צבא לבנון הודיע היום (חמישי) כי שלושה מחייליו נהרגו, בהם גם קצין, בתקיפה ישראלית בדרום המדינה. השלושה נפגעו, כך נטען, במהלך פינוי פצועים בפאתי הכפר יאטר. במקביל, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט, והביע דאגה מהדיווחים על תקיפות נגד כוחות צבא לבנון.
תיעוד מתקיפות צה"ל בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)

בדומה לדיווח הבוקר, ביום ראשון הודיע צבא לבנון כי שלושה מחייליו נהרגו ב"תקיפה ישראלית" על רכב צבאי בכביש עין איבל-חאנין שבדרום המדינה. בצה"ל הבהירו אז כי "צבא לבנון אינו מטרה והכוחות לא מחפשים לתקוף אותו לפי הנחיית הדרג המדיני".
גם בסוריה דווח הלילה כי חייליה נפגעו בעקבות שתי תקיפות ישראליות במדינה. אתר החדשות "קול הבירה", המזוהה עם האופוזיציה הסורית, דיווח כי "ישראל תקפה מוצב צבאי באזור הכפרי של חומס", ובמקביל תחנת הרדיו הסורית "שאם אף-אם" דיווחה על מספר הרוגים בתקיפה שיוחסה לישראל בדמשק.
משרד ההגנה הסורי טען כי "בסביבות השעה 3:40 ישראל תקפה אווירית שתי נקודות: בשכונת כפר סוסה בדמשק, ונקודה צבאית באזור הכפרי של חומס. חייל נהרג, שבעה אחרים נפצעו ונרשמו נזקים חומריים".
8 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון, הבוקר
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני מתקיפה באל-חיאם
תיעוד לבנוני מתקיפה באל-חיאם
תקיפת צה"ל באל-חיאם
בתוך כך, ב"וול סטריט ג'ורנל" פרסמו כתבה נרחבת על יכולותיו של חיזבאללה לעמוד בפני מלחמה ממושכת נגד ישראל, על אף האבדות בצמרת הארגון. קצב ירי הרקטות הולך וגובר מאז הכניסה הקרקעית של צה"ל למדינה, עם יותר מכ-100 שיגורים בממוצע ביום, בעוד שבשבועות הקודמים הממוצע היה נמוך יותר.
עם זאת, כך נכתב, היקף השיגורים של חיזבאללה עדיין נמוך ממה שציפו בישראל במקרה של מלחמה בהיקף רחב, מה שמעיד על יכולות הארגון שנחלשו. רוב השיגורים שלו מיורטים על ידי מערכות ההגנה האוויריות הישראליות, בעלות של כ-100 אלף דולר ליירוט של כטב"ם, ועד "מיליוני דולרים" לכל טיל שמיורט.
ובכל זאת, כך נכתב, חיזבאללה הראה יכולת להתארגן מחדש במהירות ותחת לחץ. לפי מומחים צבאיים, יחידותיו החמושות אומנו לפעול במידת עצמאות מסוימת, מה שמקל עליהן להמשיך להילחם גם כאשר המנהיגים הבכירים חוסלו והתקשורת הפנימית נפגעה. היכולת הזו לשרוד ולהמשיך להילחם מגבירה את הסיכון שישראל עלולה להיקלע למלחמה ממושכת וקשה.
8 צפייה בגלריה
יואב גלנט מגיע לפגישה עם לויד אוסטין
יואב גלנט מגיע לפגישה עם לויד אוסטין
שר ההגנה אוסטין. שוחח עם גלנטֿ, והביע דאגה מהדיווחים על תקיפות נגד כוחות צבא לבנון
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
"מאוד מסובך להילחם שם", אמר בכיר בצה"ל לעיתון האמריקני. "המטרה היא לפגוע קשות בחיזבאללה כדי לשנות את מאזן הכוחות בלבנון". לפי מומחים צבאיים, התקיפות הישראליות גם פגעו בכוח הטילים של חיזבאללה. המודיעין הישראלי, שכולל האזנות אלקטרוניות ומל"טים בשמי לבנון, מקשים על ארגון הטרור להשתמש במשגרי טילים לטווח בינוני וארוך. אלה דורשים זמן ארוך יותר להיערכות לעומת ירי לטווח קצר, וחושפים אותם לתקיפות אוויריות ברגע שהם מתגלים.
צה"ל העריך בחודש שעבר שהשמיד כמחצית ממלאי הטילים של חיזבאללה, שהוערך לפני המלחמה בכ-150 אלף טילים ורקטות. חיזבאללה, מנגד, טוען שהוא עדיין כשיר מבחינה צבאית, אך לא מסר הערכה על אובדן הנשק שלו. מומחים צבאיים ודיפלומטים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" שהארגון עדיין מסוגל לייבא נשק נוסף כדי להחליף חלק ממה שהושמד, בעיקר דרך הגבול עם סוריה, ויש לו את האפשרות להחליף מנהיגים בכירים שחוסלו.
