כמעט שבוע חלף מאז פנה נשיא המדינה יצחק הרצוג לראש הממשלה בנימין נתניהו, והציע שהטקס הממלכתי לציון טבח 7 באוקטובר יתקיים בבית הנשיא ולא יכלול סממנים פוליטיים - אך נתניהו מתעלם לחלוטין מהפנייה, ובאופן יוצא דופן אף נמנע מלהשיב אפילו תשובה נימוסית מינימלית.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומירי רגב במליאת הכנסת
בנימין נתניהו ומירי רגב במליאת הכנסת
גורמים פוליטיים מעריכים: נתניהו מגבה את רגב מתוך רצון לשלוט בנרטיב של הטקס ולהימנע ממחאות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רגב בתדרוך עיתונאים, לקראת טקס השנה לטבח
(צילום: אלכס גמבורג)

בנוסף לכך, עד כה נמנע נתניהו גם מלהתייחס לסוגיית הטקס ולפילוג שנוצר בעם, בעוד המשפחות השכולות מתכוונות לקיים טקס אלטרנטיבי מקביל, אותו הן מתארות כטקס "אזרחי-לאומי". החלטת הממשלה לקיים את הטקס, נזכיר, חוללה סערה שתרמה לה גם עצם ההחלטה למנות את השרה מירי רגב לשרה האחראית על ניהולו והפקתו. יישובים וקיבוצים רבים בעוטף עזה הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם הטקס הממשלתי וכי לא ישמשו כ"ניצבים בטקס פוליטי" כלשונם - ודרשו שהממשלה תתמקד כעת במאמצים להחזרת החטופים.
בשלב זה לא ברור מה מוביל להתעלמותו של נתניהו מפניית הנשיא ומקריאות המשפחות השכולות, ולא ידוע גם אם הוא מגבה את השרה רגב בהחלטות בנוגע לטקס. אך גורמים פוליטיים מעריכים כי נתניהו מעניק לרגב גיבוי מלא, כיוון שהוא רוצה לשלוט לחלוטין בנרטיב של טקס יום השנה ל-7 באוקטובר - ולהימנע ממחאות. לכן, לדברי אותם גורמים, רגב מתעקשת על קיום טקס מוקלט מראש וללא נוכחות קהל.
שר בכיר בממשלה אמר על כך כי "רגב עסוקה בטקס המריבה - במקום לדאוג לפקקים ולמחירי הטיסות המאמירים". לדבריו, "לעמדה הזו שותפים מספר שרים בממשלה שמסתתרים מאחורי אנונימיות". מנגד, מקורבו של נתניהו נתן אשל כתב: זה לא הטקס האלטרנטיבי. שונאי נתניהו והימין רוצים מדינה אלטרנטיבית.
2 צפייה בגלריה
 ערב תשעה באב, נשיא המדינה יצחק הרצוג במסר מכיכר החטופים
 ערב תשעה באב, נשיא המדינה יצחק הרצוג במסר מכיכר החטופים
במאי הטקס אמר שהרצוג ישלח נאום מצולם, בבית הנשיא טענו שלא קיבלנו פנייה בנושא
(צילום: אבי קנר)
בתוך כך, במאי הטקס רן צחור אמר כי נתניהו והרצוג ישלחו נאומים מצולמים לטקס. ואולם, בבית הנשיא הגיבו כי - הם לא יודעים על כך ולא קיבלו עד כה אף פנייה בנושא. בכל מקרה, אם מישהו במדינה לא יתעשת, 7 באוקטובר יהיה יום של פילוג ומסכים מפוצלים. ממש מה שסינוואר היה רוצה שיקרה.
ובינתיים, חנוך דאום, מנחה טקס המשפחות, פנה בפוסט בפייסבוק לממשלת ישראל - וביקש לקבוע שעות נפרדות לקיום שני הטקסים. "הצעה להרגעת הרוחות", כתב דאום בפתח הפוסט. "הטקס הלאומי, טקס המשפחות קורם עור וגידים. מאות רבות של משפחות שכולות הצטרפו, כך גם קהילות וכל אומני ישראל. יש צורך בערב כזה. צורך אמיתי. המשפחות השכולות זקוקות לו. משפחות החטופים. זה ערב שיהיה ללא פוליטיקאים ובשיח מאחד של ישראלים מימין ומשמאל.
"אבל בעיניי זה לא צריך לבוא על חשבון שום אירוע אחר", הוסיף. "אני פונה לממשלת ישראל (אחרי שלצערי הרב השרה רגב לא השיבה בחיוב לבקשת הנשיא), בהושטת יד ובהצעה למען האחדות: הואיל והאירוע שלכם מוקלט, בואו נדאג שהשעות יהיו נפרדות, כך לא תהיה התנגשות וזה לא חלילה יהיה טקס מול טקס".
כ-100 שבים ובני משפחות החטופים והשבים פנו הבוקר במכתב לשרה מירי רגב - ודרשו שלא לעשות שימוש בתמונות או פרטי קרוביהם - ולשקול את קיומו. "לא ניתן יד במסגרת הטקס לעשיית שימוש ציני בשמות החטופים, שהמדינה מפקירה כבר קרוב לשנה", כתבו המשפחות במכתב לרגב, כפי שמסר מטה המשפחות להחזרת החטופים.
עוד נכתב בהודעת המטה: "משפחות החטופים עוקבות אחר הפרסומים, ההצהרות וההודעות בקשר לקיומו של טקס לציון שנה לטבח 7 באוקטובר. בימים האחרונים, כ-100 שבים, בני משפחות החטופים ובני משפחות השבים חתמו על מכתב הדורש מהשרה מירי רגב, הממונה על הטקס לציון שנה לטבח, שלא לעשות שימוש כלשהו בתמונותיהם של קרובי משפחותיהם וכן שלא ייחשפו פרטים כלשהם אודותיהם".
בנוסף, ביקשו החותמים "לשקול בשנית את קיומו של הטקס וניהולו על-ידי הממשלה, שעליה להביא, כאמור, בראש ובראשונה, לסיומו של האירוע ולהחזרת החטופים כולם - החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם".