לאחר אישור חוק ההסדרים ותקציב המדינה לשנת 2021 התחדשו אחר הצהריים (יום ה') ההצבעות במליאת הכנסת על תקציב המדינה הדו-שנתי. חברי הכנסת הצביעו החל מהבוקר ובמשך במשך שלוש וחצי שעות על חוק ההסדרים - ובסיום הדיון הוא אושר ברוב קולות. כעת נותר לכנסת להעביר רק את התקציב לשנת 2022, וסעיפי התקציב, שיעמוד בסך הכל על כ-572.9 מיליארד שקל, עולים להצבעה אחד אחרי השני. האופוזיציה משכה הרבה מההסתייגויות שהגישה בשל חריגה ממסגרת הזמן בהצבעה על חוק ההסדרים, והתקציב צפוי להיות מאושר בקריאה שנייה ושלישית כבר הערב. ynet ימשיך להעביר את הדיונים ממליאת הכנסת כשאלה יתחדשו.

מצביעים על התקציב - עדכונים אחרונים

בנט לקראת אישורו המסתמן של התקציב במליאה
(צילום: משה מזרחי)

5 צפייה בגלריה
חברי הקואליציה חוגגים את העברת תקציב 2021 במליאת הכנסת
חברי הקואליציה חוגגים את העברת תקציב 2021 במליאת הכנסת
הקואליציה חוגגת את העברת תקציב 2021
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
ההכרזה על תוצאות ההצבעה על תקציב המדינה לשנת 2021
ההכרזה על תוצאות ההצבעה על תקציב המדינה לשנת 2021
על חודו של קול. תוצאות ההצבעה על תקציב המדינה 2021
(צילום: ערוץ כנסת)
5 צפייה בגלריה
נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו ודרעי במליאת הכנסת. ראש האופוזיציה התבלבל כמה פעמים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאורך ההצבעות, שהחלו אתמול בערב, הקואליציה נותרה אחידה וכל ההסתייגויות של האופוזיציה נדחות בזו אחר זו. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הצביע כמה פעמים, בטעות, יחד עם הקואליציה - ועקץ בטלגרם: "קורה שמתבלבלים בהצבעה. תשאלו את כל מי שהצביע לבנט".
סמוך לשעה 17:00 התפתחו חילופי צעקות באולם כשהתברר שהאופוזיציה הצליחה להפיל תוספת תקציב למבני חינוך כשתוצאת ההצבעה הייתה תיקו 59, ועל כן הסעיף לא עבר. עם זאת, לא מדובר בהחלטה סופית. מאחר שמדובר בהצבעה על התקציב לשנה הבאה, הסעיף חזר לדיון בוועדת הכספים כדי לעלות מחדש להצבעה. לפי הרשומות מההצבעה, חברת הכנסת אמילי מואטי (העבודה) היא זו שהצביע בטעות נגד הסעיף. על כך הגיבה בחשבון הטוויטר: "טעות שלי, ישנתי שעתיים. סליחה, ממשיכים".
הצעקות במליאת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת )

בפתח ישיבת המליאה הבוקר הציע חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד: "אם נגיע להסכמה שכל שקל שמועבר לתנועה האיסלאמית ורע"מ יועבר במנגנון פריטטי בין הקואליציה לאופוזיציה, שיפקח על הסכמים כדי שלא תהיה זליגת כספים לחמאס בעזה, נמשוך את כל ההסתייגויות ונאפשר לכם להעביר את התקציב". שר החוץ לפיד השיב לו: "אני שמח לראות שהלילה הארוך הזה לא הרס את ההומור של האופוזיציה. התשובה היא לא, תודה רבה". חברי האופוזיציה טוענים בימים האחרונים שברע"מ משתמשים בכספי הקואליציה לטובת גופים שמזוהים עם חמאס, טענה שבקואליציה דוחים בתוקף ויו"ר רע"מ מנסור עבאס מכחיש.
תקציב המדינה לשנת 2021 שאושר לפנות בוקר בכנסת הוא הראשון שמאושר מאז מרץ 2018. תקציב 2021 היה המשוכה הגבוהה ביותר מבחינת הקואליציה, אולם עם אישורו הוסר האיום בפיזור הכנסת והקדמת הבחירות. ליתר ביטחון, בקואליציה לקחו מקדם זמן של שבוע שלם לפני המועד האחרון האפשרי לאישורו - 14 בנובמבר. ללא אישור כזה, ממשלת בנט-לפיד הייתה מתפרקת.
אישור חוק ההסדרים במליאה בצהריים
(צילום: ערוץ כנסת)

5 צפייה בגלריה
חברי הקואליציה במליאת הכנסת
חברי הקואליציה במליאת הכנסת
שר האוצר ליברמן במליאה יחד עם יו"ר הקואליציה סילמן והשר אלקין
(צילום: רפי קוץ)
ההכרזה על תוצאות ההצבעה על תקציב המדינה לשנת 2021
(צילום: ערוץ כנסת)

5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
כדי להישאר ערים - בקואליציה ובאופוזיציה הצטיידו בממתקים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך הלילה אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית. בהצעת החוק תמכו 61 מול 59 שהתנגדו - מאזן הכוחות בין האופוזיציה לקואליציה בכנסת ה-24. באופוזיציה ביקשו לראות בהצבעה כהצעת אי-אמון, ובעקבות זאת נערכה הצבעה שמית. לאחר מכן אושר התקציב לשנת 2021, שתסתיים בעוד פחות מחודשיים. גם הפעם הצביעו 61 בעד לעומת 59 נגד.
לאחר אישור תקציב 2021 אמר בנט: "יום חג למדינת ישראל. לאחר שנים של תוהו ובוהו - הקמנו ממשלה, התגברנו על הדלתא, ועכשיו, ברוך השם, העברנו תקציב לישראל. ממשיכים קדימה בכל הכוח".
פורסם לראשונה: 16:16, 04.11.21