שלושה שבועות בדיוק לאחר פרוץ המלחמה וכשבשטח עזה נמצאים על פי דובר צה"ל 229 חטופים, באל-ג'זירה מדווחים היום (שישי) כי "המשא ומתן להשגת הסכם הפסקת אש ועסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס מתקדם במהירות". על פי אותו מקור, קטאר מתווכת בעסקה בין הצדדים והמטרה היא להגיע להסכם בהקדם.
2 צפייה בגלריה
מחאה משפחות החטופים בתל אביב
מחאה משפחות החטופים בתל אביב
מחאה משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: EPA/ABIR SULTAN )
מקורות מספרים לערוץ המצרי אל-קאהרה אל-אחבאריה שישראל מסכימה להפסקת אש של יום אחד בתנאי שיהיה פיקוח בינלאומי. אותם מקורות טוענים כי יש התקדמות במו"מ על הפסקת אש הומניטרית בעזה למשך שעות ואולי מספר ימים, זאת בתיווך קטאר ומצרים. חמאס מצידו דורש לשחרר אסירים פלסטינים והפסקת אש ארוכה. חמאס רוצה הפסקת אש של חמישה ימים בתמורה לפחות מ-100 שבויים המוחזקים אצל ארגוני הטרור ברצועה.
לפי אל ערביה, ישראל הציעה הפסקת אש בתמורה לשחרור כל החטופים, חמאס סרב.
שר החוץ של איראן נפגש בקטאר עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
החמאס עצמו שלל את כל הדיווחים על הפסקת אש קרבה או הסכם לשחרור חטופים. "אין 'הפוגה' ומה שהוצע אינו חורג מהפסקת אש למשך שעות בתמורה לתנאים בלתי אפשריים שאף אחד לא יכול לעמוד בהם, ואיננו יודעים אם היא באמת הוצעה או שזה סתם דיבורים מצידם", נכתב.
במקביל, גורם אמריקני בכיר טוען כי קטאר מוכנה לשקול מחדש את נוכחותם של אנשי חמאס בשטחה, כך פורסם היום ב"וושינגטון פוסט". לפי המקור, קטאר תעשה זאת ברגע שכל החטופים ישוחררו משבי חמאס.
בדיווח נכתב כי אל הסיכום הזה הגיעו מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ואמיר קטאר שייח תמים בן חמד אל-ת'אני, כשהשניים נפגשו מוקדם יותר החודש בדוחא.
קטאר הסכימה "לארח" רק שני בכירים בהנהגת חמאס - חאלד משעל והמנהיג הנוכחי איסמעיל הנייה. מסביבם עוד כעשרים פלסטינים - פקידים, שליחים ושותפי סוד. ההנהגה שסולקה מטורקיה, סאלח אל-עארורי בראשה, לא קיבלה אישור להתנחל בדוחא, ולא במקרה. השליט רוצה להיות עצמאי לחלוטין בקבלת ההחלטות ולא להיחשף ללחץ מצד משמרות המהפכה האיראניים.
2 צפייה בגלריה
מתכוננים להפגנת משפחות החטופים והשבויים כשביידן יגיע ברחוב קפלן, תל אביב
מתכוננים להפגנת משפחות החטופים והשבויים כשביידן יגיע ברחוב קפלן, תל אביב
אביחי ברודץ
(צילום: מוטי קמחי)
הלילה, נפגש שגריר קטאר בוושינגטון עם אביחי ברודץ, בן קיבוץ כפר עזה שאשתו הגר ושלושת ילדיהם - עופרי (10), יובל (8) ואוריה (4) - נחטפו לרצועת עזה. זו הייתה הפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה שנציג של הממשל בקטאר נפגש עם משפחת חטופים ישראלים.
ברודץ הודה לשגריר על חלקה המשמעותי של קטאר במאמצים לשחרור החטופים בעזה. אחרי הפגישה הוא אמר: "כהורה, אבא לשלושה ילדים שמוחזקים בידי חמאס בעזה, אני מקווה שקטאר תמשיך במאמציה להחזיר מיידית את אשתי ושלושת ילדיי, ועוד יותר מ-30 ילדים המוחזקים כבני ערובה בידי חמאס, הביתה".
במהלך הפגישה הודגשה החשיבות של החזרת הילדים בהקדם האפשרי. "יותר מ-30 ילדים מוחזקים כבני ערובה כבר 20 יום, כל דקה מרגישה כמו גיהינום", אמר ברודץ לאחר הפגישה שהוגדרה חיובית.