אחרי יום נוסף של לחימה אינטנסיבית בגזרה הצפונית, שכלל את המתקפה הגדולה ביותר של חיזבאללה מאז 7 באוקטובר, תושבי הצפון מיואשים. "מתחילת המלחמה קצרין מופגזת, יש אזעקות ולא נוח להיות פה. אנחנו משלמים מחיר כלכלי מאוד גבוה, אף אחד לא בא והכול יבש", סיפר אילן, בעל מסעדה מקצרין. "אנחנו נתמכים על התיירות", הוא הוסיף, "זה יום מאוד קשה. יש ירידה בלקוחות, מתחילת המלחמה ירדנו ב-60%".
שגרת החיים בקצרין, בצל המלחמה
(צילום: אביהו שפירא)

אתמול (חמישי) המשיך חיזבאללה בתקיפות החריגות בהיקפן, כתגובה לחיסול המפקד הבכיר טאלב עבדאללה, שאירע ביום שלישי בכפר ג'ויא שבאזור צור בדרום לבנון. שני חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת נ"ט במרחב הצפון, וארגון הטרור טען ששיגר 150 רקטות וטילים, לצד כ-30 כטב"מים. מנגד, מצה"ל נמסר כי זוהו "רק" כ-40 שיגורים ותשעה כטב"מי נפץ, מהם שבעה יורטו ושניים התפוצצו בשטחים פתוחים או שבו ללבנון. במהלך היום חיזבאללה לקח אחריות על 12 אירועי ירי לשטח ישראל.
אבירם, בעל חנות כלבו בקצרין, סיפר שהוא ממשיך להגיע ולפתוח את העסק למרות ש"ריק פה". "זה הפרנסה שלנו, אין לנו משהו אחר לעשות, אז אנחנו מנסים להתפרנס בכבוד. עולים לפה כל יום, וגם יש לנו פה צוות של עובדים שגם צריכים להתפרנס. אנחנו דואגים גם לתושבים שבשעות הקשות אם יצטרכו משהו לבית - אנחנו פה".
הוא התייחס לאזעקות, וסיפר כי לא תמיד רץ או מספיק להגיע למרחב מוגן: "אין הרבה זמן, וזה יכול לתפוס אותנו באמצע הריצה. לפעמים עדיף להישאר במקום". כשנשאל כיצד הוא מרגיש נוכח המצב הקשה שנמשך כבר יותר משמונה חודשים, השיב: "תחושה של החמצה. כאילו המדינה מפספסת אותנו, את האזור הזה. כואב שזה המצב, כואב שזה מה שנעשה פה בצפון". אבירם הוסיף כי לא בטוח שימשיך לפתוח את העסק: "אם יקרה מה שקרה היום, לא נראה לי שאמשיך. היום זה היה מוגזם. פה ושם מגיעים לקוחות, אבל לא בתדירות שאמורה להיות בחודשים האלה. זה חודשים שמטיילים, זה שונה לגמרי כל המצב הזה, מצב שאנחנו לא מכירים".
"אנחנו כבר לא מפחדות", משתפות איסרה וליהי, גם הן תושבות קצרין. הן הוסיפו כי "אפשר להתרגל לאזעקות", במיוחד ביום שבו יש הרבה מהן.
קצרין מוקפת בעשן בעקבות ירי חיזבאללה

האזעקות ביישובי הגליל והגולן פעלו אתמול בצהריים במשך יותר משעה: בהמשך זוהו פגיעות ישירות ונפילות באזורים שונים, גם של רסיסי יירוטים, ושריפות פרצו בכמה מוקדים, בין היתר בקצרין, קדמת צבי וביער ביריה. בתוך כך, תלמידים ביישובי הצפון שלא פונו ניגשו לבחינת הבגרות בתנ"ך - שהופסקה כמה פעמים בשל הדרישה לגשת למרחבים המוגנים. בהמשך קבע משרד החינוך כי הבחינה תימשך בבתי הספר שבהם ניתן לעשות זאת, וביתר ייקבע מועד אחר.
בשעה 22:00, עדכנו בכבאות והצלה כי הצוותים הרבים שפעלו משעות הצהריים ברחבי הגולן והגליל העליון הצליחו להשתלט באופן מלא על מוקדי השריפה במרחב קצרין ובקדמת צבי. במקביל, נמסר כי "15 צוותי כיבוי, צוותי קק"ל, רשות הטבע והגנים וצוותים מצה"ל ממשיכים לפעול לכיבוי שריפת יער נרחבת ביער ביריה". באירוע הזה טרם הושגה שליטה על האש, והצוותים ימשיכו בפעולות הכיבוי אל תוך הלילה. בנוסף, עיריית צפת פרסמה הודעה לתושבים שבה הזהירה משריפות בהר כנען, והודיעה כי "עשן סמיך, גיצים ואש שמתפשטת במהירות עלולים לסכן חיים. תושבים באזור הר כנען מתבקשים לסגור את חלונות הבתים".
תקיפת יעדי חיזבאללה בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

