השרה אורית פרקש-הכהן בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות"
(צילום: קונטקט)

שרת המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן (כחול לבן) הסבירה היום (ב') בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" את המדיניות של הממשלה כלשונה ל"חיים לצד הנגיף" – מדיניות שלא כוללת הגבלות נוקשות למרות הזינוק בתחלואה בשבועות האחרונים. היא התייחסה גם למחלוקות שצצות לעתים בקבינט הקורונה שבו היא חברה, ואמרה כי "סיעור מוחות", כלשונה, אינו דבר רע בהכרח.
"יש כאן החלטה מאוד מודעת של הממשלה, לקחת בחשבון את אפקט החיסונים, ולייצר מדיניות שמאפשרת חיים לצד הקורונה", אמרה השרה על ההימנעות מהגבלות נוקשות. היא ציינה כי בישראל עוקבים מקרוב אחר נתוני התחלואה בבריטניה – אחרי שבאזור אנגליה הוסרו כל הגבלות הקורונה – ולדבריה רואים כעת מגמת התמתנות מסוימת שם. יודגש כי בוועידה השתתף גם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, והוא הזהיר דווקא מנתוני התחלואה הבריטיים ואמר כי ישראל "לא רוצה להגיע למצב הזה".
2 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן בוועידת הבריאות
אורית פרקש הכהן בוועידת הבריאות
"תתחסנו, ואם לא - תתחילו לשלם". אורית פרקש-הכהן בוועידת הבריאות הבוקר
(צילום: יריב כץ )
לדברי פרקש-הכהן, בישראל "מנצלים את הזמן" כעת, על מנת לשכנע כמה שיותר סרבני חיסון לצאת ולהתחסן למרות חששותיהם, גם באמצעות "תמריצים" כלשונה. אחד מאותם תמריצים הוא ההחלטה שלפיה מ-8 באוגוסט בדיקות הקורונה המהירות, שיידרשו מלא מחוסנים על מנת להיכנס למקומות הפועלים תחת התו הירוק, ייעשו בתשלום. "אנחנו אומרים להם 'תתחסנו – אם לא תתחילו לשלם'", אמרה השרה. לטענתה היעד הוא תוספת של "כחצי מיליון מחוסנים" – וכי יחד עם אפשרות של חלוקת מתן מנה שלישית, דבר שטרם אושר – הצעדים הללו יוכלו "לבלום את האירוע".
שרת המדע נשאלה על המתרחש בדיוני הקבינט, ועל המחלוקת הפומבית כעת בין משרד הבריאות לבין משרד החינוך בנוגע למתווה פתיחת שנת הלימודים. "אני חושבת שיש דברים מאוד הגיוניים במתווה של שרת החינוך, וזה בסדר שיש סיעור מוחות ודיון והתדיינות עם גורמי הבריאות – כמו שדרך אגב אני חוויתי את זה כחברה בקבינט הקורונה בממשלה הקודמת, כשממש נלחמתי על פתיחת המסחר".
2 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
"להטמיע טכנולוגיות בפריפריה". פרקש-הכהן לצד המראיינת אלכסנדרה לוקש
(צילום יריב כץ )
היא ציינה כי המתווה שמקודם כעת הוא כזה שישים "דגש על ניטור, על לטפל בסוגיית הבידוד של ילדים ולהוסיף יותר בדיקות על פני בידוד יותר ארוך. אני חושבת שיש בזה הרבה טעם, העבודה היא בתהליך ואני בטוחה שבסוף הדיון בין משרד הבריאות למשרד החינוך יביא למתווה מאוד טוב".
בנוגע לקשר שבין משרד המדע והטכנולוגיה שלבין משבר הקורונה, פרקש-הכהן ציינה כי רשות החדשנות שפועלת במשרד שלה סייעה רבות בכל הנוגע להתמודדות עם הנגיף. "יחידת הטכנולוגיה של הרשות הזאת בילתה יום-יום בחמ"לים בבתי החולים, סייעה בהסבת מפעלים שייצרו עוד מטושים, עוד חומרים של בדיקות, כל מיני טכנולוגיות", אמרה.
היא הוסיפה: "אני בכלל חושבת שהרפואה היום ללא טכנולוגיה זה לא דבר שיכול לקרות. התפקיד שלי כשרת חדשנות זה להעמיק את שיתופי הפעולה עם משרד הבריאות, שכבר קורים כרגע". פרקש-הכהן טענה עוד כי למשרדה חשיבות בצמצום פערים חברתיים: "הטכנולוגיה צריכה להיות מוטמעת הרבה יותר בקופות החולים ובבתי החולים בפריפריה – כי טכנולוגיה וחדשנות היא לא רק שיפור ורפואה יותר טובה, היא גם צמצום פערים חברתיים".