לראשונה מאז שנבחרו למועמדת הדמוקרטית לנשיאות ולסגנה, סגנית הנשיא קמלה האריס ומושל מדינת מינסוטה טים וולז קיימו ריאיון משותף ראשון. האריס השיבה לשאלות על כלכלה והגירה, וגם על המלחמה ברצועה, הסיוע הצבאי לישראל, הרגע שבו החליטה להגן על הנשיא גם אחרי העימות הכושל - והשיחה שבה הודיע לה שהוא פורש מהמרוץ.
1 צפייה בגלריה
קמלה האריס עם הסגן המיועד טים וולז עצרת בחירות פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
קמלה האריס עם הסגן המיועד טים וולז עצרת בחירות פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
וולז והאריס בעצרת בחירות בפילדלפיה
(צילום: Andrew Harnik/Getty Images/AFP)
"שיהיה ברור, באופן חד-משמעי ובלתי מתפשר, תמיד אתמוך בישראל ואהיה מחויבת לזכותה להגן על עצמה, זה לא ישתנה, בוודאי אחרי 7 באוקטובר", אמרה האריס כשנשאלה על המלחמה המתמשכת ברצועה. "1,200 בני אדם נטבחו, כולל צעירים שהלכו לפסטיבל מוזיקה ונשים שנאנסו. אבל אנחנו חייבים לסיים את המלחמה עכשיו וחייבים להשיג עסקה שתוביל לשחרור החטופים עכשיו".
האריס חזרה על המסרים שהשמיעה בתקופה האחרונה, בעניין המחויבות האמריקנית החזקה לביטחון ישראל, לצד האמירה כי לישראל את הזכות להגן על עצמה - "אך יש חשיבות לדרך שבה היא עושה את זה". היא הזכירה את "הדאגה הרצינית" שהביעה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם בוושינגטון בחודש שעבר בעניין הרג הפלסטינים ברצועה, המצב ההומניטרי וההרס שכינתה "קטסטרופלי". "יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו", הדגישה האריס. על השאלה אם תשנה את מדיניות הסיוע הצבאי לישראל השיבה: "אנחנו חייבים להשיג עסקה", והדגישה כי היא מחויבת לפתרון שתי המדינות, "לפיו לישראל יש ביטחון והפלסטינים חיים בכבוד".
העימות הנשיאותי בין ביידן וטראמפ
(צילום: CNN)

מאז העימות בין הנשיא ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שבו הראשון נראה חלש, צרוד ומגמגם, ספגה האריס ביקורת על כך שהסתירה את מצבו הבריאותי. הלילה היא סיפרה כי היא לא מתחרטת על כך שהגנה על יכולתו של ביידן לכהן ארבע שנים נוספות, ותיארה את תקופת כהונתה כסגניתו ככבוד גדול שניתן לה. "יש לו את האינטליגנציה, המחויבות ושיקול הדעת שמגיע לעם האמריקני שיהיו לנשיא שלו", אמרה. "לעומת זאת, לנשיא לשעבר אין שום דבר מזה".
היא סיפרה על שיחת הטלפון שקיבלה מביידן לאחר שהחליט לפרוש מהמרוץ, ואמרה כי באותו הרגע, שאירע ביום ראשון, היא בדיוק התיישבה עם אחייניותיה להרכיב פאזל לאחר שאכלו יחד ארוחת בוקר. "שאלתי אותו אם הוא בטוח בהחלטה שלו, והוא אמר שכן. המחשבה הראשונה שלי הייתה קודם כל עליו, לא על אם הוא יתמוך בי", סיפרה. "הוא היה מאוד ברור בכך שיתמוך בי. שירתתי איתו כמעט ארבע שנים וזה היה כבוד עצום".
האריס תקפה את יריבה ואמרה כי הוא "דוחף סדר יום שפוגע באופי ובחוזק של מי שאנחנו כאמריקה, ומפלג את המדינה שלנו". היא נשאלה על הערותיו לגבי מוצאה, אמרה כי "זה אותו מהלך ישן ומעייף" - וביקשה לעבור לשאלה הבאה. בחודש שעבר, בכנס של "איגוד העיתונאים השחורים הלאומי", השמיע טראמפ אמירה בוטה במיוחד על מוצאה של יריבתו, בת לאב מג'מייקה ולאם מהודו. "אני מכיר אותה כבר זמן רב, לא באופן ישיר. היא תמיד הייתה ממוצא הודי וקידמה רק את המורשת ההודית. לא ידעתי שהיא שחורה עד לפני כמה שנים, כשפתאום היא הפכה לשחורה. עכשיו היא רוצה שיכירו אותה כשחורה. היא הודית או שהיא שחורה? אני לא יודע", אמר.
כאמור, האריס נשאלה גם על כלכלה והגירה, מבין הנושאים המשפיעים ביותר על המצביעים בארה"ב. "כשהנשיא ביידן ואני נכנסנו לבית הלבן הכלכלה קרסה ומאות אנשים מתו מדי יום בגלל הצורה שבה דונלד טראמפ ניהל את משבר הקורונה", אמרה האריס, וטענה כי כבר ביום הראשון לאחר שתיבחר תתחיל "להטמיע את תוכנית העזרה למעמד הביניים".
בנושא ההגירה הלא-חוקית, שעליו ממשל ביידן סופג לא מעט ביקורת והאריס הייתה אחראית במסגרת תפקידה כסגנית נשיא, היא אמרה: "הנשיא ביידן ואני עבדנו עם הקונגרס על חוק הגירה בתמיכה דו-מפלגתית, כולל עם כמה מהרפובליקנים השמרנים ביותר. דונלד טראמפ הרג את החוק הזה כי הוא חשב שזה יעזור לו בבחירות. כשהחוק הזה יגיע לשולחן שלי כנשיאה, אחתום עליו".