בן גביר בישיבת הסיעה: "אני לא בא להיות עציץ"
(צילום: משה מזרחי )

ברקע ההסכמים המסתמנים בין יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לליכוד כי השר לביטחון הפנים יקבל שליטה על התוויית המדיניות במקום המפכ"ל, בכירים במשטרה ובמשרד לביטחון הפנים מזהירים מפני דרישותיו של בן גביר שנחשפו ב-ynet לקבל שליטה מלאה על ניהול תקציב המשטרה - כמו גם על פריסת כוחות ותגבורם באזורים מסוימים. "שר לא יכול לנהל מטרות מבצעיות של המשטרה - יש למפכ"ל סדר עדיפויות", הבהירו, "המטרה של השר לביטחון הפנים צריכה להיות שיתוף פעולה עם המשטרה - ולא שליטה עליה".
בן גביר עצמו התייחס לכך בפתח ישיבת סיעת עוצמה יהודית, ולשאלת ynet ענה: "אני לא בא להיות עציץ. אי אפשר לשנות בלי סמכויות. יש אצלי מצעד של שוטרים בכירים גם כאלה שעונדים דרגות בכירות ומחכים לאיתמר בן גביר כשר לביטחון פנים. אני איתמר בן גביר, לא עציץ".
5 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, איתמר בן גביר
קובי שבתאי, איתמר בן גביר
המפכ"ל שבתאי ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
(צילום: משי בן עמי)

5 צפייה בגלריה
"לא רואה איזה מפכ"ל יסכים לדבר כזה". אסף חפץ
"לא רואה איזה מפכ"ל יסכים לדבר כזה". אסף חפץ
"לא רואה איזה מפכ"ל יסכים לדבר כזה". אסף חפץ
המפכ"ל לשעבר אסף חפץ אמר כי "לדעתי, בן גביר לא יצליח להוציא לפועל את התוכניות שלו. כדי להצליח, הוא חייב משטר צבאי במדינת ישראל, כדי להילחם בפשע בתחומי ישראל. אם אני המפכ"ל והיו מנטרלים את עצמאותי ועצמאות המשטרה כמו שמפרסמים, הייתי מתפטר. לא הייתי נשאר דקה במשטרה אם היו שוללים ממני סמכויות".
חפץ הדגיש כי למרות זאת, הוא לא רואה מצב שבו הסמכויות יישללו מהמפכ"ל. "המשטרה, בניגוד לצבא, חייבת להיות עצמאית", אמר. "אחרת יש פגיעה בדמוקרטיה, ואני לא רואה איך זה מתבצע. לא רואה איזה מפכ"ל יסכים לדבר כזה".
מפכ"ל אחר לשעבר אמר כי "אני דווקא אתחיל בסיפור אישי שלי כמפכ"ל. יום אחד מגיע אליי השר לביטחון הפנים שעבדתי תחתיו, ודורש 'תעביר ניידת ושוטרים לעיר פלונית בצפון הארץ, ראש העיר התלונן שיש בעיית פשיעה אצלו'. אמרתי 'אדוני השר, זה לא יהיה, יש סדרי עדיפויות וניתוח מגמות הפשיעה. העיר שאתה מדבר עליה נמצאת במקום טוב יחסית לערים השכנות לה'. אמרתי לשר 'ראש העיר הוא מהמפלגה שלך, ואתה נתון ללחצים. זה בסדר, אבל אני כמפכ"ל צריך לנהל משטרה לאומית שנותנת מענה לכלל תושבי מדינת ישראל'".
5 צפייה בגלריה
טקס השקת רכב קטן מינילנס איחוד הצלה
טקס השקת רכב קטן מינילנס איחוד הצלה
לא הניסיון הראשון. שבתאי ובן גביר
(צילום: יריב כץ)
בפקודת המשטרה כתוב כי "המפקח הכללי יפקח על משטרת ישראל, על סדרי ניהולה ועל הפעלתה, ויהיה אחראי להשגחה על ההוצאות הכרוכות בה ולאפסניה שברשותה". דרישתו של בן גביר להיות מי שמנהל בפועל את המשטרה מבחינת תקציב ומדיניות, עד לרמה של ניוד כוחות והתמקדות במשימות, משמעותה אחת: להפוך למפכ"ל בפועל של המשטרה. בן גביר מבין היטב שהמשטרה היא זאת שאמורה לפרוע את סיסמאות הבחירות שאמר על משילות וביטחון לתושבי ישראל, והוא יעשה הכול כדי שהיא תתמקד בפירעון השטרות שפיזר בתקופה האחרונה. ניוד שוטר בודד או ניידת משטרה לטובת משימה, לפי החלטתו של השר המיועד, יבוא על חשבון תחנת משטרה אחרת - שגם היא עובדת תחת מחסור חמור בתקנים.
החשש הגדול מהמהלך המסתמן הוא שפעילותם של חוקרי להב 433, שחוקרים שחיתות ציבורית ברמה הארצית וברשויות המקומיות, תהיה הראשונה להיפגע כשבן גביר ידרוש לנייד ממנה שוטרים לטובת משימות סיור ואבטחה - בנגב ובגליל, למשל - בתואנה כי יש לתעדף את האזורים שבהם, לטענתו, קיים היעדר משילות וביטחון לאזרחים. נזכיר כי השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן ניסה בעבר לקבל שליטה על תקציב המשטרה, ומי שהיה אז המפכ"ל, רוני אלשיך, הביע התנגדות רבה למהלך.
