יועצו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אופיר פלק, טוען כי נאומו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן היה "נאום פוליטי מסיבות לא ברורות". בריאיון ל"סאנדיי טיימס" הלונדוני צינן פלק את ההתלהבות סביב המתווה שהציג ביידן - והציעה לטענתו ישראל: "יש עוד הרבה פרטים שצריך לעבוד עליהם, וזה כולל את התנאי שלא תהיה הפסקת אש קבועה עד שכל היעדים שלנו יתגשמו".
פלק, יש לציין, שימש כשליחו של נתניהו לשיחות המו"מ לעסקה שהתקיימו בפריז ובקהיר מוקדם יותר במהלך המלחמה. בינתיים, על אף הצינון מהצד הישראלי, בעולם ממשיכים לברך על המתווה לעסקה בין ישראל לחמאס שהציג ביידן - שבסיומו שקט ארוך טווח. גם שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון התייחס למתווה ומסר כי "מדובר ברגע חשוב שיש לנצל כדי להביא את הקונפליקט הזה לסיום".
הנאום של ביידן, שלשום
(צילום: רויטרס)

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
"נאום פוליטי". היועץ של נתניהו נגד ביידן
(צילום: NBC)
קמרון הוסיף כי "הדבר הראשון שצריך לקרות הוא שחמאס יסכים לעסקה. לאחר מכן, חשוב שנשתמש בהפוגה בלחימה כדי להשיג הפסקת אש קבועה. זה ברור שעזה לא יכולה להישלט על ידי חמאס. בסופו של דבר אנו צריכים שני דברים: ביטחון לישראל ומדינה פלסטינית".
אמש גורם ישראלי בכיר הודה כי למרות הקולות מתוך הממשלה, ישראל "רוצה את העסקה הזאת". לדבריו, המטרה של ביידן הייתה כנראה לגבש לחץ על קטאר כדי "לגמור את העסק". "האמריקנים הרגישו שככל שהזמן חולף הסיכוי קטן, ועשו מה שעשו. אנו בסך הכל בעד אם זה ישפיע", הוסיף הבכיר - במקביל לאיומים של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בפרישה מהממשלה.
הוא ציין כי "הדרישה של החמאס היא לסיום המלחמה וזו דרישה שישראל לא מוכנה לה והודפת אותה - אלא אם כן התנאים שלנו לסיום המלחמה יתקיימו". בסוף השבוע קיימו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שיחות עם גורמים שונים בקטאר, מצרים, טורקיה וסעודיה, כדי לייצר לחץ על חמאס לקבלת העסקה. מצרים וקטאר מסרו, בהודעה משולבת עם האמריקנים, כי הם תומכים במתווה שהציג ביידן, וקוראים לישראל ולחמאס להגיע לעסקה.
"יש דברים שביידן לא חידד ואנחנו מחדדים כדי שהציבור יבין", אמר הבכיר. "הוא לא פירט את כל העסקה, הוא דיבר על עקרונות העסקה. הדרישה של החמאס היא לסיום המלחמה וזו דרישה שישראל לא מוכנה לה והודפת אותה, אלא אם כן התנאים שלנו לסיום המלחמה יתקיימו".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לפרסום, וכתב ברשת X כי "הריאיון עם יועצו המדיני של ראש הממשלה מוכיח שישראל כבר הודיעה שהיא קיבלה את העסקה. אם היא תחזור בה עכשיו זה גזר דין מוות לחטופים ומשבר אמון עם האמריקאים ועם המדינות המתווכות".
אתמול פרסם העיתון "אל-מג'לה" את הנוסח המלא לכאורה של "מפת הדרכים" בדרך להפסקת אש, שחרור החטופים וסיום המלחמה בעזה. אותו נוסח כולל עצירה מוחלטת של האש, נסיגה ישראלית מעזה ושיקום הרצועה תוך שלוש עד חמש שנים בחסות ארה"ב, מצרים, קטאר והאו"ם.
השלב הראשון, שיימשך שישה שבועות, כולל "הפסקת אש מלאה ומוחלטת, נסיגת כוחות ישראליים מכל האזורים המאוכלסים בעזה, שחרור מספר בני ערובה, בהם נשים, קשישים ופצועים, ובתמורה שחרור מאות אסירים פלסטינים". בשלב הראשון, הפלסטינים יורשו לחזור ל"בתיהם ולשכונותיהם", לרבות לצפון רצועת עזה, והסיוע ההומניטרי יוגדל ל-600 משאיות ביום, עם יחידות דיור ומקלטים זמניים. השלב הראשון ילווה במשא ומתן בין ישראל לחמאס להשגת הפסקת אש קבועה.
השלב הראשון יימשך 42 ימים, ויכלול 10 שעות ביום של הפסקת הטיסות הישראליות בשמי הרצועה. בימי שחרור החטופים הטיסות ייפסקו ל-12 שעות. השלב השני - שיימשך גם כן שישה שבועות - יכלול את שחרור "כל החטופים החיים שנותרו", כולל חיילים. אם הצדדים ימשיכו לעמוד בתנאים, הפסקת אש תהפוך להפסקת אש קבועה.
לאחר מכן מתחיל השלב השלישי הכולל בנייה מחדש של רצועת עזה והשגת יציבות בתמיכת ארצות הברית והקהילה הבינלאומית. ביידן אמר כי יעבוד עם שותפים אזוריים כדי למנוע מחמאס "להתחמש מחדש".