רחובות שדרות שוממים וריקים. שבועיים לאחר השבת השחורה שבה מחבלים השתלטו על העיר במתקפת הפתע הרצחנית, ניכר שרוב התושבים כבר עזבו את העיר.
תיעוד מהקרב על תחנת משטרת שדרות
(צילום: תקשורת שב"כ)

לפני כניסת השבת קיים מפקד מחוז הדרום של המשטרה, ניצב אמיר כהן, הערכת מצב שבה ביקש ממפקדי תחנת המשטרה בשדרות וביישובי העוטף לשים דגש על "מוכנות מבצעית בשטח, והגעה מיידית לכל זירה". כהן ביקש בנוסף לשים דגש על שמירת רכוש המשפחות שעזבו את בתיהם, כדי למנוע ביזה. השוטרים כבר נתקלו באחרונה באנשים שהגיעו לבזוז ציוד שפצועים והרוגים השאירו בשטח מאז אותה השבת השחורה. הנחת העבודה של כוחות הביטחון - המשטרה, צה"ל ושב"כ, שיש "חוליות מחבלים רדומות", שממתינות לשעת כושר.
ראש העיר שדרות אלון דוידי מעריך שבעיר נותרו כ-2,500 תושבים מתוך 36 האלף שהיו בעיר. לדבריו, "כמעט כל תושבי העיר פונו במבצע שלא היה כדוגמתו מאז שנוסדה העיר". מאז תחילת המלחמה ספגה העיר כ-150 נפילות ישירות של רקטות. בשבוע שעבר טיל שנפל במרכז העיר הרג חיילת מילואים צעירה ביומה הראשון, וחייל נוסף שהיה לצדה בעת שנצמדו לקיר ברחוב נפצע קשה מאוד מהרסיסים שפגעו בהם.
4 צפייה בגלריה
שדרות
שדרות
"מחבלים מתחת לבית - אלו לא הטילים שהתרגלנו אליהם". בני הזוג אפללו
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
שדרות
שדרות
הכבישים השוממים
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
שדרות
שדרות
"שדרות כבר לא בטוחה לילדים ולנכדים". רכב שנפגעה מרקטה
(צילום: דנה קופל)
"התעוררנו למטחי טילים אבל לא מזה נלחצנו, אלא מהמראות של מחבלים עם נשקים ברכבים ואופנועים מתחת לבית. קשה להאמין, אלו דברים שראינו רק בסרטים", סיפרה תושבת העיר לימור אפללו, שהגיעה לאסוף כמה דברים יחד עם בעלה, לפני שנסעו לקרוביהם במודיעין. לפני שש שנים השניים עברו מבית פרטי לבניין עם ממ"ד, לאחר שטיל פגע ישירות בביתם. "אבל למחבלים מתחת לבית שיורים על תושבים - זה כבר מפחיד, אלו לא הטילים שהתרגלנו אליהם".
בני הזוג אפללו מצביעים לעבר אחד הבתים בחזית לכביש, שם טיל פגע ברכב חונה ובחצר בית צמוד. "שם גר שוטר שנהרג בשבת, ועוד שוטר שנהרג בתחנת שדרות, שהוא החבר הכי טוב שלנו", סיפרה לימור. "המחבלים שכבשו את העיר ורצחו תושבים ושוטרים מבחינתנו עוד כאן. הרגשנו באותה שבת ועד היום מופקרים, וכרגע אין לנו בית לחזור אליו. שדרות כבר לא בטוחה לילדים ולנכדים".
לדברי בני הזוג, "20 שנים המדינה מפקירה אותנו, את תושבי שדרות והעוטף, ועכשיו בפעם הראשונה המדינה מבינה את זה. עכשיו מרגישים מה שהרגשנו ב-20 השנים האחרונות". אבי אומר בכעס: "עד היום ישראל רק הגיבה. הם חפרו מנהרות, אנחנו שפכנו בטון. הם שלחו בלוני תבערה, אצלנו המתינו עם כבאיות. התגובה הייתה אקמול לטרור, במקום לחסל אותם פעם אחת ולתמיד כשאנחנו תוקפים ולא מתגוננים. עכשיו אחרי הטבח והאסון נקווה שהמנהיגים שלנו יתעוררו".
4 צפייה בגלריה
שדרות
שדרות
במערכת הביטחון עדיין נערכים ל"חוליות מחבלים רדומות". ניצב אמיר כהן
(צילום: דנה קופל)
לצד הביטחון האישי שאבד והתחושה שמדינת ישראל לא הגנה עליהם באותה שבת ארורה, גם הפרנסה נפגעה כתוצאה מהאירועים. לימור היא קוסמטיקאית שמחזיקה קליניקה בבית, והיא מנסה לחשוב על היום שאחרי המלחמה. "כבר שבועיים אני לא עובדת ואין פרנסה. המון לקוחות שלי מהקיבוצים נרצחו או נחטפו, נשים שלא שרדו את התופת. איך אני וכל תושבי שדרות והעוטף נתאושש אחרי המלחמה מהמכה הכלכלית? איך נחזור לפרנס את הבית?".
סניף ויקטורי במרכז העיר פתח למספר שעות עבור התושבים שנשארו בעיר השוממת. מהסניף יצא עם שקיות בידיו בועז בק, בעל מוסך באשקלון, שלפני ארבעה חודשים עבר להתגורר בעיר. "אני פה, דואג לחתולים שלי וקרוב לממ"ד, עושה קצת קניות לשבת. כבר שבועיים שהמוסך שלי מושבת ואין פרנסה", הוא מספר.