ריאיון עם דובר צה"ל תא"ל רן כוכב
(צילום: סטס קופולו)

ארבע רקטות ששוגרו שלשום בלילה (שבין שישי לשבת) משטח הרצועה לעבר ישראל הביאו לתגובה של צה"ל, שתקף בשני גלים שונים והפציץ בין היתר אתר לייצור רקטות "מהגדולים והחשובים ברצועה". דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, אמר היום (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי עדיין לא ברור מי עומד מאחורי ירי הרקטות לעבר אשקלון וחבל לכיש, והגיב לעסקת הכטב"מים הנרקמת בין רוסיה לאיראן.
"אנחנו לא יודעים מי ירה. חמאס מיהר להוציא הודעה שלא הוא זה שעמד מאחורי הירי, וזה בגלל שהוא מורתע. הוא מבין שמאז שומר החומות נורו מעט מאוד רקטות, וזו השנה הכי שקטה בדרום בעשור האחרון", אמר כוכב. לדבריו, "אנחנו פוגעים פגיעה משמעותית ביכולותיו של חמאס". הוא הוסיף כי "האירוע הנקודתי הזה מאחורינו. אני מקווה שיעבור עלינו קיץ שקט, אבל תפקיד צה"ל הוא להתכונן ולהיות מוכנים בהגנה, בהתקפה ובמודיעין, ולא רק בעזה".
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
יירוט הרקטה מעל אשקלון ותקיפת צה"ל בעזה
יירוט הרקטה מעל אשקלון ותקיפת צה"ל בעזה
יירוט הרקטה מעל אשקלון, ותקיפת צה"ל בעזה
(צילום: אדי ישראל, AFP)
תיעוד איראני של שיגור כטב"מים מספינות וצוללות

כוכב התייחס גם לאפשרות שיתפתח מבצע צבאי בעזה בשנה הקרובה, כתוצאה מהסלמה מתממשת, ואמר כי הוא לא שולל את האפשרות הזאת. "זה יכול לקרות. חמאס ועזה לא הולכים לשום מקום, זה אזור מאוד מסובך ומורכב. נמשיך להגן, לתקוף, ולאסוף מודיעין בכל מקום", אמר.
בשבוע שעבר חשפו בבית הלבן כי קיימת הערכה לפיה רוסיה פנתה לאיראן בכדי שזו תספק לה מאות כטב"מים, בהם גם מל"טים "מתאבדים", לטובת המלחמה באוקראינה. כוכב, בהתייחסות ישראלית ראשונה לנושא, לאחר הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של חשש ישראלי מכך, אמר כי הוא מוטרד מההתפתחות: "זו התפתחות מדאיגה. גם הביקור השבוע של נשיא טורקיה ושל הרוסים בטהרן, וגם עסקת הנשק שהולכת ומתרקמת שבאה בהפוך על הפוך. עם זאת, יש לנו מערכות הגנה אוויריות מצוינות, יש לנו חיל אוויר שתוקף ופועל כמעט ללא הגבלה, ולפי מקורות זרים עושה זאת פעמיים בשבוע גם בסוריה, ובמנגנון תיאום מול הרוסים. מקווה שכך זה יימשך".
2 צפייה בגלריה
" מכירת כטב"מים איראניים לרוסיה? התפתחות שלילית". פוטין וראיסי
" מכירת כטב"מים איראניים לרוסיה? התפתחות שלילית". פוטין וראיסי
" מכירת כטב"מים איראניים לרוסיה? התפתחות שלילית". פוטין וראיסי
(צילום: רויטרס, AFP)
דובר צה"ל נשאל האם בצבא מוטרדים מהאיומים של נסראללה על אסדת כריש, והשיב כי נסראללה פועל מתוך מצוקה. "בשורה האחרונה הפלנו לו בשבועיים האחרונים ארבעה מל"טים. הכריש והמים הכלכליים של ישראל הם לא ברי ויכוח, הם נמצאים בשטחנו. גם בקרב התודעה שהוא מנסה לייצר כנגדנו הוא מפסיד פעם אחר פעם, כמו הצילומים השגויים שפרסם. בשורה התחתונה הפלנו לו את המל"טים, לא לעולם חוסן".
כוכב התייחס גם לביקורו ההיסטורי של הרמטכ"ל אביב כוכבי במרוקו במהלך השבוע הקרוב: "מרוקו הצטרפה להסכמי אברהם בסוף 2020, ומאז אנחנו מפתחים בהדרגתיות את הקשרים הצבאיים והביטחוניים שלנו עם הצבא המרוקאי וקהילת הביטחון שלהם. קצינים שלנו השתתפו בתרגיל משותף, לפני כחודש, כשהם לבושים במדים עם דגל ישראל, וכך גם יהיה הביקור השבוע".
ריאיון עם איתן בן אליהו לשעבר מפקד חיל האוויר
(צילום: אורי דוידוביץ, סטס קופולו)

מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף איתן בן אליהו, התייחס היום בריאיון לאולפן ynet לתקיפה של צה"ל בעזה, ואמר כי "רמת המודיעין בצה"ל השתפרה בצורה יוצאת דופן. אנחנו יודעים היטב איפה מתנהלות עבודות הייצור והפיתוח של הטילים, וגם מוקדי השליטה והפיקוד של חמאס והארגונים השונים בעזה".
"התקיפה הזאת הייתה מיידית, לא הייתה המתנה עד הלילה, והיא הייתה גם מאוד מדויקת ואיכותית. עד כמה זה עוזר? אולי זה יגדיל את הפער שבין המקרה הזה למקרה הבא", הוסיף. על איום הכטב"מים אמר בן אליהו כי "האיראנים פיתחו כמויות אדירות, וגם יודעים להשתמש בהם בכמות גדולה באופן אסטרטגי, וזה מציב סוג אחר של איום שלא הכרנו".