בכירים רפובליקנים חזרו היום (א') על טענתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כי כתב האישום המסתמן נגדו בפרשת דמי השתיקה ששילם לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס הוא רדיפה פוליטית, בעוד בכירים דמוקרטים מנגד הזהירו כי הקריאה שלו לתומכיו לצאת להפגין עלולה לעורר מהומות וכאוס כמו אלה שהתחוללו בפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021. כוחות הביטחון בארה"ב כבר נערכים לאפשרות שיידרשו להתערב.
6 צפייה בגלריה
דונלד בהכרזת ההתמודדותו על הנשיאות
דונלד בהכרזת ההתמודדותו על הנשיאות
טראמפ מכריז על הריצה לנשיאות בנובמבר האחרון. ירוץ גם עם כתב אישום
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
סטורמי דניאלס
סטורמי דניאלס
סטורמי דניאלס. קיבלה 130 אלף דולר
(צילום: AP)
למצעד התומכים בטראמפ במחנה השמרני הצטרפו היום כמה מהבכירים שצפויים להתמודד מולו בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות בשנה הבאה. סגנו של טראמפ לשעבר מייק פנס, שעשוי להודיע בקרוב על ריצה לבית הלבן, אמר לרשת ABC: "אני נחרד מהרעיון שנשיא לשעבר של ארה"ב יועמד לדין בשעה שהעיר ניו יורק סובלת מגל פשיעה. התחושה היא שמדובר פה בתביעה טעונה פוליטית. אני מרגיש שזה פשוט לא מה שהעם האמריקני רוצה לראות".
בהודעה שפרסם אתמול ברשת החברתית שלו, נזכיר, טען טראמפ כי לפי מידע שהגיע אליו הרשויות מתכוונות לעצור אותו ביום שלישי הקרוב, ולפיכך הוא קרא לתומכיו לצאת למחות "ולהחזיר לנו את המדינה". טראמפ, יצוין, לא צירף ראיות כלשהן לטענתו, ודובר מטעמו הודה כי הנשיא לשעבר לא קיבל הודעה רשמית כלשהי המלמדת על כוונה לעצור אותו. לשכת התובע המחוזי של מנהטן המטפלת בתיק טרם אישרה שהיא מתכוונת להגיש כתב אישום נגד טראמפ, אך בימים האחרונים התרבו הסימנים שלשם מתקדמת הפרשה, בכלל זה העדויות שמסרו בפני המושבעים עורך דינו לשעבר של טראמפ מייקל כהן וכוכבת הפרשה סטורמי דניאלס.
6 צפייה בגלריה
מייקל כהן
מייקל כהן
עורך דינו לשעבר של טראמפ, מייקל כהן. חשף פרטים בהסדר הטיעון
(צילום: AFP)
במסגרת הפרשה חשוד טראמפ כי לפני שבע שנים הורה לעורך דינו דאז כהן לשלם בשמו דמי שתיקה לדניאלס ולדוגמנית פלייבוי קרן מקדוגל, שטענו כי ניהלו עם טראמפ קשרים מיניים. דניאלס, ששמה האמיתי הוא סטפני קליפורד, קיבלה 130 אלף דולר, ומקדוגל קיבלה 150 אלף דולר. כהן הודה ב-2018 בהסדר טיעון כי שילם את הכסף הזה "כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות", כלומר למנוע מהשתיים לחשוף את קשריהן עם טראמפ ולגרום לו מבוכה ערב ההצבעה. על כהן, שהודה גם בעבירות נוספות, נגזרו 3 שנות מאסר, והוא ריצה אותן מדצמבר 2018 עד נובמבר 2021.

טראמפ ייתן טביעות אצבע ויצטלם, יהיו גם אזיקים?