"זה ארגון מסתגל, הוא מאוד חכם ונחוש. הם מוכנים לספוג הפסדים. לא צריך להספיד את חיזבאללה, אבל אני חושב שהם נפגעו קשות", הסביר לעיתון האמריקני דניאל בימן, עמית בכיר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון ולשעבר בכיר בממשל האמריקני.
8 צפייה בגלריה
תקיפה בדמשק
תקיפה בדמשק
התקיפה בדמשק, הלילה
בינתיים, חיזבאללה הראה שהוא יכול להרחיב את תקיפותיו עמוק יותר לתוך שטח ישראל. לפי נתונים שאסף ארגון ACLED, שעוקב אחר נתונים של עימות חמושים ברחבי העולם, העומק הממוצע של תקיפות חיזבאללה היה כ-17 מייל (כ-27 ק"מ) לתוך שטח ישראל - לעומת ממוצע של כ-2.4 מייל (כארבעה ק"מ) במהלך כמעט שנה שלמה של לחימה מעבר לגבול קודם לכן.
המבחן האמיתי לצה"ל ולחיזבאללה, כך נכתב, עשוי יהיה להתקיים אם הדרג המדיני יחליט לשלוח עמוק יותר לתוך לבנון את הכוחות, שם ללוחמי חיזבאללה עשוי להיות יתרון של לחימה על האדמה שמוכרת להם. עד כה, לפי צה"ל, הכוחות נכנסו לפחות לשמונה כפרים שמרוחקים כקילומטר מהגבול. כוחות חיזבאללה הגיבו בפצצות מופעלות מרחוק, בירי מרגמות ובירי רקטות כדי לפגוע באותם כוחות - והשתמשו ברשת של מנהרות ובונקרים, כפי שכבר חשף צה"ל, כדי שיאפשרו להם לסגת לבסיסים סודיים לאחר ירי הטילים והרקטות.
הבוקר עדכן דובר צה״ל כי במהלך היממה האחרונה כוחות פיקוד הצפון והאוגדות חיסלו בלבנון עשרות מחבלים, ובמקביל מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו יותר מ-160 מטרות של חיזבאללה, חלקן בהכוונת פיקוד הצפון. בין המטרות שהותקפו: משגרים, מבנים צבאיים ותשתיות צבאיות ברחבי לבנון. עוד נמסר כי כוחות אוגדה 146 איתרו מרחבי שהייה של מחבלי חיזבאללה ובנוסף איתרו בתוך בית בדרום לבנון עשרות נשקים מסוג "קלאצ'ניקוב" וטילי כתף.
"כוחות אוגדה 91 חיסלו ביממה האחרונה כ-20 מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה רבים, בהם משגרי רקטות, מרגמות, נשקים, תחמושת ועוד", מסר דובר צה״ל. "כוחות אוגדה 98 איתרו מחסני אמצעי לחימה שהכילו מאות טילי נ"ט ופצצות מרגמה. כלי טיס של חיל האוויר, בהכוונת מרכז האש של האוגדה, חיסל מספר חוליות של מחבלים בתקיפות מהאוויר. כוחות אוגדה 36 איתרו והשמידו מספר מחסני אמצעי לחימה, משגר טילים, מטענים ועוד".
8 צפייה בגלריה
תעודת זהות בנושא חיסולו של ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, האשם צפי אלדין
תעודת זהות בנושא חיסולו של ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, האשם צפי אלדין
(צילום: דובר צה"ל)
שלושה שבועות לאחר התקיפות העוצמתיות בדאחייה, ואחרי שבמשך ימים ארוכים הוצב סימן שאלה לגבי גורלו, שלשום דווח בסעודיה כי אותרה גופתו של ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה האשם ספי א-דין, שהייתה קבורה תחת ההריסות. דקות לאחר מכן אישר צה"ל כי הוא חוסל באותה תקיפה, לצד ראש מטה המודיעין של חיזבאללה, חוסיין עלי הזימה.
ספי א-דין, בן דודו של מזכ"ל חיזבאללה נסראללה שחוסל בתקיפה ישראלית כמה ימים לפני כן, נחשב ליורשו המיועד. ברשת "אל-ערביה" הסעודית דווח כי "גופתו של ספי א-דין נמצאה בדאחייה, יחד עם גופותיהם של עוד 23 אנשים", ובצה"ל אישרו כי במפקדה אכן שהו יותר מ-25 מחבלים שהשתייכו למטה המודיעין של הארגון - ובהם בלאל עייאש, אחראי האיסוף האווירי במטה המודיעין, ומחמוד שאהין, אחראי מטה המודיעין של חיזבאללה בסוריה.