הפשיטה שממחישה היטב את תפיסת הפעולה של צה"ל בשנים הקרובות ברצועת עזה: מזה כארבעה ימים שכוחות אוגדה 99 בהובלת חטיבת הקומנדו, היחידה הרב-ממדית וחטיבות המילואים 8 (טנקי מרכבה סימן 3) ו-3 עם נגמ"שי האכזרית הוותיקים, פועלים סביב מתחם גדול של אונר"א, המונה כ-20 מבנים בשכונה הגדולה סברה, שבמרכז העיר עזה.
3 צפייה בגלריה
הצטרפנו לכוחות צה"ל בשג'אעיה
הצטרפנו לכוחות צה"ל בשג'אעיה
כוחות צה"ל בצפון הרצועה, ארכיון
(צילום: טל שחר)
במתחם רחב הידיים הנושק לאוניברסיטה ולבנייני מגורים גבוהים בני כ-15 קומות, רוכזו בחודשים האחרונים – מאז שצה"ל תמרן במרחב בינואר – מאות פעילי חמאס ובהם מפקדים. בניגוד לפשיטות אחרות, הפעם בצה"ל בחרו להיכנס בהפתעה ובעוצמה אל היעד, שממוקם ארבעה קילומטרים צפונית לפרוזדור נצרים.
זאת כדי לבצע כיתור משוריין ומהיר של הקומפלקס הגדול, לאחר שהצטבר מודיעין מקדים כי חמאס הקים בו חמ"לים מבצעיים לאושש את יכולותיו הצבאיות בצפון הרצועה, מרכזי גיוס פעילים ואפילו מפעלים קטנים לייצור אמצי לחימה, בעיקר פצמ"רים ורקטות. מהירות ההגעה והכיתור היו קריטיים במקרה זה.
תקיפות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

הכוחות מאוגדה 99 הקיפו את המתחם, שעל פניו משמש כמתחם עקורים ובו יש אלפי חוסים עזתים, ויצרו בו נקזים להוצאת האנשים תוך בדיקה של זהותם באמצעים טכנולוגיים ובשיטות שפותחו בפשיטות דומות וקודמות, בעיקר במחנה הפליטים של חאן יונס בתחילת השנה; בכך, הצליחו בצה"ל לעצור לחקירה מהמתחם עשרות פעילי חמאס, על מנת להשלים את התמונה המודיעינית.
בצבא זיהו כי מאות מחבלים משג'אעיה ברחו לתוך המתחם, לאחר שאוגדה 98 פלשה לשכונה המזרח-עזתית לפני כשבועיים, בפשיטה שהסתיימה אתמול וכוונה בעיקר נגד שש מנהרות התקרבות לגבול. בכך נוצרו מספר הזדמנויות להסתער השבוע על היעד בשכונת סברה – תוך ניצול אלמנט מרכזי שמסייע כך לכוחות: אוגדה 36 איתרה והשמידה כאשר תמרנה בשכונה הגדולה בנובמבר ובדצמבר את התשתיות התת-קרקעיות הגדולות של המתחם ושל האוניברסיטה הצמודה – באופן שלא מאפשר כעת למחבלים לברוח. יחד עם זאת, חלק מהם נערכו והגיבו תחילה באופן ספוראדי, עם ירי מנשק קל בעיקר וממקלעים ומעט עם חוליות נ"ט.
3 צפייה בגלריה
שכונת סברה עזה
שכונת סברה עזה
הרס בשכונת סברה בעזה. פשיטות דומות צפויות גם בשנים הבאות
(צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
ביומיים האחרונים זיהו הכוחות ניסיונות להציב מטענים בצירים שבהם מעריכים המחבלים במתחם שצה"ל יעבור, אך את הפעולה מובילים אפוא כוחות מובחרים מיחידת רפאים הרב-ממדית, ממגלן ומאגוז, שצברו ניסיון רב - בעיקר באמצעות רחפנים מיוחדים - לאתר ניסיונות גרילה אלו ולסרוק מבנים רבים ורבי קומות, חדר אחר חדר, כיתה אחר כיתה.
בפעולה נפל שלשום רס"ל טל להט ז"ל, שנפגע מירי של צלף עזתי. צה"ל תקף את המבנה לפני הגעת הכוח לאזור, אך חוליית הצליפה הצליחה בכל זאת להתמקם ולירות מטווח של מאות מטרים לעבר להט ובן זוגו לצמד בכוח. בחטיבת הקומנדו ביצעו ניתוחי שטח בטרם הפעולה, לצד המשמעת הטקטית של הלוחמים, כדי לנסות להבין את זוויות הירי האפשרויות של האויב ובהתאם לתקוף מקורות פוטנציאליים אלו מראש. גם הבניין ממנו ירה הצלף הותקף בעוצמה גדולה יותר לאחר הירי הקטלני, וכעת בודקים בצבא אם החוליה שבתוכו אכן חוסלה. בצבא מבינים שהחוליה ניצלה שניות בודדות בהן טל היה חשוף קמעה כדי לבצע את הירי.
3 צפייה בגלריה
רס"ל טל להט שנפל בקרב במרכז רצועת עזה
רס"ל טל להט שנפל בקרב במרכז רצועת עזה
רס"ל טל להט והלווייתו בכפר סבא, אתמול
(צילום: דובר צה"ל, שאול גולן)
בנוסף, נפצעו אתמול באורח קשה שני לוחמי מילואים מחטיבה 3 מפיצוץ מטען חבלה. הכוח מחטיבה 3 אמון על משימת ציר האספקה והאבטחה של הפעולה, לאורך כארבעה ק"מ עד לפרוזדור נצרים. כוחות אלו גם קראו אתמול לאלפי העזתים שנותרו באזור להתפנות דרומה, אל מעבר לפרוזדור הביתור, במה שנתפס תחילה בטעות ברשתות החברתיות בישראל כתחילת פעולה גדולה של צה"ל בכל העיר עזה, אך היה בסך הכול חלק מהפשיטה האוגדתית הזו - שכן מרבית העיר עזה פונתה כבר מתושביה לדרום הרצועה בשיאו של התמרון, ובכל צפון הרצועה נותרו כ-250 אלף עזתים לפי הערכות צה"ל, לעומת כמיליון בערב 7 באוקטובר.
פורסם לראשונה: 22:20, 10.07.24