אם כתב אישום אכן יוגש נגד טראמפ, הוא יהפוך לנשיא הראשון בתולדות ארה"ב – נשיא מכהן או נשיא לשעבר – שעומד לדין פלילי. במקרה כזה יהיה עליו, כמו על כל נאשם בניו יורק, להתייצב בפני שופט, למסור טביעות אצבע – ולהצטלם לתמונת פנים. עם זאת, כנשיא לשעבר זוכה טראמפ כל העת לאבטחה של השירות החשאי, ומכיוון שלשירות צפויה להישמר המילה האחרונה בנוגע לאופן שבו ינוהל ההליך הבירוקרטי הכרוך במעצר, סביר להניח שחלק מההליך ייחסך ממנו, אולי גם איזוק ידיו.
6 צפייה בגלריה
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
סגן הנשיא לשעבר פנס. "זה לא מה שהעם האמריקני רוצה לראות"
(צילום: AFP )
על כל פנים, אם כתב אישום אכן יוגש וטראמפ יובא בפני שופט, מחוץ לבית המשפט בניו יורק צפויים להתאסף מפגינים רבים, וכוחות הביטחון יצטרכו למצוא דרך לא רק לשמור על הסדר, אלא גם להכניס את טראמפ מבעד לקהל הגדול. בניו יורק נערכים לאפשרות הסבירה למדי של מהומות ומראות כאוטיים מחוץ לבית המשפט, וה-Daily Beast דיווח היום כי משטרת ניו יורק מתכוונת לתגבר את כוחותיה בכ-700 שוטרים המתמחים בפיזור הפגנות. כוחות הביטחון עוקבים אחר הדיונים ברשתות החברתיות כדי ללמוד על כוונותיהם של תומכי טראמפ.
עצם האפשרות שיוגש כתב אישום נגד טראמפ משלהבת את היצרים במחנה הרפובליקני לקראת הפריימריז שייפתחו רשמית בתחילת השנה הבאה. לפי כל הסקרים טראמפ מוביל במרוץ לזכות במועמדות הרפובליקנית לנשיאות, כשאחריו, בפער לא גדול, מושל פלורידה רון דסנטיס שצפוי להכריז על מועמדותו בהמשך השנה. סגן הנשיא לשעבר פנס והשגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי, שהכריזה אף היא על מועמדותה, משתרכים הרחק מאחור. טראמפ הדגיש כי ירוץ לנשיאות גם אם יוגש נגדו כתב אישום.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת דרום קרוליינה נגיף קורונה עם סנאטור לינדזי גרהאם
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת דרום קרוליינה נגיף קורונה עם סנאטור לינדזי גרהאם
"מאמץ בלתי-נגמר להרוס אותו". טראמפ עם הסנאטור גרהאם
(צילום: EPA)
הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, תומך נלהב של טראמפ, אמר על האפשרות שכתב אישום יוגש נגד הנשיא לשעבר כי מדובר ב"מאמץ בלתי-נגמר להרוס את דונלד טראמפ, הכול סביב דונלד טראמפ". אפילו מושל ניו המפשייר כריס סונונו, מבקר חריף של טראמפ ומי שלפי הדיווחים שוקל להתמודד מולו בפריימריז, הזהיר כי הגשת כתב אישום עלולה לגרור תגובת נגד חריפה.
"אני חושב שזה בונה הרבה סימפתיה לנשיא לשעבר", אמר היום סונונו לתוכנית "מצב האומה" ברשת CNN. "זה משנה דרסטית את הפרדיגמה לקראת בחירות 2024. כתב אישום כזה הולך להיות קרקס". מומחים לענייני משפט אומרים כי אם כתב אישום יוגש נגד טראמפ, משפטו יתחיל רק בעוד יותר משנה, כך שהוא ייערך במקביל לחודשים הראשונים של קמפיין הנשיאות שלו.

יו"ר בית הנבחרים נגד "התובעים הרדיקליים"

פנס, סונונו ורפובליקנים אחרים הגנו היום על זכותם של תומכי טראמפ להפגין ולמחות על כל הליך משפטי נגדו כל עוד הם עושים זאת בדרכים לא-אלימות, אבל מארק שורט, ראש הסגל לשעבר של פנס, הזהיר בעקבות קריאתו של טראמפ למחאות כי "ניסיון לעודד הפגנות בצל אירועי 6 בינואר הוא מעשה פזיז". פנס עצמו, נזכיר, היה אחד היעדים שבהם ביקשו לפגוע המפגינים שבעידוד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול ב-6 בינואר 2021 כדי למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות.
6 צפייה בגלריה
קווין מקארתי
קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים מקארתי. רוצה לבדוק אם כספים פדרליים משמשים ל"הטיית הדמוקרטיה"
(צילום: רויטרס)
בצד הדמוקרטי הביעו בכירים חשש שקריאתו של טראמפ תוביל לאלימות. יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי הזהירה כבר אתמול כי הודעתו של טראמפ פזיזה וכי הוא מנסה "לעורר תסיסה בקרב תומכיו". הסנאטור הדמוקרטי מארק קלי נזכר בריאיון ל-CNN כיצד נאלץ ב-6 בינואר 2021 לתפוס מחסה עם עמיתיו המחוקקים, והביע דאגה שקריאתו של טראמפ תוביל שוב להתקוממות אלימה שתסכן חיי אדם: "חשוב שכוחות אכיפת החוק ישימו לב היטב למחאות ויוודאו שהן לא גולשות לאלימות ברמה שראינו בקפיטול לפני שנתיים", אמר לרשת.
יושב הראש המכהן של בית הנבחרים, הרפובליקני קווין מקארתי, הזהיר אתמול כי מעצר של טראמפ יהיה "ניצול מקומם של סמכות מצד תובעים רדיקליים", והוסיף כי ינחה ועדות בבית הנבחרים לחקור אם גורמים כלשהם עושים שימוש בכספים פדרליים "כדי להטות את הדמוקרטיה".