המחאות התכופות לשחרור חטופים או להקדמת הבחירות החזירו לחיינו את העימותים בין השוטרים למפגינים. רק בשבוע החולף תועדו מעצרים אלימים, ובני משפחות של חטופים זומנו לחקירה במשטרה. בריאיון בלעדי ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, דוחה בתוקף את הטענות לאלימות משטרתית בהפגנות.
"אני לא ראיתי אדם אחד שהגיע אליי והתלונן בפניי שהשירות במחאה בקפלן היה לא ישר ולא הגון כלפיו. אני מזמין את הציבור להגיע ולהתלונן בפניי".
6 צפייה בגלריה
ניצב פרץ עמר
ניצב פרץ עמר
ניצב עמר. "לא ראיתי אדם אחד שהגיע אליי והתלונן"
(צילום: דנה קופל)
- הכול במשטרה מושלם, ההתנהלות של השוטרים טובה ולא מצאת שום דבר לא תקין? "רגע, מצאנו פעם פה, פעם שם, כל מיני דברים שצריך לשפר אותם ולהתנהל אחרת. אבל לא בצורה של תקיפות ולא בצורה של שימוש בכוח מופרז ואלים. אם אני אאתר שימוש בכוח מופרז ואלים, אני אעביר את זה בעצמי למח"ש ולא אחכה למתלונן. כי בסוף אני רוצה משטרה ערכית, ישרה והגונה. אנחנו משרתי הציבור, לא אדוניו. כולם צריכים להבין. כשאני בא למחאה, אני יודע שאני בא לשרת את הציבור, לא משנה מיהו".
גם תיעודים של מעצרים אלימים, דחיפות או אפילו הצלפה במפגינים לא משכנעים את עמר. "ברוב המקרים כשאתה רואה סרטון זה תלוי באיזו זווית אתה משדר את הסרטון. אני יכול להביא את אותו הסרטון, לשדר אותו בדרך מסוימת ובדרך אחרת ולקבל שתי תובנות שונות לחלוטין. הזווית של השידור משקפת איזה משהו מסוים.
"מניסיון של מספר חודשים בתל אביב, כשבאו ואמרו ששוטרים השתמשו בכוח ראינו את השימוש בכוח בזווית מסוימת, וראינו בסוף את החקירה של מח"ש ומה היו התוצאות שלה", הוסיף עמר. על התקרית שבה פרש משטרתי הצליף בשוט לעבר מפגינים הוא סירב להרחיב כי הדבר נמצא בחקירה.
תיעוד הפרש שפגע במפגינה
(צילום: אלון גלעדי)

"בנוהלי המשטרה, בנסיבות מסוימות כמו אם הסוס נמצא במצב לחוץ בגלל התנהגות של מפגין, יש סמכות לרוכב/פרש להשתמש ביתרת המושכה כדי לנער את אותו אדם שמציק לסוס", הסביר מפקד המחוז. "אם הוא לא היה עושה את זה, והסוס היה מתפרע ודורס 15-10 מפגינים וחלילה היה פוגע בהם פגיעה קשה מאוד – היו באים בטענות לפרש שלא פעל על פי הנוהל".
מספר ימים לאחר הריאיון עם ניצב עמר, המחלקה לחקירות שוטרים הגישה כתב אישום נגד הפרש שהצליף במפגינה.
על אף שהוא דוחה את הטענות על אלימות כלפי מפגינים, ניצב עמר יודע שההפגנות הללו נמצאות במוקד העניין הציבורי, ומקפיד להתייצב בצומת קפלן בכל שבת ב-16:00 אחר הצהריים. "אני באופן אישי מתדרך את המפקדים בכל מחאה. למה אני עושה את זה? כדי להיות יותר מדויק ומאוזן. מצד אחד, שלא יפרו את כל הכללים ותהיה התפתחות של אנרכיה; מצד שני, לתת להם יכולת להביע את העמדות שלהם. יש פה עשרות מחאות שמתקיימות מדי שבוע".

