מליאת הכנסת אישרה הערב (יום שני) בקריאה שנייה ושלישית חוק להפסקת הפעילות של סוכנות הפליטים של האו"ם (אונר"א) בישראל, שחלק מפעיליה חשודים בהשתתפות במעשי הטבח ב-7 באוקטובר. 92 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 10 שהתנגדו.
לפי הצעת החוק של ח"כ בועז ביסמוט, ח"כ שרן השכל, ח"כ אלי דלל וח"כים נוספים, אונר"א לא תפעיל כל נציגות, לא תספק כל שירות ולא תקיים כל פעילות, במישרין או בעקיפין, בשטח הריבוני של מדינת ישראל. כך למעשה הפעילות של אונר"א במזרח ירושלים תופסק וסמכויותיו של הגוף יעברו לאחריותה ולשליטתה של ישראל.
2 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל לצד סמל של אונר"א ברצועת עזה ארכיון
לוחמי צה"ל לצד סמל של אונר"א ברצועת עזה ארכיון
לוחמי צה"ל מול מטה אונר"א ברצועת עזה
(צילום: JACK GUEZ/AFP)
לאחר אישור ההצעה, אמרה ח"כ השכל: "החוק הזה שיזמתי הוא סימן דרך וסגירת מעגל עבורי. לישראל יש את הזכות המלאה והמוחלטת לפעול נגד אונר"א לאחר כישלון הקהילה הבינלאומית. אין אף מדינה בעולם שבה עובדי ארגון בינלאומי היו משתתפים בטבח אזרחיה, והארגון היה מתקיים על אדמתה ולו יום אחד נוסף".
ח"כ ביסמוט הוסיף: "זו קריאה לצדק, קריאת השכמה המציבה קו אדום וברור – כל מי שמעז לסייע לטרור ומתנהל כמו מחבל – אין לו שום זכות קיום במדינת ישראל. לא עכשיו ולא בעתיד. אונר"א שווה חמאס, נקודה".
הצעת חוק שנייה של ח"כ רון כץ, ח"כ יוליה מלינובסקי, ח"כ דן אילוז וקבוצת חברי כנסת קובעת כי ישראל תנתק כל קשר לאונר"א – הרשויות לא ישתפו עימה פעולה והיא לא תהיה זכאית להקלות שנהנתה מהן עד כה. היא עברה ברוב של 87 תומכים מול 9 מתנגדים.
הרקע לחוקים הוא שהגוף מטעם האו"ם, האמור לעסוק במתן שירותים לפליטים פלסטינים, התברר ככזה שחלק מעובדיו חשודים כי היו מעורבים במתקפת הפתע על ישראל, ופעילים בארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי.
יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין אמר בפתח הדיון במליאה: "במסגרת דיוני הוועדה בחוק הוצג סרטון המוכיח את המעורבות של אנשי אונר"א בחטיפת גופה לרצועת עזה ועוד עדויות לפעילותם בחמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה. כמו גם העובדה שמי שפיקד על הטבח במיגונית ברעים, שבה נרצחו 16 ישראלים וממנה נחטפו ארבעה לעזה, היה מחבל מאונר"א".
לדבריו, "לאור רקע זה, ומשהוכח למדינת ישראל שאונר"א ועובדיה פעלו נגד מדינת ישראל, על המדינה לקבוע שתופסק פעילות אונר"א בשטחה. למען הסר ספק – מדינת ישראל תספק כל שירות שהיא מחויבת לספק לאזרחיה ולתושביה בכל אותם המקומות שפועלת אונר"א, בתיאום עיריית ירושלים. אין מקום לאויבים בלב ליבה של בירת העם היהודי". בזמן ההצבעה נכח במליאה קובי סמרנו, אביו של יונתן סמרנו, שנרצח ב-7 לאוקטובר וגופתו נחטפה על ידי עובד אונר"א לעזה.
על אף התמיכה הרחבה לחקיקה, בקואליציה ובאופוזיציה, היה חשש בקרב יוזמיה שהבאתה להצבעה במליאה תתעכב משום שעל ראש הממשלה בנימין נתניהו מופעלים לחצים גדולים בשבועות האחרונים גם מצד האו"ם וגם מארה"ב, בשל היעדר גוף חלופי שייתן מענה הומניטרי לפלסטינים בעזה.
רק אתמול הזהירו בכירים במשרד החוץ שאם החקיקה הקובעת שיש לנתק את הקשרים עם אונר"א תעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת – ישראל תושעה מהאו"ם, מאחר שיש בכך הפרה של אמנת הארגון.
