העיתונאי דב גיל-הר בבית המשפט
(צילום: משי בן עמי)

העיתונאי דב גיל-הר, מגיש לשעבר באתר וואלה, העיד אתמול (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים במסגרת תיק 4000 ("בזק-וואלה") שבו מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים.
עיקר עדותו של גיל-הר עסקה סביב ריאיון שקיים עם נתניהו ב-2015 לפני הבחירות, שבסיומו "נתניהו תלש את המיקרופון, הטיח אותו על הרצפה ועזב את החדר", לדבריו. הוא העיד כי מיד בתום הריאיון הופעלה מסכת לחצים על אבי אלקלעי - עורך וואלה דאז - במטרה למנוע את שידור הריאיון, משום ש"נתניהו לא אהב אותו". עוד אמר העיתונאי כי בשל ערכיו המקצועיים הוא סירב לערוך ריאיון חוזר, על אף הבקשות, ושלאחר מכן באופן חריג הריאיון פורסם באיחור של יומיים ב"שעה מתה", ואף "דורדר" במהרה באתר.
2 צפייה בגלריה
עדות דב גילהר ואודי הירש במשפט נתניהו
עדות דב גילהר ואודי הירש במשפט נתניהו
"נתניהו שאל אותי לפני הריאיון מה אני מתכוון לשאול". דב גיל-הר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעדותו חזר ואמר גיל-הר כי הריאיון בזמנו היה בלעדי, משום שנתניהו לא הסכים להתראיין לאף כלי תקשורת אחר. לכן, אי פרסום הריאיון באופן מיידי, עיכובו והעובדה שלתחושתו של גיל-הר הוא לא "פומפם" - היה דבר מוזר מאוד. "לנו היה את הריאיון הראשון עם ראש הממשלה בתקופת בחירות, רצינו לרוץ ולשדר", הוא אמר והוסיף: "אף פעם לא שמעתי מעורך ש'המרואיין לא אוהב את הריאיון ולכן צריך לעשות אותו שוב'". גיל-הר ציין שהייתה לו באותו הרגע התחושה שידאגו להשמיד את כרטיסי הזיכרון שמכילים את חומרי הריאיון – על אף שהדבר אינו סביר במדינה כמו ישראל.
לאחר הריאיון, גיל-הר סיפר שהוא ומנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה דיברו בטלפון, וישועה אמר לו: "הדבר הזה הרבה יותר גדול מוואלה", ושהוא ענה לו בחזרה: "שמע, אתה שכרת את שירותיי. כעיתונאי יש לי ארגז כלים, ובארגז הזה אין כלי שאומר שאם פוליטיקאי לא שבע רצון - אז עושים ריאיון חוזר. שכרת את שירותיי - לא קנית. אתה יכול לפטר אותי. אולי שכרת את האדם הלא נכון".
סנגורו של ראש הממשלה, עו"ד בועז בן צור, ביקש להוכיח כי היה סיכום לפני הריאיון עם נתניהו שהופר, אך גיל-הר אמר שהוא מצידו לא שמע על שום סיכום, על אף שבירר, ואם אכן היה סיכום שלדעתו היה מוגזם – הוא היה מסרב לראיין. "כשהגענו, נתניהו שאל אותי 'מה אתה מתכוון לשאול אותי?'. כשמרואיין שואל אותך דבר כזה, זה רגע לא נוח - במיוחד כשהוא מועמד פוליטי", אמר גיל-הר בעדותו.
בתיק 4000 מואשם ראש הממשלה נתניהו בקבלת שוחד מאיש העסקים שאול אלוביץ' ואשתו איריס, ובנוסף לכך - במרמה והפרת אמונים. הפרקליטות במשפט מנסה להוכיח שנתניהו קיבל היענות חריגה לדרישות סיקור באתר וואלה, ושעבור אותו הסיקור הוא קידם מהלכי רגולציה במשרד התקשורת שהטיבו עם אלוביץ'. בצעד יחסית חריג, לפני כשלושה שבועות השופטים הציעו לפרקליטות לשקול לחזור בהם מסעיף השוחד, מכיוון שלדעתם "יהיה קשה להוכיח זאת".