"לסגור את איילון בגלל 4,000 מוחים? זאת תהיה שערורייה"

ניצב עמר כבר התבטא בעבר בחריפות נגד חסימות כבישים, וגם כיום הוא מחזיק באותה עמדה: "תראה, לחסום כביש ולהצר את תנועת הציבור באופן שלא מאושר על ידי המשטרה זה לא לגיטימי. אפשר למחות בכל מקום במדינה, לא איפה שכלי רכב עוברים מצפון לדרום".
אבל גם חסימות כבישים מתואמות הוא לא ממהר לאשר בכל מקום – כמו למשל לחסום את נתיבי איילון. "אין לי צל של ספק שזה סמל סטטוס, אבל אם ככה, אולי בוא נסגור את הכניסות לבתי החולים ולא נאפשר לאף אחד להגיע לקבל טיפול רפואי? השאלה היא אם זה דבר נדרש, אם זה עומד באיזונים שמדברים עליהם בכל מה שקשור לחופש הביטוי, חופש התנועה וחירותו של אדם.
6 צפייה בגלריה
משפחות חטופים הדליקו כתובת אש עם הכיתוב חאלס סמוך למחלף קק"ל
משפחות חטופים הדליקו כתובת אש עם הכיתוב חאלס סמוך למחלף קק"ל
חסימה של איילון במחאה לשחרור חטופים. לסגור את איילון בגלל 4,000 מוחים? זאת שערורייה"
(צילום: מירב כהן מור)
"אני חושב שבאיזשהו מקום זה נמצא באמצע, אם אני סוגר את קפלן ובגין, שהם כבישים מאוד מרכזיים בתל אביב. אבל לסגור את איילון בגלל 5,000-4,000 מוחים? לא רק שזה לא מידתי, זאת תהיה שערורייה, כי כמות הנפגעים גדולה בעשרות מונים מכמות המפגינים. הבעירות האלה של המדורות הגדולות זה משהו שאפשר לקבל? לטעמי, אי אפשר לקבל את זה. זה מסוכן מאוד, זה דבר שיכול חלילה להוביל לפגיעה באנשים ובחיי אדם, שלאו דווקא הם אלה שהדליקו את המדורה".
הנושא של מדורות מדאיג מאוד את המשטרה. דוגמה לכך היה בהזמנת נטלי צנגאוקר, שאחיה מתן חטוף בעזה, לחקירה במשטרה אחרי שנשאה לפיד בהפגה. הריאיון אמנם התקיים לפני האירוע, אך הכעס של ניצב עמר על השימוש באש בהפגנות בער גם אז: "אתה יודע שהסתובבו שם אנשים עם מבערים? אני לא מתכוון ללפידים. אני יכול להשלים עם זה? אם מחר מישהו יישרף לי פה וייהרג, השאלה הראשונה שתהיה היא 'איפה הייתה משטרת ישראל?'".
מקרה נוסף שעלה לכותרות היה הבקשה של המשטרה לפתוח בחקירה נגד ח"כ נעמה לזימי (העבודה) בעקבות אחת המחאות. "היא מצולמת כשהיא מדליקה מדורה ומתועדת מבצעת עוד עבירות. רואים את החלק שלה במדורה – היא מדליקה אותה בתוך ההמון. אם זה היה אזרח פרטי, הייתי חוקר אותו בלי לבקש אישור מאף אחד".
ניצב עמר דוחה את הטענות שלחצים פוליטיים הובילו לבקשה לחקור את לזימי: "התמונה שלה הופצה קבל עם ועולם, היא בעצמה כתבה על זה. עכשיו, לבוא ולהפוך אותי שאני משטרת זה וזה ולסתום פיות - הלו, אם זה לא היה עבירה על החוק, גם אם אני ארצה אני לא יכול לפתוח חקירה. אבל מה לעשות שזאת עבירה על החוק? ומה עם היה מתלקח שם אדם?
