צוותי הצלה מארצות הברית ומקנדה ממשיכים גם הערב (יום ג') בחיפושים אחר הצוללת "טיטאן", שנעלמה במהלך מסע אל שרידי האונייה טיטאניק באוקיינוס האטלנטי כשבתוכה חמישה בני אדם. אחרי שאתמול נודע כי בתוך הצוללת היו בין השאר המיליארדר הבריטי חובב ההרפתקאות היימיש הרדינג והחוקר הצרפתי פול אנרי נרז'ולה, שנחשב למומחה לענייני הטיטאניק, בשעות האחרונות התבררה זהותם של שלושת הנוסעים הנותרים: לפי דיווחים מדובר בסטוקטון ראש, שהוא המייסד והמנכ"ל של חברת OceanGate המפעילה את הצוללת, ובאיש העסקים שהזאדה דאווד ובנו סולימאן, המשתייכים לאחת המשפחות העשירות ביותר בפקיסטן.
פרופ' שאול חורב, מפקד שייטת צוללות לשעבר, על החיפושים אחר ה"טיטאן"
(צילום: ירון ברנר)

12 צפייה בגלריה
צוללת נעדרת בדרך ל טיטאניק נעדרים סטקטון ראש שהזאדה דאווד
צוללת נעדרת בדרך ל טיטאניק נעדרים סטקטון ראש שהזאדה דאווד
המנכ"ל סטוקטון ראש (מימין), שנהג בצוללת, והנעדר שהזאדה דאווד
(צילום: ENGRO CORPORATION LIMITED/ דרך רויטרס)
12 צפייה בגלריה
שרידי ה אונייה ספינה טיטאניק בקרקעית הים
שרידי ה אונייה ספינה טיטאניק בקרקעית הים
שרידי הטיטאניק על קרקעית האוקיינוס. הבקטריה אוכלת, והם עשויים להיעלם בתוך כמה עשורים
(צילום: רויטרס )
12 צפייה בגלריה
הטיטאניק
הטיטאניק
הטיטאניק לפני צאתה לדרך ב-1912. "האונייה שלא יכולה לטבוע", קראו לה אז
(צילום: AP)
מבצע החיפושים מתנהל במתכונת של מרוץ נגד השעון, משום שלפי ההערכות החמצן שבו צוידו נוסעי הצוללת – בהנחה שנותרו בחיים – יספיק להם לעוד פחות מ-40 שעות: הצוללת ירדה אל המצולות ביום ראשון בסביבות השעה 11:00 בבוקר (שעון ישראל), ואז היא הייתה מצוידת במאגרי חמצן ל-96 שעות למקרה שתיקלע למצוקה.
מבצע החיפושים מתנהל כ-690 קילומטרים מחופי קנדה, והעובדה שמדובר באזור מרוחק ומבודד מקשה מאוד את פעילותם של צוותי הסיוע. אחר הצהריים הודיעו מנהלי המבצע כי הם מרחיבים את אזור החיפושים, ונערכים להטיל אל המים צוללת בלתי מאוישת שתוכל לצלול לעומק של כשישה קילומטרים בניסיון לאתר את הנעדרים. עד כה השתתפו בחיפושים כלי שיט וכלי טיס מחילות הים של קנדה וארה"ב, וגם אוניות סוחר שעוברות בסמוך מסייעות, אך לצוללת לא נמצא זכר. צבא קנדה פרס מצופים המצוידים בגלאי רעש, בניסיון לזהות מתחת למים קולות שיובילו אל הצוללת האבודה.
