'דורון, תחליף דיסקט. לא תהיה פה עסקה. לא ישחררו פה אסירים. מדובר בדאעש. אנחנו נכתוש אותם, נהרוג אותם, את כולם'".
שמע, זה כמה ימים אחרי הטבח, החטיפות והאונס. לא תשובה שאי־אפשר להבין. "שלא ייראה כאילו אני חושב משהו אחר על אנשי חמאס או על האופן שבו צריך לנהוג בהם. הבעיה הייתה שהנרטיב של הימים והשבועות הראשונים לא השתנה בהמשך אצל מקבלי ההחלטות לאורך זמן רב. לכן, עוד הרבה לפני הכניסה הקרקעית, כשהיה לחץ קטארי על חמאס לשחרר את הנשים והילדים, אנחנו ביחידה הבנו שאפשר לקבל את הנשים והילדים בחזרה באופן מיידי, עבור מחירים שאינם דרמטיים ולא ידרשו שחרור רוצחים. לצערי, בישראל עוד לא הייתה את ההפנמה הזאת".
אתה אומר שהיה אפשר לעשות עסקה לשחרור נשים וילדים עוד לפני הכניסה הקרקעית. אז למה זה לא קרה? "כי באותו שלב, אצל כלל הגורמים המעורבים בנושא, ובמקביל, אצל הרוב המכריע של הציבור, העדיפות הראשונה הייתה לצאת לתמרון הקרקעי, ומשא ומתן היה מאלץ את ישראל לדחות אותו".
בראיון חושף הדר כי ישראל החמיצה לא רק עסקה להחזרת הילדים והנשים מעזה, אלא גם עסקה אחרת, קודמת, להשבת אברה מנגיסטו והישאם א־סייד, המוחזקים כבר תשע שנים על ידי חמאס – בחזרה לביתם.
מה חמאס רצה בתמורה להם? "כמה מאות של מקרים הומניטריים, קצת נשים, קצת קטינים, אסירים בלי דם על הידיים. שום דבר חשוב מבחינתנו".
אז למה זה לא קרה? "היו שתי תפיסות. האחת, שלנו, שאמרה שאם יש דרך לשחרר חטופים חיים, אז צריך לשאוף לעשות זאת. הייתה גישה אחרת, שדגלה בעסקה אחת (שתכלול גם את השבת הגופות של החיילים גולדין ושאול ז"ל, שנפלו בצוק איתן), אפילו אם סיכויי המימוש שלה נמוכים. זאת, בין השאר, בגלל הקושי להעביר בציבור עסקה חלקית שתקדים אזרחים, ועוד כאלה שמוגדרים מתמודדי נפש, לפני חיילים. הבאנו את זה לאחד מהגורמים הכי קרובים לראש הממשלה שריכז את הנושא. פרץ בינינו ויכוח לא פשוט כי הוא, ולאחר מכן הבוס שלו, תמכו בגישה השנייה".
מלשכת רה"מ נמסר: "השימוש בהדר כבר סמכא בנושא המו"מ לשחרור החטופים הוא עיוות של המציאות והטעיה של הציבור, כיוון שהדר כלל לא היה חשוף למערך השיקולים שהופעלו ומופעלים בנושא זה. ממשלת ישראל עושה כל שביכולתה כדי לשחרר את כל החטופים - החיים והחללים. המכשול היחיד להשבתם הוא חמאס".
הריאיון המלא יתפרסם מחר במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" וב-+ynet.