התיעוד של לזימי שהוביל לבקשת המשטרה

"היא אשת ציבור, היא מעבירה מסר ודוגמה אישית. כשבן אדם עושה משהו כזה, מסתכלים עליו ואומרים 'וואללה, זה לגיטימי, זה חוקי, אני גם אעשה אותו דבר'. האם ההתנהגות שלה לגיטימית או לא? את זה אנחנו עכשיו בודקים. אם יאשרו לחקור אותה, נציג בפניה את העובדות והיא צריכה לתת תשובות".
- לא הייתה בקשה של מישהו לפתוח בחקירה? "ממש לא. אני אגלה לך סוד, אני לא יזמתי את המעבר של הבקשה לחקור אותה. אני כמפקד מחוז לא התערבתי. אני לא מכיר אותה בכלל ולא יודע מי זאת. יש פה גופי חקירה, אחרי שהם איתרו והעבירו את הבקשה הם עדכנו אותי, בכל זאת, זה משהו שיש בו היבט ציבורי. אין פה שום דבר – לא פוליטי ולא קשקוש. למרות שנוח לכולם לצייר את זה פוליטית".
כשמדברים עם מפקד המחוז על ההפגנות, הוא מעביר את הטענות לאלימות אל המפגינים. "לקחת ניידת משטרה ולטלטל אותה? זה לגיטימציה? זאת פגיעה בסמל שלטוני שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום. הרכב הזה נמצא כדי למנוע מפגע שירוץ להמון ויהרוג אנשים. אז מה אתם מטלטלים אותם? אנשים לא מבינים, 'מה הבאתם לנו 700-600 שוטרים? פתאום יש אנשים עם רובים'. אני לא יודע לאבטח בלי רובה, כשאתה נכנס לקניון למאבטח יש נשק.
"יש לנו שוטרים שעושים את הבלתי ייאמן, כבר שנה שהם נמצאים פה כל שבת, עוזבים את הבית בשביל עבודה שוחקת בצורה בלתי רגילה. יש לי הערכה מאוד גדולה למה שהם עושים, ומאוד חבל לי וכואב לי שקומץ של אנשים 'מתלבשים' על שוטרים מסוימים ועושים להם שיימינג. איזו לגיטימציה יש לקבוצה קטנה להשפיל שוטר, להכפיש אותו, לצייר כתובות גרפיטי על הקירות ולהפיץ תמונות קבל עם ועולם בגלל שהוא בא לשמור עליהם ולאבטח אותם? מי שיפגע בשוטר, יתקוף אותו פיזית, יכפיש אותו בצורה פלילית – אני לא אוותר להם, אבוא איתם חשבון ואלך איתם עד הסוף".
- השלטים המדוברים היו לפני מספר חודשים טובים. מה קרה עם זה? "מכיוון שאנחנו צריכים לקבל אישור על הסתה דרך היועמ"שית והפרקליטות, אנחנו ממתינים לאישורים האלה. נכון לעכשיו יש חמישה תיקים כאלה - שניים נגנזו, באחד יש הסדר מותנה ושני תיקים נוספים עדיין ממתינים לחוות דעת".

"בן גביר לא מתערב במחאות כבר כמעט שנה"

ניצב פרץ עמר נמצא כבר כמעט שנה בתפקיד מפקד מחוז תל אביב, שאליו נכנס בעיצומה של המחאה נגד המהפכה המשפטית ואחרי שהמפקד הקודם, עמי אשד, התפטר. "אני ועמי אשד שני אנשים שונים בתפיסה ובהבנה המקצועית. כמפקד מחוז, הבאתי תפיסת עולם ברורה לטיפול בפשיעה בתל אביב, עם משנה מובנת במאבק בארגוני פשיעה".