12 צפייה בגלריה
הצוללת טיטאן ש נעלמה נעדרת בדרך ל שרידי ה טיטאניק
הצוללת טיטאן ש נעלמה נעדרת בדרך ל שרידי ה טיטאניק
הצוללת הקטנה "טיטאן" של OceanGate, שנעלמה במצולות
(צילום: oceangate.com)
12 צפייה בגלריה
ארה"ב בוסטון ספינות של משמר החופים של בוסטון חיפושים אחר צוללת ש הייתה במסע ל שרידי ה אונייה טיטאניק
ארה"ב בוסטון ספינות של משמר החופים של בוסטון חיפושים אחר צוללת ש הייתה במסע ל שרידי ה אונייה טיטאניק
ספינות של משמר החופים של בוסטון, המשתתף במאמצי ההצלה
(צילום: רויטרס )
היום נודע כי בצוללת הנעדרת היו שהזאדה דאווד בן ה-48, מי שתואר בעיתונות הבריטית כ"אחד מעשירי פקיסטן", ובנו סולימאן בן ה-19. השניים משתייכים לאחת המשפחות המוכרות ביותר בארצם, והחברה שלהם משקיעה בשלל ענפי חקלאות, תעשייה ובריאות במדינה. שהזאדה, שעבר בצעירותו לבריטניה ואחר כך נסע ללימודים בארה"ב, הוא בכיר בכמה חברות, ובין השאר מכהן כנאמן בדירקטוריון של מכון SETI מקליפורניה, האוסף מודיעין-חלל, ובצוות המייעץ העולמי של "קרן הנסיך", קרן הצדקה של המלך הבריטי צ'רלס. רעייתו של שהזאדה כריסטין ובתו אלינה ממתינות בבית המשפחה בבריטניה למידע על גורל יקיריהן, ובהודעה שפרסמה היום מסרה משפחת דאווד כי היא מתפללת לאללה שהשניים ישובו בשלום. האב ובנו מחזיקים שניהם באזרחות בריטית.
הנעדר החמישי והאחרון לפי הדיווחים הוא כאמור סטוקטון ראש, המנכ"ל והמייסד של חברת OceanGate שהפעילה את הצוללת. לפי הדיווחים, הוא זה שנהג בצוללת בשעה שנעלמה שלשום. רק בשנה שעברה, בריאיון שהעניק לרשת CBS, התעקש ראש כי הצוללת בטוחה למדי, אך הדגיש גם כי יש גבול להשקעה שאפשר לעשות בכל הקשור לבטיחות בה: "בשלב מסוים להשקיע עוד בבטיחות זה פשוט בזבוז מוחלט", אמר. "אם אתה רוצה להיות בטוח – פשוט אל תצא מהמיטה. אל תיכנס לרכב. אל תעשה כלום. בשלב מסוים אתה צריך לקחת סיכון, וזו שאלה של סיכון מול תועלת". בריאיון ההוא הודה ראש כי מבין שלל תרחישי האימים הקשורים בצלילה, זה שמטריד אותו יותר מכול הוא האפשרות שהצוללת לא תוכל לשוב אל מעל לפני הים.

המיליארדר ההרפתקן ומומחה הטיטאניק הצרפתי

הנעדר הראשון ששמו נחשף אתמול בדיווחים על תעלומת הצוללת היה המיליארדר הבריטי היימיש הרדינג, שידוע כ"תייר הרפתקאות" המנצל את כספו כדי לצאת למסעות יוצאי דופן ברחבי העולם. הרדינג, בן 58 ואב לשניים, הוא מנכ"ל חברת Action Aviation, ורק לאחרונה היה אחד מנוסעי הטיסה המסחרית החמישית לחלל של חברת Blue Origin של מייסד "אמזון" ג'ף בזוס. ביום שבת פרסם ברשת פוסט שבו דיווח לעוקביו כי הוא עומד לצאת אל המסע לטיטאניק, ועדכן בו כי אחרי ימים של מזג אוויר לא פשוט נפתח חלון הזדמנויות שיאפשר את הצלילה.
