ראש ממשלת צרפת גבריאל אטאל התייצב אתמול (שלישי) לעימות בחירות סוער עם ז'ורדן ברדלה, נשיא מפלגת הימין הקיצוני "האיחוד הלאומי" והמועמד שלה לראשות הממשלה. העימות, שבו השתתף גם נציג ממחנה השמאל, מנואל בומפאר, נערך פחות משבוע לפני הסיבוב הראשון של הבחירות הכלליות. אחרי הסיבוב השני ב-7 ביולי צפויה "האיחוד הלאומי" להיות המפלגה הגדולה בפרלמנט הצרפתי, והימין הקיצוני אף עשוי להדהים את אירופה ולהרכיב ממשלה.
4 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון ,ז'ורדן ברדלה, מרין לה פן
עמנואל מקרון ,ז'ורדן ברדלה, מרין לה פן
מקרון ברדלה ולה פן. הימין הקיצוני יעלה לשלטון?
(צילום: EPA / Hannah McKay / POOL, EPA/ANDRE PAIN, FRANCOIS LO PRESTI / AFP)
למפלגת "האיחוד הלאומי" של ברדלה ומרין לה פן יש יתרון ברור בסקרים – אך כרגע היא לא זוכה לרוב שיאפשר לה להרכיב קואליציה. במקום השני בסקרים נמצאת "החזית העממית" – איחוד של כמה מפלגות שמאל. קואליציית המרכז של הנשיא עמנואל מקרון מדשדשת במקום השלישי.
בסקר שפורסם היום מקבלת "האיחוד הלאומי" 36% מקולות הבוחרים. לפי הסקר, המפלגה בעלות בריתה מקבלות בין 220 ל-260 מושבים בפרלמנט, רחוק מהרוב הדרוש - 289 מושבים. איחוד מפלגות השמאל מגיע בסקר למקום השני עם 28.5%. הקואליציה של מקרון שלישית עם 21% בלבד.
מקרון, נזכיר, הקדים את הבחירות כדי לחדש את האמון של הציבור בקואליציה שלו – אחרי המפלה בבחירות לפרלמנט האירופי, שם הגיעה "האיחוד הלאומי" למקום הראשון. ההימור של מקרון היה שבבחירות הקואליציה תגדיל את כוחה, אך כרגע נראה שההימור ייכשל. כך או כך הבהיר מקרון שגם אם תוקם ממשלה חדשה הוא ימשיך לכהן כנשיא עד סוף כהונתו ב-2027.
4 צפייה בגלריה
ז'ורדן ברדלה מועמד הימין הקיצוני לראשות ממשלת צרפת עימות בחירות
ז'ורדן ברדלה מועמד הימין הקיצוני לראשות ממשלת צרפת עימות בחירות
ראש הממשלה הבא? ברדלה בן ה-28
(צילום: Dimitar Dilkoff, Pool via AP)
ברדלה, מהפוליטיקאים האהודים בצרפת, יוכל לעשות היסטוריה ולהפוך לראש ממשלה בגיל 28 בלבד. הוא הדגיש כי יכהן בתפקיד רק אם "האיחוד הלאומי" יזכה ברוב מוחלט בפרלמנט והבהיר כי אין בכוונתו להיות "עוזר של מקרון". בעימות הטלוויזיוני השמיע כמה הבטחות בחירות, והצהיר בין השאר כי אם ייבחר לראש הממשלה הוא יקצץ במיסים לצעירים ויוריד את המע"מ. ראש הממשלה אטאל אמר לו: "אני ראש הממשלה. ההבדל בינינו הוא שאני לא רוצה לשקר לצרפתים. ז'ורדן ברדלה אומר כל פעם שהוא יורד את המע"מ, כמו קסם, ולא אומר איך הוא יממן את זה".
אטאל בן ה-35 הצהיר כי אין בכוונתו להבטיח לצרפתים דברים שלא יוכל לממש. לאורך העימות הוא השיב להבטחות של ברדלה בשאלה: "איך תממן את זה?". באחד המקרים ברדלה התפרץ לעברו ואמר: "סליחה, אדוני המורה!". על ממשלת המרכז של אטאל וההחלטה להקדים את הבחירות אמר ברדלה: "אם הייתם אמינים לא היינו מגיעים לכאן. אדון אטאל, תהיה צנוע הערב, בבקשה. תפסיק את ההצגה שלך. אתה לא ברמה של התפקיד שלך". בומפאר תקף גם הוא את ראש הממשלה, ואמר שבהתחשב במצב של הכלכלה הצרפתית הוא לא צריך להטיף לאחרים.
4 צפייה בגלריה
עימות בחירות ראש ממשלת צרפת גבריאל אטאל
עימות בחירות ראש ממשלת צרפת גבריאל אטאל
ראש הממשלה אטאל
(צילום: Dimitar Dilkoff, Pool via AP)
אטאל תקף את ברדלה על ההצעה השנויה במחלוקת של מפלגתו, שקוראת לאסור על צרפתים בעלי אזרחות כפולה לעבוד בתפקידים אסטרטגיים רגישים. "המסר שאתה שולח לבעלי אזרחות כפולה הוא שהם חצי אזרחים". בהתייחסות לנושא ההגירה - מהנושאים המרכזיים שתרמו להתחזקות הימין הקיצוני - הבטיח ברדלה "להפחית בצורה דרסטית את גל המהגרים" שמגיעים לצרפת אם יכהן כראש ממשלה. "יש מיליוני צרפתים שלא מזהים את צרפת שהם גדלו בה".
ברדלה ואטאל תהו מדוע ז'אן-לוק מלנשון, מנהיג השמאל הקיצוני ממפלגת LFI, לא הגיע לעימות ובומפאר התייצב במקומו. מלנשון, שבעבר רץ לנשיאות, הוא אחד האישים הבולטים בשמאל הצרפתי – אך נחשב לדמות שנויה במחלוקת בגלל עמדותיו הקיצוניות. מלנשון לא שלל אפשרות שיתמודד על ראשות הממשלה ואמר כי השם שלו "פותח דלתות בשכונות של מעמד הפועלים", אך בשמאל רבים מקווים שדמויות חדשות יובילו את המחנה.
4 צפייה בגלריה
עימות בחירות מועמדים לראשות ממשלה ב צרפת
עימות בחירות מועמדים לראשות ממשלה ב צרפת
שלושת המשתתפים בבחירות: ברדלה, אטאל ובומפאר
(צילום: Dimitar DILKOFF / POOL / AFP)
אתמול אמר מקרון כי אם מחנה השמאל או הימין הקיצוני ינצחו בבחירות, בצרפת עלולה לפרוץ "מלחמת אזרחים". מקרון אמר כי הדרכים שבהן שואפת "האיחוד הלאומי" לפתור את בעיית ההגירה והפשיעה בצרפת מבוססות על "סטיגמות וקיטוב", מכיוון שהמפלגה "מחלקת אנשים לפי דת או מוצא" והדבר "מוביל לפילוג ולמלחמת אזרחים".
מקרון השמיע האשמה דומה נגד מפלגת השמאל הקיצוני LFI שחברה ברשימת השמאל המאוחדת. במפלגה חבר מנואל בומפאר, נציג השמאל שהשתתף בעימות אתמול. דבריו של מקרון עוררו סערה, גם בקרב המחנה שלו. בתגובה למקרון אמר ברדלה: "נשיא לא צריך לדבר בצורה כזאת".