- היו כל מיני פרסומים שאתה הוצנחת לתפקיד. "אני חושב שעל הנסיבות האלה צריך לשאול את מי שהחליט על ההחלטות האלה. אני מניח שבחרו בי בשל הניסיון הרב שלי והבשלות האישית והמקצועית שהביאו אותי לתפקיד הזה. היה קונצנזוס לגביי למעלה. כשקוראים לך לדגל קשה לסרב, במיוחד כשהצורך מוגדר כהכרחי על ידי הארגון והמשרד. אני ראיתי בזה קודם כל הצעה מאוד מפרגנת, כשבאים אליך ומבקשים ממך לבוא לתל אביב, לפקד בפעם השלישית על מחוז. אם אני מקבל פרגון כזה, והם חושבים שאני יכול לשנות או לעשות פה דברים או להשלים את החסר, בוודאי שאסכים".
6 צפייה בגלריה
ניצב פרץ עמר
ניצב פרץ עמר
ניצב עמר בכניסה למשרדי המחוז. "לא בטוח שצריכים להגיד לי מה לעשות, אני מספיק מקצועי ומקצוען בשביל להבין מה מחוז תל אביב צריך"
(צילום: דנה קופל)
- מה היה חסר במחוז? "לא היה לי מושג מה חסר, וגם לא אמרו לי מה חסר. לא אמרו לי, ואני לא בטוח שהם צריכים להגיד לי מה לעשות. אני מספיק מקצועי ומקצוען בשביל להבין מה מחוז תל אביב צריך. יש פה מחאות בהיקפים מאוד גדולים והן לא התחילו עכשיו, אלא התחילו הרבה לפניי, ובמצב כזה יכול להיות קרע חברתי לא פשוט. פילוג של המדינה למספר קבוצות משפיע ישירות על ביטחון המדינה, איך שלא תסובב את זה".
כשהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הכריז על שינוי התפקיד של עמי אשד, הוא תירץ אותו ב"מדיניות המקילה" של אשד כלפי המפגינים. התחושות בקרב המפגינים היו שעמר הובא למחוז כדי להפעיל יד קשה יותר נגדם. עמר לא ממש מתייחס לטענות הללו: "הוא אמר את זה, אני לא אומר דברים אחרים ממה שהשר אמר, אם הוא אמר. אבל אני כן רוצה להגיד שכשהתבקשתי להגיע לפה ראיתי את זה בצורה מאוד חיובית ומפרגנת, ואני חושב שזה היה גם נכון".
מפקד המחוז דוחה את הטענות על שינוי במדיניות השימוש בכוח של השוטרים כלפי מפגינים. "אני לא רואה שינוי בשימוש בכוח, אנשים פשוט לא זוכרים את ההיסטוריה. היו אירועים שהיו עם שימוש בכוח משמעותי מאוד, כי השימוש בכוח נקבע ביחס לכמות הכוח שמופעל על ידי אלה שמפירים את הסדר, כדי למנוע את המשך ההפרה של הסדר".
ניצב עמר דוחה גם את הטענות שהוצנח לתפקיד כי הוא יס-מן של השר: "לצערי, אני פוגש את זה כמעט בכל שידור בטלוויזיה, כי זה טוב להם פוליטית ומשרת את הנרטיב. זה ממש לא הגון מה שעושים, אבל אני לא יכול לשלוט במה שאומר הכתב ואיך שהוא מסביר את התחושות שלו. מבחינת ההגינות, כל האמירות האלה אין להן בסיס והן באות לפגוע בי".
אם בעבר הוא הכחיש שיחות ופגישות עם בן גביר, הפעם הוא קצת יותר פתוח בנושא: "יש לי מפגשים קבועים שמתוכננים עם השר בביקורים שלו כאן במחוז, שהם כמובן מאושרים על ידי לשכת המפכ"ל והם מגיעים לפה בתיאום איתו. יש גם שיח עם השר. אם אתה מתכוון לזה שהוא מרים אליי טלפון ואומר לי מה לעשות – אז אני אומר לך שלא, הוא לא מרים אליי טלפון ואומר לי מה לעשות.