12 צפייה בגלריה
צוללת נעדרת בדרך ל טיטאניק שניים מה נעדרים פייר הנרי נרגאולט ו האמיש הרדינג
צוללת נעדרת בדרך ל טיטאניק שניים מה נעדרים פייר הנרי נרגאולט ו האמיש הרדינג
מומחה הטיטאניק פול אנרי נרז'ולה והמיליארדר ההרפתקן הרדינג, שנעדרים שניהם
12 צפייה בגלריה
צוללת נעדרת בדרך לטיטאניק שהזאדה דאווד הנעדר ו אשתו כריסטין
צוללת נעדרת בדרך לטיטאניק שהזאדה דאווד הנעדר ו אשתו כריסטין
הנעדר שהזאדה דאווד עם אשתו כריסטין. המשפחה מתפללת לאללה וביקשה פרטיות
הרדינג מחזיק בכמה שיאי גינס הנוגעים לטיולים בעולם, בהם ההקפה המהירה ביותר של כדור הארץ תוך מעבר בקוטב הדרומי והצפוני, והזמן הארוך ביותר לשהייה על תחתית האוקיינוס: הוא שהה ארבע שעות ו-15 דקות בתעלת מריאנה, שהיא הנקודה העמוקה ביותר בכדור הארץ. נכדו החורג של הרדינג פרסם אתמול פוסט שבו הודיע על היעדרו, ואמר כי המשפחה מתפללת לשלומו.
הנוסע השני ששמו נחשף בפרשת הצוללת היה החוקר הצרפתי הוותיק פול הנרי נרז'ולה, שנחשב מומחה לענייני הטיטאניק. נרז'ולה בן ה-77 הוא מפקד לשעבר בחיל הים הצרפתי, ובארבעת העשורים שעברו מאז גילוי שרידיה של האונייה על קרקעית האוקיינוס הוביל משלחות רבות אליהם. מכריו הביעו היום תקווה שגם אם לו עצמו אין יכולת כעת לחלץ את הצוללת ממצוקתה, ניסיונו הרב ינסוך ביטחון בשותפיו למסע.
הצוללת "טיטאן" שאחריה מתנהלים החיפושים היא צוללת קטנה, שאורכה 670 ס"מ בלבד ומשקלה 9,072 קילוגרם. יש בה מקום לחמישה אנשים, והיא מסוגלת לצלול לעומק של יותר מ-4,000 מטרים. כדי לצלול אל שרידי הטיטאניק ולשוב אל מעל לפני הים נדרשות לה שמונה שעות. שלא כמו צוללות גדולות היוצאות מנמלים וחוזרות לעגון בהם באמצעות כוח מניע משלהן, צוללות קטנות כמו ה"טיטאן" מובלות אל יעדן באמצעות כלי שיט, נשלחות ממנו אל משימתן – ואז חוזרות אליו. לצורך הביקור בשרידי הטיטאניק שכרה OceanGate את שוברת הקרח הקנדית "נסיכת הקוטב", וממנה משולחת הצוללת אל האונייה הטרופה.
12 צפייה בגלריה
 המומחה הצרפתי נרז'ולה בוחן דגם של הטיטאניק. ניסיונו יעזור לשאר הנוסעים?
 המומחה הצרפתי נרז'ולה בוחן דגם של הטיטאניק. ניסיונו יעזור לשאר הנוסעים?
המומחה הצרפתי נרז'ולה בוחן דגם של הטיטאניק. ניסיונו יעזור לשאר הנוסעים?
(צילום: SAGET / AFP)
12 צפייה בגלריה
מחזיק בשיאי גינס. הרדינג
מחזיק בשיאי גינס. הרדינג
מחזיק בשיאי גינס. הרדינג
(צילום: Jannicke Mikkelsen/ דרך רויטרס)
לפי שעה לא ברור מה גרם לאובדן הקשר עם הצוללת, והתשובה לשאלה הזו תקבע במידה רבה מהו הסיכוי להציל את הנוסעים. התרחיש האופטימי שהעלו אמש המומחים הוא שרק מערכת התקשורת או החשמל של הצוללת קרסה, ושבמקרה כזה ניצֵל הצוות את האפשרות לפלוט את הצוללת אל נקודה אקראית מעל לפני הים – ולחכות שיימצא. התרחיש הגרוע ביותר הוא שנזק כלשהו נגרם למעטפת החיצונית של הצוללת, כך שמים החלו לדלוף לתוכה, ובמקרה זה סיכויי ההישרדות קלושים.

