הפלסטינים טוענים: זה התיעוד שהוביל לירי הרקטות

מטחי הרקטות שנורו הלילה (בין שלישי לרביעי) מרצועת עזה לשטח ישראל, לצד המהומות בהר הבית, היוו הידרדרות נוספות במצב הביטחוני המתוח ממילא. ולמרות זאת, וחרף גל הטרור והפיגועים שמתרחשים לעיתים תכופות - אחד מהם רק אתמול - הקבינט המדיני-ביטחוני לא כונס כבר חודשיים, ופיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט רק "הוקפאו" ולא בוטלו סופית. מדובר במצב חסר תקדים, שבו שר הביטחון לא יודע למעשה מה יעלה בגורלו.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בעקבות ההסלמה: "ביקשתי הבוקר לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות האירועים הלילה. הממשלה שאני חבר בה צריכה להגיב בעוצמה לירי הרקטות מעזה, רקטות של חמאס מחייבות תגובה מעבר להפצצת דיונות ומקומות לא מאוישים. הגיע הזמן להוריד ראשים בעזה. אסור לחרוג ממשוואה שמחייבת תגובה רצינית על כל רקטה ורקטה".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר: "בלילה היו מתפרעים בהר הבית, משטרת ישראל ומשמר הגבול שעשו עבודתם נאמנה פעלו לפיזורם, בעקבות זאת עלה המתח בעזה וגם ביהודה ושומרון. במהלך הלילה נורו רקטות, תושבי העוטף לצערי חוו עוד לילה מורכב, וצה"ל הגיב בתקיפות ארגוני הטרור בעזה. מדובר בתגובה משמעותית, ירי לשטח ישראל ייענה באופן הולם".
10 צפייה בגלריה
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
נתניהו לצד גלנט במשרד הביטחון, אתמול
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
10 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
העימותים בהר הבית
10 צפייה בגלריה
התנגשויות בהר הבית
התנגשויות בהר הבית
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ניקיונות במסגד אל אקצא
ניקיונות במסגד אל אקצא
מנקים את המסגד אחרי ההתפרעויות
(צילום: AFP)
מאחורי הקלעים יש מגעים לרגיעה בהובלת המצרים, הירדנים ושליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד. למעשה, לאורך כל הלילה היו שיחות טלפון בניסיון להגיע לרגיעה - דבר שלא מנע את תקיפות צה"ל בבוקר, ואת המטח החוזר. גם הממשל האמריקני מעורב במגעים האלה, ושגריר ארה"ב טום ניידס אף שוחח עם לשכת ראש הממשלה בעניין. יש לחץ על חמאס לעצור את הירי - שלו אחראי לפי ההערכות הג'יהאד האיסלאמי - ועל ישראל להימנע מעוד פשיטות על הר הבית. בינתיים, במהלך הלילה והבוקר התפרסמו גינויים חריפים לישראל מצד משרדי החוץ של הליגה הערבית, קטאר, ירדן, סעודיה ומצרים על המהומות. בליגה הערבית אף האשימו כי "הקיצוניים ששולטים בממשלת ישראל עלולים להוביל לעימות נרחב עם הפלסטינים אם לא יהיה מי שיעצור בעדם".
בכיר ישראלי אישר שיש מאמצים להביא לרגיעה, וכי ההערכה היא שניתן לבלום את ההסלמה כבר בשלב הזה. לטענתו, מדובר במהלך יזום של הפלסטינים שכלל קריאות הסתה ברשתות להגיע להר הבית ולהתעמת עם המשטרה. כ-400 צעירים התבצרו במסגד אל-אקצא עם זיקוקים ואבנים, ולכן נאלצו כוחות הביטחון להיכנס לשם במהלך הלילה, לפני תפילת הבוקר ולפני הגעת העולים היהודים להר.
קרב סרטונים בין הפלסטינים למשרד החוץ
(צילום: מתוך טוויטר)

תיעוד העימותים בהר הבית והעצורים
(צילום: דוברות המשטרה, ארנון סגל)

