"לעמוד מול הצוררים": המחבל בנאום לפני שנה וחצי

הצוואה שמעידה על המשנה הקיצונית: השייח פאדי אבו שחידם, המחבל שרצח שלשום (יום ראשון) ביריות את אלי קיי בעיר העתיקה בירושלים ופצע ארבעה בני אדם נוספים, כתב למשפחתו צוואה שבה ביקש מהם להמשיך בדרכו הקיצונית. אבו שחידם, שהיה ידוע באל-אקצה כמי שמתנגד לעליית יהודים להר הבית וכמסית לעימותים עם כוחות הביטחון, טען בצוואתו לילדיו בין היתר שתכנן את הפיגוע לאורך זמן. "אני רושם את המילים האלה באושר עילאי", כתב. "אני מסיים את שנות העבודה הקשות שלי במפגש עם אלוהים".
4 צפייה בגלריה
פאדי אבו שחידם המחבל מכתב פרידה
פאדי אבו שחידם המחבל מכתב פרידה
ארבעה עמודים של משנה קיצונים. המחבל והצוואה
תחת הכותרת "צוואתי", השייח המחבל ממחנה הפליטים שועפט כתב בכתב יד לאורך ארבעה עמודים את משנתו הקיצונית. מלבד משפחתו, הוא כתב כי צוואתו מיועדת גם עבור "עמיתיי בפעילות האיסלאמית" וגם עבור תלמידיו. הוא ביקש מבני משפחתו סליחה, והוסיף שהוא מצפה מהם ללכת בדרכו. "תתאזרו בסבלנות", כתב. "תדעו שבחרתי את הדרך הזו כדי שהאל יהיה מרוצה ממני וכדי שאגיע לגן עדן. החיים קצרים, ומי שהקדיש אותם למען האל והצליח להקריב עצמו בשבילו - זכה".
היותו של אבו שחידם איש דת מוכר גורמת למערכת הביטחון כאב ראש לא קטן. גורם ביטחוני הסביר ל-ynet כי "יש סט פעולות שאפשר לעשות כדי להוריד את מפלס ההסתה ולהשפיע על צעירים מוסתים, בעיקר מול הרשות, אבל בכל הקשור לדת מדובר על סיפור אחר לחלוטין. מסגד אל-אקצה, או הר הבית, הוא מקום שמייצר אדוות לכל כיוון אם הוא לא מנוהל בצורה נכונה".
4 צפייה בגלריה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
מימין: מטיף במסגד, משמאל: אוחז נשק בדרך לפיגוע
למודי ניסיון מהמערכה שניהלו אחר המפגעים הבודדים באוקטובר 2015, במערכת הביטחון מבינים כי כיום יש סממנים ברורים שמעידים על הקצנה או פעולות חיקוי שמייצרות גלי טרור - והם דם ודת. פיגוע שמסתיים בנרצח מעלה את מפלס ההסתה ואת רצונם של הקיצוניים לצאת ולפגע. אך גם הדת משחקת פה תפקיד. "לאבו שחידם הייתה עבודה מסודרת, הוא עבד בשני מקומות, היה נשוי ואב ילדים, ולא מוכר לנו איזה משבר שחווה עם אישתו. גם לא היה חסר לו כסף", אמר הגורם. "אנחנו לא מדברים על אדם שבגלל צרה משפחתית, נפשית או כלכלית 'התלבש' על האלמנט הדתי ויצא לפגע, אלא על ממש מחבל ששם את הדת בבסיס הטרור".
מתחם העיר העתיקה והר הבית בכלל עומדים כעת למבחן המציאות והדת. כל שינוי בסטטוס קוו שיכלול הסלמה בנהלים - עלול לגרור אחריו רצף של אלימות. במשטרת מחוז ירושלים מקיימים הערכות מצב דחופות בכדי ללמוד את ההתנהגות בעיר העתיקה גם בהיבט הרשתות החברתיות, שם חמאס מנסה להבעיר את השיח ולהסית לפיגועים, וגם בשטח - בייחוד נוכח התהלוכה החריגה במיוחד של תושבי מזרח ירושלים, חלקם עם תעודות זהות כחולות, שהביעו הזדהות עם חמאס במחנה הפליטים שועפט. ההנחה כרגע היא שאין כוונה להסלים את האירועים, וכי הציפייה גם מהרשות הפלסטינית היא שימור השקט היחסי שהיה רק לפני רגע. במסגרת המאמצים, נמנעים במשטרה ובצה"ל מנקיטת סנקציות סביב הר הבית.
4 צפייה בגלריה
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
"נפל בשביל המדינה". אלי קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
4 צפייה בגלריה
הלווייתו של אליהו קיי
הלווייתו של אליהו קיי
הלווייתו של אלי קיי, אתמול
(צילום: עמית שאבי)
אשתו של המחבל חזרה אתמול לגבולות המדינה אחרי שהות קצרה בחו"ל, שבמהלכה לדבריה ביקרה את אמא החולה בירדן. היא נעצרה כבר בגשר אלנבי והובאה לחקירה במגרש הרוסים בירושלים. בתו הגדולה, איה, נעצרה אתמול בפעם השנייה והובאה אף היא לחקירה ושוחררה בשעות הערב. אחיו ואחיינו שוחררו גם הם אחרי חקירה ממושכת. המטרה כעת היא להרגיע את השטח ולפעול נקודתית באופן קשה מאוד נגד חמאס בירושלים וביהודה ושומרון. במשטרה מנסים להבין מהמשפחה מהיכן השיג את הנשק מחד, אך גם לאפשר את מרקם החיים העדין במתחם הר הבית מאידך.
לפי מקורביו, בתקופה האחרונה המחבל זעם כל כך שמתפללים יהודים נכנסים להר הבית, ובדרשותיו האחרונות במסגדים התייחס לכך כאל חילול קדושת מסגד אל-אקצה. בצוואתו קרא המחבל לתושבי מזרח ירושלים לשמור על המסגד, וטען כי "מסגדנו במצב קשה, הוא מותקף מכל עבר. הכינו את עצמכם לג'יהאד. ההקרבה וההתאבדות ישחררו מכבלי החיים. הנביא מוחמד עליו השלום אמר כי 'אני נלחם בדרך אל האל, לכן תרצח ותילחם, תרצח ותילחם'".
תלמידי המחבל בשער שכם, אתמול