6 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיור בדרום תל אביב לאחר התפרעות האריתראים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיור בדרום תל אביב לאחר התפרעות האריתראים
בן גביר ועמר בסיור בדרום תל אביב. "הוא לא מרים אליי טלפון ואומר לי מה לעשות"
(צילום: לירן לוי)
"יש פעמים שזה פעמיים בחודשיים, ויש לפעמים חצי שנה שאין פגישות. זה מאוד תלוי בעניינים שהשר מתעניין בהם ומבקש לקיים מפגשים, שיחות וביקורים. בנושאי מדיניות הוא קובע את המדיניות ברמת המקרו דרך המפכ"ל, וזה יורד בצורה די סדורה מהמפכ"ל למפקדי המחוזות והלאה".
- לא ניהלת איתו שיחה שהמפכ"ל לא היה מעורב בה ושקשורה למחאות? "מחוץ למפכ"ל ובהקשר למחאות? בוודאי שלא. הוא עושה את זה דרך המפכ"ל. למה הוא צריך לעשות את זה דרכי? במחאות אני יודע שהוא לא מתערב. בכל מה שקשור לתל אביב, הוא לא מתערב לי בהפגנות. אני מאשר את התוכניות".
- ואם הוא יתערב לך בנושאים כמו פינוי איילון או דברים אחרים שקשורים למחאות? "אני לא מאמין שהוא יתקשר אליי בעניין הזה, ואם הוא יתקשר על משהו שלא נראה לו בסדר, הוא יתקשר למפכ"ל ולא אליי. מאז שאני פה הוא לא התקשר אליי לפנות את איילון או לא לפתוח או לסגור. זה לא קרה מאז שאני פה, כמעט שנה".
במשטרה יש מי שמותח ביקורת חריפה על בן גביר, בטענה שהוא פועל מהבטן ולא מהראש ושאין לו אסטרטגיה לטווח הארוך. ניצב עמר דווקא מגן על השר: "בן גביר הביא למשטרת ישראל לא מעט משאבים ולא מעט יכולות בהקשרים שמשולמים באמצעות משאבים. הוא קידם את המשטרה בצורה משמעותית מאוד, גם באמצעים וגם בתקנים. בסופו של דבר, השר נכון לעכשיו נתן וקידם את המשטרה, ואני לא רואה איפה יש פה בעיה. לא מכיר החלטות שנשלפות מהבטן, אני מכיר דיוני עומק שהשר עושה".

בין אום אל-חיראן ללשכת המפכ"ל

המעבר של עמר למחוז תל אביב הגיע באמצע כהונתו כמפקד מחוז הדרום, כהונה שזכתה לביקורת מצד תושבי הדרום שטענו שהוא הפקיר אותם לפשיעה הבדואית. עמר דוחה את הטענות: "במהלך כהונתי כמפקד מחוז דרום פשיעת הבדואים לא רק שלא עלתה, אלא גם ירדה מבחינה סטטיסטית. הוספנו כוח אדם, אמצעים ויכולות, הגדלנו משמעותית את מספר המעצרים וביצענו פעולות רבות לשיפור הביטחון".
אחת הפרשות המרכזיות שהיו בתקופתו במחוז דרום הייתה הירי ביעקוב אבו-אלקיעאן לאחר שדרס למוות עם רכבו שוטר במהלך פינוי מבנים בלתי חוקיים באום אל-חיראן. בהתחלה נטען שמדובר בפיגוע, אך בהמשך טענו בשב"כ שאבו-אלקיעאן לא היה מחבל, וראש הממשלה נתניהו אף התנצל בפני המשפחה.