מהצד הפלסטיני טוענים מנגד שהסיבה לירי הרקטות הייתה תיעוד של כוחות הביטחון מכים את המתבצרים במסגד (בפתח הכתבה). התיעוד, שהגיע על רק הקריאות להקריב קורבן פסח בהר הבית ומותו של תושב חורה מוחמד אלעסיבי שלפי המשטרה ניסה לבצע בסוף השבוע שעבר פיגוע ירי, שפך דלק על המצב המתוח ממילא. בשלושת החודשים האחרונים עלו כ-6,000 יהודים להר הבית. המבחן הגדול הוא מה יהיה הבוקר על-רקע עליית עשרות יהודים להר. בישראל טוענים כי הווקף איבד שליטה על המתחם ולא פועל להרגעת הרוחות.
ובינתיים, כאמור, הקבינט המדיני ביטחוני לא התכנס כבר מאמצע פברואר - כשהפעם האחרונה הייתה אחרי הפיגוע בחווארה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נמנע מלכנס את הקבינט חרף בקשות השרים, וככל הידוע גם הקבינט המצומצם לא כונס. עם זאת, נתניהו קיים כמה דיונים ביטחוניים. במקביל, משרד החוץ פרסם הבוקר סרטונים מהר הבית שמעידים על שקט יחסי בשעות הבוקר.
10 צפייה בגלריה
עצורים בהר הבית באל-אקצא
עצורים בהר הבית באל-אקצא
עצורים במסגד אל-אקצא
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף הבוקר: "ביטחון ישראל לא בהשהיה. אויבינו לא משתהים. עוד הבוקר נתניהו צריך להסיר את העננה מעל פיטורי גלנט. מדינת ישראל זקוקה לשר ביטחון במשרה מלאה ולא על תנאי. נתניהו תתעשת". בהמשך כתב לפיד בציוץ נוסף: "בניגוד לאחרים, לא הייתי ממליץ לנתניהו לכנס את הקבינט. לא ייצא שום דבר טוב לביטחון ישראל מקבינט שבו יושבים קיצונים חסרי אחריות ומדליפנים כרוניים כמו סמוטריץ' ובן גביר. עדיף לנהל את המציאות הביטחונית הקשה בפורומים קטנים ומהודקים יותר".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן קרא לנתניהו לכנס בדחיפות את הקבינט, ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הצטרף לקריאות להשארת גלנט - והבהיר: "זו עוד תזכורת שבמזרח התיכון לא עושים פוליטיקה מביטחון. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה שר ביטחון על תנאי מול האתגרים שלפתחה".
10 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בני גנץ אביגדור ליברמן
יאיר לפיד בני גנץ אביגדור ליברמן
לפיד, גנץ וליברמן. מתקפה על הממשלה
(צילום: שאול גולן, דנה קופל , קובי קואנקס)
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה אמר כי "מה שקורה בירושלים הוא פשע גדול נגד המתפללים. יהוד מסגד אל-אקצא המבורך נעשה על ידי מניעת מתפללים מוסלמים להתפלל בו. התפילה במסגד אל-אקצא אינה ברשות הכיבוש, אלא זו זכותנו".
נביל אבו רודיינה, הדובר הרשמי של הנשיאות הפלסטינית הזהיר את ישראל מחציית הקווים האדומים במקומות הקדושים. לדבריו, "מה שהכיבוש עושה מבחינת הפרת המקומות הקדושים, כפי שקרה במסגד אל-אקצא המבורך ותקיפת המתפללים, מייצג מלחמה עזה נגד העם הפלסטיני והעם הערבי, שתצית שריפות באזור".
במחלקת הווקף האיסלאמי בירושלים אמרו: "אנו מגנים את ההסתערות על המסגד, פריצת הדלתות והחלונות שלו ואת ההתקפה על השוהים בתוכו. אנו רואים בפעולות אלו הפרה בוטה של זהות המסגד כמקום של פולחן למוסלמים בלבד, כמו גם הפרה בוטה ובלתי מתקבלת על הדעת של סמכויות הווקף בירושלים ושירותו למתפללים במסגד אל-אקצא המבורך".
תיעוד פגיעת הרקטה במפעל שטראוס בשדרות

אזעקות ויירוטים

תיעוד תקיפת עמדות צבאיות של ארגון הטרור חמאס
(צילום: דובר צה"ל)

יירוטים בעוטף עזה
(צילום: ביטחון שדה, מכ"ם החדשות)

הנזקים במפעל באזור התעשייה שדרות

10 צפייה בגלריה
תקיפה ברצועת עזה
תקיפה ברצועת עזה
תקיפה ברצועת עזה
10 צפייה בגלריה
הנזקים במפעל באזור התעשייה שדרות
הנזקים במפעל באזור התעשייה שדרות
הנזקים במפעל באזור התעשייה בשדרות
10 צפייה בגלריה
הנזקים במפעל באזור התעשייה שדרות
הנזקים במפעל באזור התעשייה שדרות
שרידי הרקטה שפגעה במפעל
18 רקטות שוגרו הלילה והבוקר מרצועת עזה לשטח ישראל, רובן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל או נפלו בשטח פתוח. בתגובה לכך צה"ל תקף הבוקר ברצועת עזה, ואז נורה מטח נוסף למערב הנגב. בתגובה, תקף צה"ל שוב עם כלי טיס ובירי טנקים. במהלך האזעקות הלילה נפצע קל גבר כבן 30 שנחבל כשרץ למרחב מוגן. במקביל טופלה בעיר נפגעת חרדה שלא נזקקה לפינוי. אחת הרקטות פגעה במפעל שטראוס בשדרות, מבלי לגרום לנפגעים בגוף. בצה"ל אמרו כי המהומות במסגד אל-אקצא הובילו לירי הרקטות.
דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי אמר הבוקר על-רקע ההסלמה הביטחונית: "סרטוני האירועים מהר הבית יצרו הפרות סדר בגבול עזה ומטחי רקטות. ב-6:35 חיל האוויר תקף מטרות חמאס ברצועה, ובהמשך טנקים ירו על עמדות חמאס בעקבות חידוש הירי. עד כה הרמדאן היה שקט והפולחן בהר הבית התבצע לפי מדיניות. צה"ל במוכנות גבוהה בכל הזירות. לא נשנה היום המדיניות בהר הבית. אם עזה תגיב - נגיב בעוצמה. אנחנו ביממה רגישה לפני הפסח ונתגבר את הכוחות בצירים בכל הגזרות".
במהלך הלילה נפצע לוחם צה"ל באורח בינוני מירי בכפר בית אומר ליד חברון. אתמול בבוקר נפצעו שני חיילי צה"ל באורח בינוני וקל בפיגוע דקירה מחוץ לבסיס באזור צריפין.