יחיא סינוואר, מנהיג חמאס שחוסל בשבוע שעבר על-ידי לוחמים בקרב בשכונת תל א-סולטאן ברפיח, קיבל במהלך המלחמה הצעה ממצרים לעזוב את שטח רצועת עזה - ובתמורה לכך לאפשר לקהיר לנהל את המו"מ לשחרור החטופים, אך סירב. כך דיווח הלילה (בין ראשון לשני) ה"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, שמבוסס על גורמים ערבים שמעורבים במאמצי התיווך, סינוואר השיב למתווכות בצורה מתריסה: "אני לא תחת מצור. אני על אדמה פלסטינית", מתוך תקווה לעימות אזורי שיכלול גם את חיזבאללה ואיראן.
סגנו של סינוואר: החטופים לא ישוחררו עד הפסקת המלחמה

הלילה התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון שנמשך כמה שעות. בסיומו, מסר דוברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "בדיון בקבינט הועלו רעיונות חדשים לבחינת היתכנות למתווה שחרור חטופים". גורם ישראלי בכיר אמר בימים האחרונים כי לא צפויה התקדמות מהותית או פריצת דרך דרמטית במגעים, לפחות עד שלא יסתיים שלב התקיפה הישראלית באיראן והתגובה האפשרית. זאת, מאחר שגם מחליפיו של סינוואר לא צפויים לקדם עסקה עד שהם יראו שלא מתפתחת מלחמה אזורית.
על-פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", סינוואר החל להיערך לחיסולו לאחר שמנהיג חיזבאללה חסן נסראללה חוסל בתקיפה ישראלית בדאחייה בביירות. הוא עדכן את אנשי חמאס כי ישראל כנראה תציע ויתורים לאחר חיסולו כדי לסיים את המלחמה, אבל אמר שחמאס במו"מ עם ישראל נמצא בעמדה החזקה יותר. מלבד זאת, הוא גם ייעץ לחמאס למנות מועצה שתמשול ותנהל את הארגון לאחר מותו. ב-ynet דווח כבר אתמול כי אף שלפי שעה אין התבהרות בחמאס לגבי המחליף של סינוואר, אחת האפשרויות היא שזו תהיה ועדה של בכירים - ולא אדם אחד - מה שיכול להקל על המגעים לעסקה במידת מה.
בבית שבו חוסל סינוואר
(צילום: יואב קרן, רויטרס)

בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" נטען היום כי גורמים רשמיים במצרים מהמרים שהשינויים בשטח, ובראשם חיסול סינוואר, יניעו את המו"מ ויביאו לשינוי העמדה ה"בלתי-מתפשרת" של ישראל בנוגע לעתיד רצועת עזה לאחר המלחמה. לפי הדיווח, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שיבקר במצרים ביום רביעי, צפוי להתמקד בתוכניות להקמת כוח בינלאומי שיפקח על ניהול הרצועה וציר פילדלפי - ובו עשויה להשתתף גם מצרים.
אתמול הגיע לקהיר ראש השב"כ רונן בר. הוא קיים שם פגישת היכרות עם ראש המודיעין המצרי החדש, חסן רשאד, אחרי הזזתו של קודמו עבאס כאמל. השניים נפגשו בניסיון לקדם עסקה ולהניע את שיחות המשא ומתן. בר הוא למעשה הבכיר הישראלי הראשון שנפגש עם רשאד.
גם האמריקנים וגם ישראל מנהלים מגעים מול המתווכות מצרים וקטאר, בניסיון להבין אם ניתן לנהל מגעים לעסקה עם חמאס. בישראל יש חשש כבד מנקמה של חמאס בחטופים, והיא העבירה מסרים חריפים באמצעות המתווכות לארגון הטרור לבל יפגעו בהם. על הרקע הזה ישראל הציעה לאחר חיסול סינוואר לאפשר לכל מי שמחזיק בחטופים ויביא לשחרורם כרטיס יציאה מעזה, כסף ואזרחות זרה.
ביום שישי האחרון אישר סגנו של סינוואר חליל אל-חיה את החיסול בנאום מוקלט. הוא שיגר מסר לפיו הארגון לא מתכנן להתפשר, גם אחרי חיסול סינוואר: "החטופים הישראלים לא ישובו עד שלא תיפסק המלחמה נגד עזה וכוחות צה"ל ייסוגו מהרצועה".