תהלוכת חמאס לבית המחבל, שלשום

המשנה הקיצונית של מי שהגיע למעמד של איש דת והטיף להמונים מהדהדת טענות כוזבות שנפוצו בשנים האחרונות ברשתות החברתיות בקרב צעירים ערבים ופלסטינים, שלפיהן ישראל מנסה להשתלט על מסגד אל-אקצה ולפגוע בו. בצוואתו קרא המחבל קרא לאחדות במסגד, והוסיף: "המסגד הוא שלכם. הבעיות החברתיות והמשפחתיות נעלמות כשאתם מתאפסים ומבינים שאתם צריכים לעבוד למען המסגד הקדוש".
אתמול נכנסו 115 מתפללים יהודים למתחם הר הבית - מה שעורר שוב את זעמם של המוסלמים, שלא מוכנים להכיר בזכות היהודים להתפלל במקום. המטיף הרשמי של המסגד, השייח עכרמה צברי, איים אתמול בטוויטר: "קבוצות יהודיות קיצוניות לא נבלמו, אלא התחזקו באכזריות ובאלימות - וכעת מנצלות את הנסיבות ומנסות לתקוף את אל-אקצה. אנו מטילים את האחריות המלאה לכל אירוע שיתרחש על הכובש הישראלי. לחץ מייצר פיצוץ. אל-אקצה הוא קו אדום".
בעיר העתיקה ניסו אתמול לחזור לשגרה בפתיחת העסקים ובחזרה לבתי הספר למרות תחושת הפחד והחשש ששוררות במקום. גם בבית הספר א-רשידיה בעיר העתיקה, שבו לימד המחבל, ניסו לחזור לשגרה - אחרי שהתלמידים הביעו סולידריות עם מוריהם ויצאו להפגנת מחאה בשער שכם. המשטרה פיזרה את ההתקהלות במהירות באמצעים לפיזור הפגנות. בשער שכם היו גם מי שחילקו תמרים לעוברים ושבים כאות תמיכה וסולידריות במעשיו של המחבל.

"אלי תמיד היה נווד, הגיע הזמן שינוח"

להלווייתו של אלי קיי בן ה-26, שנרצח בפיגוע, הגיעו אתמול אלפי אנשים. אחיו, כתריאל, אמר כי "כשהקב"ה רוצה בן אדם - הוא יקח אותו. אני יודע שלאלי לא הייתה דרך אחרת: או בפיגוע או במלחמה. זו הדרך שלו. אלי תמיד היה נווד. עלה לארץ, הלך לישיבה, הלך לצבא. אז הגיע הזמן שלו לנוח".
הלוויתו של אלי קיי
(צילום: הסוכנות היהודית)

חבריו של אלי קיי במעגל לפני הלווייתו
(צילום: אלי מנדלבאום )

שלמה סובול, חבר של קיי שספד לו, סיפר: "הידיים שלי רעדו כשהאיש מחברה קדישא העביר לי את התפילין. אבא שלך סיפר לי שכשהוא שמע בבוקר שיהודי נרצח בעיר העתיקה, הוא תכנן ללכת ללוויה שלו. הוא לא ידע שזאת תהיה הלוויה של הבן שלו".
קיי, יליד דרום אפריקה, עלה לארץ ושירת בצנחנים כחייל בודד. לאחר מכן עבד כמדריך הסברה ברחבת הכותל המערבי. בפיגוע נפצע באורח קשה תלמיד הישיבה אהרון יהודה אימרגרין (26), שהיה בדרכו לכולל ברובע היהודי. אימרגרין נותח ומצבו התייצב. בפיגוע נפצעו קל הרב זאבי קצנלבוגן, אב לשמונה בן 46 מהרובע היהודי בירושלים, ושני לוחמי מג"ב בני 30 ו-31 במצב קל.
אתמול בבוקר הוצבה פינת זיכרון לקיי בכניסה לאתרי מנהרות הכותל, משם יוצאים הסיורים שנהג להדריך. בת זוגו של אלי, ג'ן שיף, אמרה שלשום כי "זה שוק גדול מאוד. הוא נפל בשביל המדינה, הוא היה האדם הכי חזק שהכרתי נפשית ופיזית. האדם החכם ביותר שפגשתי, תמיד אהב וכיבד". השניים היו יחד שישה חודשים, ולדבריה "תמיד צחקנו איך שזה מרגיש יותר מחיים שלמים. זה לא יהיה מספיק אף פעם, הוא היה הכי טוב בעולם. אני שולחת את כל אהבתי אליו".
פורסם לראשונה: 22:33, 22.11.21