5 צפייה בגלריה
להב 433
להב 433
החשש: פגיעה בפעילות להב 433
(צילום: נדב אבס)
המפכ"ל לשעבר ציין כי "אנחנו דנים בשר שעדיין לא מונה לתפקיד, ובפוליטיקה תמיד יש הפתעות". עם זאת, אמר כי "ב-20 השנים האחרונות לפחות, כל שר שמגיע למשרד לביטחון הפנים מבקש דבר ראשון לשלוט בתקציב המשטרה. לצד זאת, במקרה הזה בן גביר מגדיל לעשות ומבקש שליטה עד רמת השוטר והניידת".
לדבריו, "מחר בן גביר יחליט לדרוס את להב 433 - יחידה מהטובות ביותר במשטרה - ולהעביר ממנה שוטרים ליהודה ושומרון, או לנייד פלוגות מג"ב כדי לשמור על מאחזים בלתי חוקיים". המפכ"ל לשעבר הדגיש כי "הדרישה של בן גביר תוביל לאיבוד המאפיינים של מדינה דמוקרטית שבה המשטרה עצמאית - ולא הפוליטיקאי. הפוליטיקאים משנים חוקים בכנסת לטובתם האישית, ובעיקר עסוקים בחיזור אחרי הציבור. המשטרה צריכה לפעול ביושר והגינות למען האזרחים". הוא הוסיף: "בניגוד לצבא, לשב"כ ולמוסד - שבהם שר הביטחון או ראש הממשלה רשאים להתערב בהחלטות מבצעיות - שר לא יכול לנהל מטרות מבצעיות של המשטרה. יש למפכ"ל סדר עדיפויות במכלול המשימות המודיעיניות והמבצעיות".
ניצב בדימוס שכיהן כסמפכ"ל הדגיש כי "אם השר לביטחון הפנים יקבל סמכויות כפי שמפרסמים, יהיה 'חרבו דרבו' במשטרה. המפכ"ל יהפוך למסורס, כל שרשרת הפיקוד תבין שיש בעל בית חדש". לדבריו, "לפני שאנחנו נרעשים מהדבר ההזוי הזה, אני מציע להמתין למינוי. אם זה מה שהולך לקרות, כל המדינה הולכת להתהפך. היום לשר אין סמכויות. הוא יכול לדבר עם התקשורת כמה שהוא רוצה ולזרוק סיסמאות באוויר, אבל הוא לא יכול להנחות את המשטרה בפועל. חשוב שתהיה הפרדה מלאה בין דרג פוליטי-מדיני לדרג מבצעי".
בכיר במשרד לביטחון הפנים אמר ל-ynet כי "בן גביר לא צריך להמשיך לצעוק ולצרוח 'שליטה, שליטה'. כשר לביטחון הפנים הוא יצטרך להביא תקציבים ושוטרים, שקשה מאוד לגייס בימים אלה. בסוף השיקולים המבצעיים מנוהלים על-ידי המשטרה, וכך זה צריך להישאר". לדבריו, "תדמיינו שהשר לביטחון הפנים מודע לקיומו של מידע מודיעני נגד חברו הטוב למפלגה, מחייו האישיים, או שבכלל יש חקירה נגדו. לא ראוי שהשר יהיה חלק ממערך קבלת ההחלטות של המשטרה מבחינה מקצועית". לדברי הבכיר, "המטרה של השר לביטחון הפנים צריכה להיות עבודה בשיתוף פעולה עם המשטרה, ולא שליטה בארגון. מי ששולט זה לא מי שצועק 'אני שולט'. המשטרה היא ארגון של 30 אלף שוטרים. מלחמת שליטה של כיפופי ידיים תקשה על השר לנהל אותה".
5 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
"מדובר בהתערבות פוליטית בוטה". בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ')
בתוך כך, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "אסור לשנות את 'פקודת המשטרה', וגם אין צורך לעשות זאת. אם אלו אכן ההסכמות בין הליכוד לעוצמה יהודית - הרי שמדובר בהתערבות פוליטית בוטה שתוביל לפגיעה קשה בעצמאות המשטרה ובהחלשתה, כמו גם בסמכויות המפכ"ל. זה מתכון להרס המשטרה ואף חשש לפגיעה בדמוקרטיה".
לדבריו, "לא לחינם חוקקה 'פקודת המשטרה', בעוד לצה"ל אין כזו. בניגוד לצה"ל העוסק באיומים מחוץ למדינה, המשטרה עוסקת בביטחונם של אזרחי המדינה. לכן, ללא 'פקודת המשטרה' קיים חשש להתערבות פוליטית של שר, ולעיתים אף של הממשלה כולה.
הוא הוסיף: "אחריותו, סמכותו וחובתו של השר לביטחון הפנים היא בקביעת מדיניות למשטרה. אבל כדי שהמשטרה תהיה משוחררת מהשפעה פוליטית, אסור להגיע למצב שבו השר מקבל סמכויות המאפשרות לו לנהל את המשטרה הלכה למעשה, ולהתערב בהחלטות מקצועיות שעלולות להחליש גופי חקירה, מודיעין ומבצעים. שר שמגיע למשרד לביטחון הפנים עם ביטחון עצמי ביכולת שלו להוביל ולהנהיג את המשרד, ובכלל זה את המשטרה, אינו זקוק להפקיע סמכויות ממשטרת ישראל וממפכ"ל המשטרה".
בר-לב הדגיש כי "לכל אורך תקופת כהונתי היו לי מלוא הסמכויות לקביעת מדיניות ולהוצאתה אל הפועל - אך לא הרגשתי צורך בהפקעת סמכויות המפכ"ל. תפקידם של המפכ"ל ושל סגל הפיקוד הבכיר במשטרה הוא לקבל החלטות ולבצע את מדיניות השר, ואל לו לשר להתערב בעבודתם השוטפת".