בצל המסרים שהועברו לאיראן בימים האחרונים, ולפיהם היא זו שתיפגע ב"אופן הרסני" אם תבחר לפתוח במתקפה משמעותית נגד ישראל כנקמה על חיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן, גורמים במערב עדיין מעריכים שהתגובה תגיע בימים הקרובים. כך גם מעריכים במערב בכל הנוגע לתגובת חיזבאללה על חיסולו של פואד שוכר, המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה, שחוסל שעות לפני הנייה ברובע הדאחייה שבביירות.
הערכת מצב שקיים גלנט, אמש
(צילום: שחר יורמן, תקשורת שר הביטחון)

3 צפייה בגלריה
מטוסי קרה F-22  של חיל האוויר האמריקני הגיעו לאזור האחריות של פיקוד מרכז
מטוסי קרה F-22  של חיל האוויר האמריקני הגיעו לאזור האחריות של פיקוד מרכז
ביידן שלח חמקני F-22. חמינאי ימתן את תגובתו?
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP / מתוך X)
השאלה מה יהיה היקפן של אותן תגובות נותרה פתוחה, וגורמים בינלאומיים מקווים שהלחצים הכבדים על איראן, יחד עם ההיערכות הצבאית והפריסה המחודשת באזור יסייעו למתן אותן. "אנחנו בכוננות גבוהה, אבל לא מאמינים שאיראן יכולה להוציא לפועל מבצע צבאי (מתקפה) גדול יותר מזה שהיה באפריל", העריכו שני גורמים אמריקנים בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל".
אמש דיווח העיתון האמריקני כי ארה"ב הזהירה את איראן שהיא עלולה לספוג מכה הרסנית אם תגיב באופן משמעותי לחיסול הנייה. מסרים דומים הועברו לטהרן גם על-ידי דיפלומטים ערבים - בניסיון לשכנע אותה "לרדת מהעץ", ברקע האיומים שהשמיעו במשטר האייתוללות בשבוע החולף מאז חיסול מנהיג חמאס.
גורמים אמריקנים הדגישו כי המסרים שהועברו, באופן ישיר, לא מהווים איום בתקיפה אמריקנית נגד יעדים באיראן, וכי מדובר באזהרה מפני התגובה הישראלית שצפויה במקרה של מתקפה קשה. בעיתון הדגישו לצד זאת כי ארה"ב מתגברת את כוחות הצבא שלה במזרח התיכון, כשרק אמש הודיע פיקוד המרכז של ארה"ב כי לאזור נשלחו מטוסי קרב חמקניים מדגם F-22.
3 צפייה בגלריה
מסעוד פזשכיאן נשיא איראן טקס השבעה ב פרלמנט האיראני
מסעוד פזשכיאן נשיא איראן טקס השבעה ב פרלמנט האיראני
רק נכנס לתפקיד. פזשכיאן
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
מנגד, איראן ושלוחיה כאמור עדיין שוקלים כיצד להגיב על החיסולים שמיוחסים לישראל - ומנסים להעריך כיצד ישראל תגיב למתקפה אפשרית - ועד כמה רחוק תלך ארה"ב כדי להגן על בעלת בריתה. עם נשיא חדש, מסעוד פזשכיאן, ששעות לאחר השבעתו חוסל הנייה (שהגיע לטהרן כדי להשתתף בהשבעה), וכלכלה חולה - ספק אם איראן יכולה להרשות לעצמה מלחמה של ממש מול ישראל, שאליה עשויה להצטרף ארה"ב.
מלחמה אזורית עלולה לעלות לטהרן גם במחיר דיפלומטי, צוין בדיווח, לאחר שבשנים האחרונות שיפרה באופן יחסי את הקשרים עם שכנותיה. ההערכה היא שאיראן וחיזבאללה ינסו להלך בין הטיפות, כלומר - להגיב, אך לא בצורה שתוביל למערכה משמעותית. ישראל, מצידה, אותתה באופן ברור שתהיה נכונה להגיב לכל מתקפה, כאשר גורמים בכירים בירושלים הבהירו כי גם אפשרות של מכת מנע נמצאת על השולחן. אמש התכנס, באופן חריג בבור בקריה, הקבינט המדיני-ביטחוני.

"האפשרויות האחרות" של טהרן

ב"גרדיאן" הבריטי דווח ביממה האחרונה כי בצל הלחץ הבינלאומי הכבד המופעל על איראן - בדרישה שתגלה איפוק בתגובתה ותימנע מהסלמה דרמטית - ייתכן כי היא תנסה דווקא לפגוע במי שלפי פרסומים זרים אחראי לחיסול הנייה: המוסד, או גורמים שקשורים אליו.
3 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo )
באתר החדשות "פוליטיקו" דווח למשל כי גורמים אמריקנים אמרו לאיראנים, באמצעות מתווכים, כי אם הפיצוץ שחיסל את הנייה נגרם כתוצאה מפעולה ישראלית חשאית, דרך מטען שהופעל בשלט רחוק, ולא הרג אף אזרח איראני, אזי שעל טהרן להעריך מחדש את תוכניתה לפתוח במתקפה נגד ישראל.
גורמים מדיניים בישראל הביעו אמש חשש שהתגובה האיראנית עלולה להגיע גם בדמות פיגוע נגד דיפלומטים ישראלים בעולם. הגורמים המדיניים אמרו שהאיום נגד שגרירויות ודיפלומטים ישראלים גבוה ביותר, וכי בהתאם הכוננות היא ברמה הגבוהה ביותר.
הם הדגישו כי לא נסגרו שגרירויות ישראליות, אך ציינו: "המצב מאוד קשה. יש הגבלות לא מועטות על התנועה של דיפלומטים שלנו. החשש הישראלי הוא שהאיראנים עלולים לפגוע דווקא בשגרירויות ודיפלומטים כדי שלא לפגוע בישראל - ומבחינתם קל יותר לפעול בחו"ל כי שם אין כיפות ברזל ומיירטי חץ. בנוסף, הפריסה של השגרירויות בעולם גדולה וזה עלול להיות עקב אכילס".