2 צפייה בגלריה
מטה אונר"א ברצועה
מטה אונר"א ברצועה
מטה אונר"א ברצועה
(צילום: AFP)
שרי החוץ של קנדה, אוסטרליה, צרפת, גרמניה, יפן, דרום קוריאה ובריטניה פרסמו היום הצהרה משותפת הקוראת לישראל לעצור את החקיקה, והביעה "דאגה כבדה", במיוחד לנוכח המצב ההומניטרי בעזה. "אונר"א מספקת סיוע הומניטרי חיוני ומציל חיים ושירותים בסיסיים לפליטים פלסטינים בעזה, במזרח ירושלים, בגדה המערבית וברחבי האזור", נכתב בהודעה. "ללא עבודתה, מתן סיוע ושירותים כאלה, לרבות חינוך, שירותי בריאות וחלוקת דלק בעזה ובגדה המערבית, ייפגעו קשות. יהיו לכך השלכות הרסניות על מצב הומניטרי קשה ממילא, המתדרדר במהירות, במיוחד בצפון עזה".
דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מתיו מילר אמר כי וושינגטון "הבהירה לישראל שהיא מודאגת מאוד מהחקיקה העלולה לאסור על פעילות הסוכנות ברצועת עזה, מכיוון שהיא ממלאת תפקיד במתן הסיוע ההומניטרי שאין לו תחליף. הסיוע ההומניטרי לא מגיע לתושבים בג'באליה, שם הגביר צה"ל הישראלי את הפעילות שלו, וארה"ב לא תסכים לכך".
שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו וגורמים בשגרירות פנו בימים האחרונים ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בבקשה שיסכימו לדחות את קידום החקיקה לפחות עד אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב. בהמשך לפניות הללו נודע כי לפיד הודיע לאמריקנים שהפעם דעתו שונה משלהם וכי החוק נכון וראוי. כך גם ליברמן וגנץ דחו את הבקשה האמריקנית.

התגובות להעברת החוק

יוזמת החוק להפסקת פעילות אונר"א, ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, בירכה לאחר שהחוק עבר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. "סוף סוף מסך הברזל ירד על ארגון הטרור הזה שאני נאבקת בו כבר כמעט שנה מול ממשלת ישראל ומול לחצים בינלאומיים", אמרה. "ענר שפירא ז"ל, יונתן סמרנו ז"ל, הירש גולדברג פולין ז"ל, החטופים אור לוי, אליה כהן, אלון אהל וכל החטופים והקורבנות שנפגעו מידיהם של מחבלי אונר"א, החוק הזה מוקדש לכם".
ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בחשבון ב-X של ראש ממשלת ישראל באנגלית כי "עובדי אונר"א שמעורבים בפעולות טרור נגד ישראל צריכים לשאת באחריות. מאחר שמניעת משבר הומניטרי הוא חיוני, סיוע הומניטרי חייב להישאר זמין בעזה עכשיו ובעתיד".
ח"כ דן אילוז מהליכוד אמר כי "ישראל הראתה היום שהיא עומדת איתנה מול איומים ולא מאפשרת למדינות אחרות להכתיב לנו איך להגן על עצמנו. העברת החוק היא צעד חיוני לשמירה על ביטחון ישראל ועל ערכי העולם החופשי, ושולחת מסר חד וברור - לא תהיה עוד תמיכה בארגונים שתומכים בטרור".
חברי הכנסת ממפלגת חד"ש-תע"ל התנגדו, וח"כ אחמד טיבי אמר: "מי שתומך בהצעת החוק הזה הם מי שלא מכירים בעם הפלסטיני. זה לא חדש שמבקשים פה בכנסת להפסיק את הפעילות של אונר"א, גם בכנסת יש מחבל מורשע ולא סוגרים את הממשלה, הלוואי שהכלל הזה יכול על כל גוף שיש בו מחבל מורשע כמו הממשלה הזאת (בן גביר). אני מגן על הפליטים, אני מגן על הסיוע, ולכן אני נגד החוק הזה. החוק הזה הוא חוק פשיסטי. לא יהיה צורך באונר"א כשיסתיים הכיבוש ותקום מדינה פלסטינית". ח"כ טלי גוטליב התרעמה וצעקה: "אתה תומך טרור, אתה לא תקרא לשר מחבל".
תנועת "אם תרצו", שהובילה מאבק ציבורי לסגירת הארגון, מסרה: "זהו רגע היסטורי למדינת ישראל, רגע חשוב מאוד לכנסת. מאז הקמת מדינת ישראל, אונר"א פעל בתור חממת הסתה לטרור במקום לדאוג לערבים באיו"ש ובעזה. כעת, הכנסת סוף סוף מתקנת את המעוות. ישר כוח לכל חברי הכנסת".