ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר היום (ב') בתדרוך לתקשורת הזרה כי הפסקת אש אינה עומדת על הפרק מבחינת ישראל. "כשם שארצות הברית לא הייתה מסכימה להפסקת אש אחרי ההפצצה של פרל הרבור או פיגועי 11 בספטמבר, ישראל לא תסכים להפסקת אש אחרי פיגועי הזוועה. קריאה להפסקת אש היא קריאה לישראל להיכנע לחמאס, לברבריות, לטרור. זה לא יקרה", אמר לעיתונאים.
"הזוועות שביצע החמאס מזכירות לנו שלא נגיע להבטחה של עתיד טוב יותר אלא אם אנחנו, העולם הנאור, נהיה מוכנים להילחם בברברים, כי הם נכונים להילחם בנו", ציין נתניהו בפני נציגי התקשורת העולמית, "הם רוצים להרוס את כל מה שאנו מקדשים. זאת נקודת מפנה למנהיגים ולאומות. הגיע הזמן לכולנו להחליט אם אנו מוכנים להילחם לעתיד של תקווה והבטחה, או להיכנע לטרור ולעריצות. תהיו בטוחים – ישראל תילחם. מאז 7 באוקטובר ישראל נמצאת במלחמה. ישראל לא התחילה במלחמה, ישראל לא רצתה את המלחמה, אבל ישראל תנצח במלחמה".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
(צילום: Abir Sultan / Pool Photo via AP)
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
הוא המשיך והזכיר כי "הם שרפו אנשים חיים, אנסו נשים, ערפו ראשי גברים. עינו ניצולי שואה. חטפו תינוקות. הם ביצעו את הפשעים הנוראים ביותר שאפשר לדמיין, והם חלק מציר הרשע והטרור שהקימה איראן. במלחמה בחמאס ובציר הטרור של איראן, ישראל נלחמת באויבים של הציוויליזציה. המלחמה מתחילה בבהירות מוסרית, לדעת את ההבדל בין טוב לרע, לעשות הבחנה מוסרית בין רצח מכוון של חפים מפשע לנפגעים האגביים שמתלווים לכל מלחמה. השימוש במגן אנושי הוא טקטיקה שהיא לא רק לא מוסרית, אלא גם לא אפקטיבית, כי כשם שהחמאס משתמש בפלסטינים כמגן אנושי – והקהילה הבינלאומית תמשיך להאשים את ישראל – החמאס גם ימשיך להשתמש בנשק הזה".
עוד הוא אמר כי "החמאס ימשיך להשתמש במסגדים כמאגרי נשק. הוא ימשיך לגנוב דלק ממתקני האו"ם. בזמן שישראל עושה הכול כדי להוציא אזרחים פלסטינים מסכנה, חמאס עושה הכול כדי שיישארו בסכנה. ישראל מפצירה באוכלוסייה לצאת מאזורי המלחמה וחמאס מאיים עליהם באיומי נשק להישאר שם. חמאס מחזיק מעל ל-200 חטופים ישראלים כולל 33 ילדים, מפחיד אותם, מחזיק אותם כבני ערובה. כל אומה תרבותית צריכה לעמוד לצד ישראל ולדרוש שישוחררו מיידית וללא תנאי".
ראש הממשלה ציטט ממגילת קהלת: "התנ"ך אומר, 'עת מלחמה ועת שלום'. זה זמן לעתיד המשותף שלנו. הגיע הזמן שכל אחד יחליט איפה הוא עומד. ישראל תעמוד לצד הכוחות שנלחמים בברבריות עד הניצחון. אני מקווה שהעולם יגבה את המאבק שלנו. אם איראן וציר הרשע ינצחו, אתם תהיו הבאים בתור. ניצחון ישראל יהיה הניצחון שלכם. ישראל תילחם עד שהקרב יסתיים בניצחון".
