3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
נפתלי בנט
(צילום: EPA)
ראש הממשלה נפתלי בנט כינס היום (ראשון) דיון בנושא הגברת האכיפה להנחיות הקורונה, שבסיומו הנחה להשתמש במערכת "הסכמון" ככלי עזר של המשטרה לאכיפת בידודים. בנט הנחה את היועץ המשפטי לממשלה ואת המשרד לביטחון הפנים להסדיר את ההיבט המשפטי של הפעלת האמצעי הטכנולוגי, שמאפשר למשטרה לקבל מהמבודדים את מיקומם בהודעת SMS. על מערכת "הסכמון" הוכרז כבר בממשלה הקודמת, אך בסופו של דבר כמעט שלא נעשה בה שימוש.
3 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
התוכנית לאכיפת התקנות הוכנה בסופ"ש. בר לב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
משטרת טבריה בבדיקות מבודדי קורונה בביתם
משטרת טבריה בבדיקות מבודדי קורונה בביתם
משטרת טבריה בודקת מבודדי קורונה בביתם
(צילום: אפי שריר)
בדיון השתתפו שר הבריאות, השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה וגורמי מקצוע נוספים. המשרד לביטחון הפנים הציג לראש הממשלה את התוכנית לתכלול המאמץ הלאומי של אכיפת תקנות הקורונה, שמשלבת לצד האמצעים הטכנולוגיים גם פעילות אכיפה בשטח מצד שוטרים ופקחים עירוניים.
סגן השר לביטחון פנים: אכיפת הקורונה תעלה מדרגה
(צילום: משה מזרחי)

בנט הנחה גם להגיש כתבי אישום פליליים נגד חולי קורונה מאומתים שמפרים בידוד, ולייעל באופן כללי את הליכי האכיפה - בדגש על קיצור פער הזמנים שבין הטלת קנס על מפרי ההנחיות לבין מימושו בפועל.
בנוסף, בנט ביקש להגדיר אירועים ושמחות, בדגש על חתונות, כמשימה עליונה לאכיפה, לאור פוטנציאל ההדבקה באירועים אלו.
בסיום הדיון אמר בנט: "מטרתנו היא לקבוע הנחיות הגיוניות, לצד אכיפה אגרסיבית ויעילה כנגד המפרים. מי שמפר את ההנחיות מסכן את בריאותו ואת שאר אזרחי ישראל. לא נאפשר זאת. מוטציית הדלתא מזנקת בכל העולם. יישום ההנחיות בשטח הוא מרכיב קריטי בניהול המגפה כדי לנצח את המוטציה".
בנט בשבוע שעבר: "העולם נמצא בעיצומה של מגפה חדשה"
(צילום: לע"מ)

ביום שישי ביקש בנט מהשר לביטחון הפנים, עמר בר לב, להציג לו את תוכנית המשרד להגברת אכיפת תקנות הקורונה. בישיבה הבוקר הוצגה לו תוכנית מקיפה שבר לב ותומר לוטן, מנכ"ל המשרד, בנו בסוף השבוע.
התוכנית כוללת בשלב הזה התמקדות של הפקחים באכיפת התקנות במרכזי קניות, בסופרים ובקניונים סגורים - צעד שיו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס תרם לו. המשטרה, מנגד, תתמקד באכיפה פיזית של תקנות הבידוד לשבים ממדינות אדומות. במסגרת אכיפה זו תשתמש המשטרה ביישומים טכנולוגיים שמיועדים רק למבודדים שיסכימו שייעשה בהם שימוש ומחזיקים בסמארטפון. במסגרת זו, תישלח למבודד הודעה עם קישור שבו יצלם את עצמו תוך שהוא מזדהה, ויחד עם התמונה יועבר מידע על מיקומו (GPS) באופן חד-פעמי. המטרה היא לוודא שהוא אכן שוהה בבידוד כפי שנדרש.
מי שיבחר שלא להשתמש במערכת ההסכמון, או שלא יוכלו לעשות בה שימוש, יישלחו אליו שוטרים כדי לוודא שהוא אכן שוהה בבידוד.

סגלוביץ': "האכיפה תעלה מדרגה"

המשטרה תחל לאכוף בקרוב גם את "התו השמח" באולמות האירועים, שלפיו החוגגים צריכים לעטות מסכות ולהיות מחוסנים או בעלי בדיקה שלילית. בעלי אולמות שלא יעמדו בתקנות מסתכנים בקנס בסך 5,000 שקלים.
סגן השר לביטחון הפנים, יואב סגלוביץ', אמר הבוקר באולפן ynet כי אכיפת הגבלות הקורונה תעלה מדרגה השבוע, עם כניסתו לתוקף של התו השמח. בריאיון באולפן ynet אמר סגלוביץ ש"לא יהיה שוטר בכל מקום" ובעלי אולמות האירועים צריכים להיות שותפים לאכיפה. הוא התייחס גם לתורי הענק שנראו הבוקר בנתב"ג ואמר כי הבעיה הכי גדולה היא כניסת ווריאנטים, אבל "אסור לעצור את המדינה. המדינה צריכה להמשיך להתנהל".
כשנאמר לסגלוביץ' כי קשה לצפות מבעלי האירועים לאכוף בעצמם את התקנות, הוא השיב: "אני מצפה שבמקרה הזה בעלי האירועים, שחוו חוויה מאוד קשה של סגירה של חודשים ארוכים ונזק כלכלי אדיר, כן יעשו את זה - כי אם לא הקנס יהיה מאוד גבוה. כרגע הוא על 5,000 שקל. אבל לדבר לציבור רק במקלות? אני חושב שקצת התבגרנו בעניין הזה".
על אכיפת ההנחיות אמר סגלוביץ': "יש 1,400 פקחים של רשויות מקומיות שמונחים על ידינו ויתחילו לעבוד במקומות הומי קהל היום ומחר. המשטרה גם תיכנס. אנחנו צריכים לעשות את הדברים בשכל". עם זאת, סגן השר הוסיף כי "מי שחושב שבכל צומת ומקום יהיה שוטר, טועה. לכן צריך גם מאמצי הסברה גדולים".