6 צפייה בגלריה
זירת הדריסה באום אל-חיראן
זירת הדריסה באום אל-חיראן
זירת הדריסה באום אל-חיראן
(צילום: רועי עידן)
למרות ההתנצלות של נתניהו, ניצב עמר מתעקש שמדובר בפיגוע: "האירוע כפי שהוא בא לידי ביטוי מצטייר ממש כמו אירוע פיגוע, שמישהו מתכוון לפגוע באנשי כוחות הביטחון. הוא ביקש לפגוע בתור של שוטרים שבאו לאבטח את האכיפה, הוא ירד בצורה מתוכננת, מכוונת ורצה לפגוע בקבוצת השוטרים. הוא פגע בשניים – אחד נהרג והשני נפצע קשה.
"הוא הוזהר על ידי השוטרים שאבטחו את הפעילות, הם דפקו לו על הפח, ירו לו יריות באוויר, ירו לתוך הרכב, אבל הוא סירב לעצור. במקום לעצור הוא האיץ את הרכב ופגע באנשים. יש פה מקרה קלאסי, ברור, בעיניי הוא לא משתמע לשני פנים", הוסיף. "בשורה התחתונה מי שקובע את גורל התיק זה משטרת ישראל, כמובן בפיקוח של פרקליטות המדינה. מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך קבע שהוא מחבל, ובינתיים אך אחד לא קבע קביעה אחרת. מה קרה בהמשך? היו פה הרבה מאוד לחצים מכל מיני כיוונים, אבל באופן אישי אני אומר לך שזאת הייתה פגיעה מכוונת".
גם בתל אביב הוא ספג ביקורת מהתושבים, בעקבות המהומות בדרום תל אביב בין מתנגדי המשטר מאריתריאה לתומכיו. 11 מעורבים נפצעו, 19 שוטרים נפגעו וההרס ברחובות היה רב. ניצב עמר דוחה את הביקורת שהמשטרה נתפסה לא מוכנה. "לא הייתה שום פשלה, פשלה זה בעיניי המתבונן.
"עצם זה שאף אחד לא נהרג כשהם היו פה עם סכינים, דוקרנים וחרבות זה אומר שהיינו ערוכים מספיק. כן, אם עכשיו הייתי חוזר לאירוע הייתי מביא עוד אלף שוטרים, אבל זאת חוכמה בדיעבד", הוסיף. "בנסיבות שהיו, והמודיעין שהיה, היינו עם 250 שוטרי יס"מ – זה לא מעט לאירוע כזה. לא הייתה פשלה או מחדל. יש פה היערכות מסוימת, שבדיעבד הוכח שהייתה יכולה להיות חזקה יותר".
6 צפייה בגלריה
ניצב פרץ עמר
ניצב פרץ עמר
ניצב פרץ עמר. "כמו בכל מקום אחר, אתה רוצה להגיע לראש הפירמידה"
(צילום: דנה קופל)
לאחרונה הודיע השר לביטחון לאומי על המועמד שלו לתפקיד המפכ"ל הבא, ניצב אבשלום פלד. "שמעתי כמו כולם כשזה פורסם, יצאה הודעה ארגונית ושמענו גם בתקשורת. אני חושב שאבשי הוא קצין ותיק וראוי, בוותק דומה לשלי, אני אעשה הכול לסייע לו כדי להציע את הארגון קדימה. ארגון כמו המשטרה צריך אדם ותיק ומנוסה, שיש לו ניסיון".
עמר לא מכחיש לרגע שגם הוא כיוון לתפקיד: "אין קצין משטרה היום באיזה דרג שלא רוצה להיות מפכ"ל. כשאתה מפתח קריירה במשטרה, בוודאי כמו בכל מקום אחר, אתה רוצה להגיע לראש הפירמידה".
אחרי ההודעה על הבחירה בפלד הוא נשמע קצת אחרת: "אני כרגע ממ"ז תל אביב (מפקד מחוז – א"ק) וממשיך להיות ממ"ז תל אביב. איפה שאני יכול להשפיע, אני אמשיך להשפיע בארגון. חשוב לי ביטחון המדינה והארגון עצמו, אלה דברים שיבואו בזמנם".