4 צפייה בגלריה
 אורי מגידיש
 אורי מגידיש
החיילת אורי מגידיש ששוחררה מהשבי עם בני משפחתה. "אנו מחויבים להביא את כל החטופים הביתה"
(צילום: דוברות שב"כ)
בתשובה לשאלה אמר נתניהו שהחלטת עצרת האו"ם שקראה להפסקת אש הייתה "פגומה". "הצטערתי שחלק מחברינו לא התעקשו שיהיה גינוי חריף לזוועות שאף מדינה תרבותית לא הייתה סובלת", הוסיף, "אני מקווה שלא נראה חזרה על החלטות כעת".
לגבי הירידה ברמת האמון של הציבור הישראלי בו והשאלה האם הוא שוקל להתפטר, אמר נתניהו: "הדבר היחיד שאני מתכוון לפטר זה חמאס. הולכים לפטר אותו ולהעביר אותו לפח האשפה של ההיסטוריה. זאת האחריות שלי עכשיו, וזה דבר שמאחד את המדינה כולה. כולנו תומכים בחיילים, במפקדים, בצה"ל ובמאמץ האדיר של המילואימניקים ואנשי הביטחון".
על הביקורת שלפיה פעולה צבאית לא נותנת מקום למו"מ לשחרור החטופים הוא אמר: "פגשתי את המשפחות של החטופים פעמיים. חשתי את העצבנות שלהם. אבל הפעולה הקרקעית יוצרת אפשרות להביא את החטופים שלנו. חמאס לא יעשה את זה אם לא יהיה תחת לחץ. זה מייצר לחץ. קיבלנו חטופה אחת אחרי הפעולה המוצלחת של השב"כ וצה"ל, אבל אנו מחויבים להביא את כל החטופים הביתה. זה יעד שאנו מחויבים לו".
4 צפייה בגלריה
שכונת תל אל-הווא עזה
שכונת תל אל-הווא עזה
שכונת תל אל-הווא בעזה
(צילום: EPA / Mohammed Saber)
לדברי נתניהו, אף אזרח לא צריך למות. "חמאס צריך לאפשר להם ללכת לאיזור הבטוח שיצרנו בדרום עזה, אבל הוא מונע מהם להגיע לשם. אנו צריכים לעשות הכול כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים, אך אנו לא יכולים לוותר על הקרב, כי אז יהיו לזה השלכות הרסניות לא רק לעתיד המדינה שלי אלא גם לעתיד המדינות שלכם. זה הקרב של האנושות נגד הברבריות. אסור לתת חסינות לטרוריסטים האלה, לפראים האלה", אמר.
כדי להדגים את טענותיו, השתמש נתניהו בדוגמה ממלחמת העולם השנייה: "ב-1944 הפציץ חיל האוויר המלכותי את מפקדת הגסטפו בקופנהגן. הטייסים הבריטים החטיאו ופגעו בבית חולים לילדים, ו-84 ילדים מתו. זה לא פשע מלחמה ואי-אפשר להאשים את בריטניה. זאת פעולת מלחמה לגיטימית עם תוצאה עגומה. לא קראו לבעלות הברית 'תעצרו הקרב נגד הנאצים בגלל התוצאה הזאת'. העתיד של הציוויליזציה שלנו בסכנה. אנו חייבים לנצח במלחמה, נעשה הכול כדי לצמצם את מספר הנפגעים האזרחים".

"רוצים לשנות את המציאות של תושבי הדרום"

השר לנושאים אסטרטגיים, רון דרמר, הבהיר שבימים הקרובים נראה עלייה בכניסה של סיוע הומניטרי לעזה. "מה שקורה בחלק הצפוני של עזה הוא שישראל הורגת הרבה מחבלים. 90 אחוז מהאזרחים עזבו את האזורים האלה ואנחנו מקווים שיישארו בדרום ויצאו מכלל סכנה", אמר. "המפתח הוא להעביר את האוכלוסייה מצפון לדרום. 800 אלף איש כבר עזבו את צפון הרצועה. יש מעל ל-300 אלף איש שנשארו, ומאז הפעולה הקרקעית רבים עוזבים".