השמש לא מגיעה, ויש סכנת היפותרמיה

מומחים הסבירו כי אם הצוללת שקעה ונתקעה על קרקעית האוקיינוס, הסיכוי לחלץ את הנוסעים משם אפסי, משום שצוללנים אינם יכולים לצלול לעומק שכזה, וכלי שיט מעטים מאוד מסוגלים להגיע אליו – בכלל זה כלים שתוכננו במיוחד כדי לסייע בחילוץ של צוללות צבאיות. אם היא אכן נמצאת על הקרקעית, לנוסעים גם נשקפת סכנת היפותרמיה בשל הקור העז השורר שם. מדובר באזור שאור השמש אינו מגיע אליו – אור היום חודר רק עד לעומק של כקילומטר בתוך הים.
12 צפייה בגלריה
טיטאניק - מתוך הארכיון
טיטאניק - מתוך הארכיון
הסרט שובר הקופות "טיטאניק", בכיכובם של דיקפריו וקייט וינסלט
(מתוך הארכיון)
"מדובר במבצע הצלה קשה מאוד", הסביר אמש ל"סקיי ניוז" כריס פארי, קצין בכיר לשעבר בחיל הים הבריטי. "קרקעית הים באזור שבו נעלמה הצוללת היא גלית מאוד בצורתה, הטיטאניק עצמה שוכנת בתוך תעלה, ויש הרבה שרידים שלה מסביב. כך שלנסות להבחין בין עצמים באמצעות סונר ולהתמקד באזור שבו אתה רוצה לחפש בעזרת צוללת אחרת זה דבר קשה מאוד לביצוע". לפי דיווחים, האות האחרון מהצוללת התקבל כשהייתה בקו פחות או יותר ישיר מעל האתר שבו מוטלים שרידי הטיטאניק.
האונייה "טיטאניק" שאליה ניסתה הצוללת להגיע, נזכיר, הייתה אוניית פאר שלפני השקתה בתחילת המאה ה-20 הוגדרה "האונייה שאינה יכולה לטבוע", אבל כבר בהפלגת הבכורה שלה, באפריל 1912, פגעה בקרחון ושקעה אל המצולות. באונייה היו 2,208 איש מכל שכבות האוכלוסייה, מאילי הון ועד מהגרים חסרי פרוטה, ויותר מ-1,500 מהנוסעים טבעו באסון. סיפור טביעתה הונצח בסוף אותה המאה בסרט הקולנוע "טיטאניק" בכיכובם של ליאונרדו דיקפריו וקייט וינסלט, סרט שזכה ב-11 פרסי אוסקר.
12 צפייה בגלריה
כרטיס עלייה לטיטאניק מ-1912. התנגשה בקרחון, ולא הגיעה ליעדה
כרטיס עלייה לטיטאניק מ-1912. התנגשה בקרחון, ולא הגיעה ליעדה
כרטיס עלייה לטיטאניק מ-1912. התנגשה בקרחון, ולא הגיעה ליעדה
(צילום: Bluefish)
שרידי הטיטאניק, שבעת השקתה הייתה אוניית הנוסעים הגדולה אי פעם ועשתה דרכה מסאות'המפטון שבאנגליה לניו יורק, אותרו רק 73 שנים אחרי שטבעה, ב-1985. הם נמצאו מוטלים על קרקעית האוקיינוס האטלנטי, במרחק של כ-600 קילומטרים מחופי קנדה ובעומק של כ-3,800 מטרים מתחת לפני הים.
לפי הערכות, יותר מ-200 בני אדם הגיעו עד כה אל אתר הקבורה של האונייה. על פי עדויות כל שנותר מהקורבנות ששקעו איתה אל המצולות הם מגפיים, נעליים ובגדים. עצמותיהם נעלמו במרוצת השנים. בינתיים בקטריה אוכלת-מתכות הולכת ומתפשטת באונייה, ויש המעריכים שבתוך כמה עשורים היא תיכחד לחלוטין.
פורסם לראשונה: 18:04, 20.06.23