2 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
תיעוד התקיפה של סנ"צ גואטה. זוכה מהרשעתו
(צילום: שלו שלום)
בית משפט השלום בראשון לציון ביטל הבוקר (רביעי) את הרשעתו של סגן-ניצב ניסו גואטה, שהורשע בשתי עבירות תקיפת מפגינים סמוך למעונו הרשמי של ראש הממשלה בנימין נתניהו באוגוסט 2020. גואטה, שכיהן אז בתפקיד ראש אג"מ במרחב ציון בירושלים, פיקד על כוח המשטרה במחאות בכיכר פריז שבירושלים, ותועד מפעיל אלימות נגד מפגינים וצלם עיתונות. בית המשפט גזר עליו חמישה חודשי מאסר על תנאי.
סנ"צ גואטה, יחד עם פרקליטו עו"ד עדי כרמלי, ערערו על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בלוד, שזיכה אותו מאישום אחד והעביר את ההחלטה בדבר האישום השני לנשיא בית משפט השלום בראשל"צ, השופט מנחם מזרחי. האחרון קיבל את בקשת הסניגור והחליט "לקבל את עמדת הנאשם, להורות על ביטול ההרשעה ולגזור את עונשו באופן אחר".
תיעוד התקיפה שיוחסה לסנ"צ גואטה
(מתוך טוויטר)

השופט מזרחי כתב: "איני מקל ראש בחומרת האירוע האלים שבגינו הורשע. יחד עם זאת, אין לנתק את האירוע המדובר מהקשרו. אין בפניי אלימות משטרתית לשמה, אין תכנון, אלא שהיה זה אירוע מתגלגל, שהתרחש במסגרת תפקידו של הנאשם, מתוך הקשר עובדתי מיוחד". עוד ציין כי "מדובר בקצין משטרה מצטיין, אשר פעל ופועל שנים רבות, לילות כימים, לשמירה על הסדר הציבורי, לטובת החברה, ואני סבור כי חייבת החברה לשפוט את מעשיו על דרך ההקלה".
בנוסף, נלקחה בחשבון עדות האופי של מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, שטען כי גואטה הוא "קצין אשר זכה לשבחים, ניחן בערכים גבוהים, בנועם הליכות, בשיקול דעת מקצועי וקור רוח, שאפיינו אותו גם במצבי קיצון". הוא הוגדר כ"מלח הארץ, מהמובחרים שבחבורה, אשר השקיע את מרבית חייו ומרצו למען ביטחון אזרחי ישראל".
2 צפייה בגלריה
ניסו גואטה בבית המשפט
ניסו גואטה בבית המשפט
סנ"צ גואטה בבית המשפט, 2022
(צילום: מוטי קמחי)
השופט מזרחי התייחס לחרטה ובקשת הסליחה של סנ"צ גואטה, שאם הרשעתו הייתה נותרת בעיניה - היה מודח משירותו בן 26 שנים. "קיים אינטרס ציבורי רב חשיבות, שלפיו קצין מצטיין זה, ימשיך לשרת את הציבור במסגרת תפקידו במשטרת ישראל, כפי שהוא עשה עד היום", הוסיף. השופט חתם את עמדתו: "כנובע מביטול ההרשעה יש לשנות את גזר-הדין ולפיכך אני גוזר על הנאשם 100 שעות לתועלת הציבור".
מקורבים לגואטה הגיבו על ביטול הרשעתו ואמרו כי "בשלוש השנים האחרונות הוא עבר הליך משפטי ארוך ומייגע שהסתיים היום בביטול הרשעתו. בשנים אלו המשיך הקצין בתפקידו במסירות אין קץ לפעול ללא דופי למען הציבור, ולא נתן לתהליך להשפיע עליו או על תפקודו. לא ברור מדוע מח"ש ראו בתיק זה 'תיק דגל' וניסו בכל דרך להוביל להרשעת קצין מוערך ועתיר זכויות שפועל במשך שנים רבות להגנה על אזרחי מדינת ישראל במגוון תפקידי פיקוד וליבה".
"ניסו זכה בכל תפקידיו לשבחים ממפקדיו ולא בכדי. אנו שמחים כי ההתעלמות של מח"ש מנסיבות המקרים, מעברו של ניסו ומתרומתו ארוכת השנים - לא נעלמה מעיני השופט, ששם היום סוף לעינוי הדין הממושך שאותו עבר הקצין. בסופו של יום לא רק הארגון הרוויח את ניסו, אלא הציבור כולו".
עו"ד עדי כרמליעו"ד עדי כרמלי
מסנגורו של קצין המשטרה, עו"ד עדי כרמלי, נמסר: "זה לקח זמן אבל הצדק נעשה והעוול תוקן. כמו גואטה, שוטרי משטרת ישראל נמצאים לעיתים במשימות בלתי אפשריות - גיבוי הוא תנאי בסיסי כדי לעמוד בהן ולבצע אותן".
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בירך על ההחלטה וטען כי "סנ"צ ניסו גואטה נרדף על ידי גורמי שמאל קיצוני, לאחר האשמות שהפריע להם כשאכף את החוק גם כלפיהם. ניסו הוא שוטר מצטיין, עתיר זכויות שעשה רבות למען עם ישראל, לביטחון האזרחים ולאכיפת החוק".