לדבריו, ישראל לא מחפשת הסלמה בצפון אבל צריכה להתכונן לאפשרות הזו. "הצבא מוצב ויש חילופי אש עם חיזבאללה כבר כמה שבועות. המדיניות שלנו היא הרתעה בצפון כדי למנוע הסלמה שם ולהשיג ניצחון החלטי בדרום. בינתיים האסטרטגיה עובדת אך אני לא יכול לדעת מה יקרה מחר ומחרתיים, כי אנחנו לא השחקן היחיד, וחיזבאללה יכול להסלים ונצטרך להגיב. נקווה שלא יעשו את הטעות הזאת שוב, כפי שעשו ב-2006. התגובה עכשיו תהפוך את מה שהיה ב-2006 למשהו שולי".
4 צפייה בגלריה
הערכת מצב שביצע מפקד פיקוד הדרום ברצועת עזה
הערכת מצב שביצע מפקד פיקוד הדרום ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה. השר רון דרמר: "לא נשאיר שריד של חמאס שם"
(צילום: דובר צה"ל)
לגבי היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה אמר דרמר: "אני לא יודע אם זה יחייב להשתלט על כל השטח בעזה. כולם מסכימים שחמאס לא יכול להישאר שם. לא נשאיר שריד של חמאס שם. גם אם יהיה חלק קטן של חמאס ותשאיר אותו בשטח בעזה, הוא יתרחב. לא נשנה את המציאות למי שגר בדרומה של ישראל אלא אם נשמיד את חמאס. לגבי היום שאחרי המלחמה יש הרבה רעיונות, אבל מוקדם מדי לדון בזה. יש הרבה הצעות. ייקח לנו זמן אבל אנחנו צריכים מציאות אחרת לאנשים בדרום. דעתי האישית היא שאיזור עוטף עזה צריך להיות האיזור הבטוח ביותר לגור בו בישראל – אם זה יקרה נדע שהבסנו את החמאס ויצרנו מציאות חדשה".
בתשובה לשאלה עד כמה ישראל שינתה את תוכניות הקרב בעקבות בקשת ארה"ב, השיב דרמר: "אנו שותפים לאותו יעד של חיסול היכולות הצבאיות של חמאס, סיום שלטונו בעזה, הבטחה שעזה לא מהווה איום לישראל וכמובן החזרת החטופים. יש ביניהם 10 חטופים אמריקאים. השאלה היא איך משיגים את היעד. האמריקאים שלחו עצות, שלחו לכאן גנרלים שיש להם ניסיון בסוגי הקרבות, בין אם זה במוסול או פלוג'ה. זה עזר לנו מאוד. כמי ששירת כשגריר בארה"ב שבע שנים וחצי, רמת התיאום ושיתוף הפעולה חסרי תקדים בהיסטוריה של היחסים. אין יום אחד שעובר בלי שאני מקבל טלפון מהבית הלבן. ראש הממשלה שוחח עם ביידן כבר 12-10 שיחות. אנשים נוספים אצלנו משוחחים עם בכירים אמריקאים. שר הביטחון בקשר עם מזכיר ההגנה. הם מביאים חבילת סיוע גדולה כדי להבטיח שיש לנו את הנשק שאנו צריכים כדי להגן על עצמנו, ואני חושב שהיו מועילים מאוד בהפגנת כוח אמריקאי כדי להרתיע בצפון".
"אני אסיר תודה על היחסים האלה והם עוזרים לנו להעביר סיוע הומניטרי", ציין השר. "מהיום הראשון ארה"ב ממוקדת בנושא הזה, כדי שהסיוע יגיע לאנשים שצריכים אותו. אנו שמחים שיש לנו חברים בארה"ב, נקווה שזה יעזור לנו לנצח במלחמה תוך צמצום הנפגעים האזרחיים וצמצום הפגיעה בכוחותינו. ישראל גיבשה תוכנית קרב במהירות ולכן הם היו חלק מגיבוש התוכניות. הם היו שם ברגעים הקריטיים של גיבוש התוכניות. בינתיים המצב טוב יותר ממה שציפו במתקפה הקרקעית".