כמו כן, כבכל יום, המועצה האזורית גליל עליון פרסמה סיכום של אירועי היום בגזרת המועצה. הרשימה אומנם חלקית, ולא מכסה את כל האזורים שבהם התרחשו אירועים ביטחוניים בצפון, אך היא ממחישה את המצב העגום שבו נתונים תושבי היישובים שלא פונו, ואלו שהחליטו לא להתפנות. זה פירוט האירועים שפרסמה המועצה:
10:23-7:57 - מספר התרעות על חדירת כלי טיס בקריית שמונה וביישובים ברחבי העמק, ברכס רמים ובהרי נפתלי - כל האירועים הסתיימו בלא שדווח על פגיעות כלשהן.
12:26 - אזעקות המתריעות על ירי רקטות וטילים בסאסא, צבעון ויישובים נוספים באזור הר מירון. לא זוהו שיגורים ונפילות.
13:19-13:05 - התרעות על חדירת כלי טיס בקריית שמונה וביישובים בצפון העמק, ברכס רמים ובהרי נפתלי. האירוע הסתיים בלא שדווח על פגיעה כלשהי.
13:31 - התרעות על חדירת כלי טיס בצפת ובביריה. שוגר מיירט. לא דווח על פגיעה כלשהי.
13:40 - ירי תלול מסלול בגזרת החרמון. זוהו נפילות בשטחים פתוחים. לא דווח על נפגעים בגוף.
14:21-13:55 - אזעקות המתריעות על ירי רקטות וטילים ביישובים רבים בכל הגזרה - בדגש על יישובים בדרום העמק, בהרי נפתלי ובגולן. בוצעו יירוטים רבים וזוהו פגיעות בבית ביראון ובשטחים פתוחים. שריפות פרצו במספר נקודות במרחב. דווח על שני נפגעים באזור קצרין.
14:58-14:19 - אזעקות מרובות המתריעות על חדירת כלי טיס הופעלו ביישובים בכל רחבי העמק, הגולן, צפת, רמת דלתון והר מירון. בוצעו מספר יירוטים וזוהתה פגיעה בשטח פתוח בגזרת צפת. שריפה פרצה במקום. לא דווח על נפגעים בגוף.
16:56-16:34 - מספר התרעות על חדירת כלי טיס ביישובים ברחבי העמק, בהרי נפתלי ובגולן. בוצעו יירוטים. מחשש לרסיסי יירוט הופעלו אזעקות המתריעות על ירי רקטות במרכז האזורי מבואות החרמון. לא דווח על נזק או נפגעים בגוף.
4 צפייה בגלריה
שריפות בקצרין
שריפות בקצרין
הצפון בוער
(צילום: נתי אלימלך סגל)
4 צפייה בגלריה
שריפות בקצרין
שריפות בקצרין
(צילום: נתי אלימלך סגל)
4 צפייה בגלריה
שריפות בגולן
שריפות בגולן
שריפות בגולן
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
שריפות בקצרין
שריפות בקצרין
(צילום: נתי אלימלך סגל)
בצל ההסלמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה אמש "התייעצות ביטחונית" בהשתתפות חברי הקבינט לניהול המלחמה, לראשונה ללא בני גנץ וגדי איזנקוט שפרשו מהממשלה. הפורום אמור היה לדון בהסלמה בצפון ובמגעים לעסקת חטופים, נמסר. מוקדם יותר, דרש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מנתניהו לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני, וטען כי "ממשלת ישראל איננה תיאטרון בובות של איש אחד המחליט לבדו. לא באנו לשמש כניצבים חסרי קול". למרות דרישת השר, הקבינט המורחב יתכנס רק ביום ראשון.
בפנייתו לנתניהו, אמר בן גביר כי "שרי הקבינט אינם קישוט ושותפיך לממשלה אינם אוויר". לדבריו, "ניהול המלחמה מתבצע עד כה באופן עלום, באמצעות פורומים מצומצמים המשנים את שמם והגדרתם בלוליינות, הכל למען תכלית השליטה הבלעדית בהחלטות והימנעות מדיון בעמדות אחרות שיאתגרו את תפיסת הקונספציה הישנה. עד כה, שימש 'הקבינט הקטן' לתכלית זו. עם פרישת המחנה הממלכתי שונה מסתבר שם הפורום ל'התייעצות ביטחונית', זו כמובן מתכנסת תוך הדרת חברי הממשלה ושרים בכירים ממעגל הדיונים וההחלטות".
בן גביר סיכם: "אינני מוכן עוד לקבל התנהלות זו. אני דורש שותפות בקבינט המצומצם, או לחילופין את פירוקו הרשמי. אני דורש קיום ישיבות קבינט סדירות, ושיתוף אמיתי של חברי הקבינט בהכרעות".
בעקבות האירועים פרסם משרד הבריאות את מספר הטלפון של מרכזי החוסן, ומסר כי " כל מי שזקוק לכך יכול לפנות למרכזי החוסן ולקופות החולים על מנת לקבל סיוע נפשי". מרכז החוסן הארצי הטיפולי זמין במספר *5486, בימים א'-ה' בשעות 20:00-08:00.
פורסם לראשונה: 23:21, 13.06.24