עימות נוסף בוועדת החוקה, הבוקר: "אתה הזיה"
(צילום: ערוץ כנסת)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הדהד הבוקר (ראשון) בטוויטר מסר נגד הגעה לפשרה עם האופוזיציה, כששיתף ציוץ שכתב אחיו טוביה. "הייתי בעד לדבר ובעד פשרה", כתב האח. "בקונסטלציה מסוימת הייתי מוכן אפילו לעצור את החקיקה. אבל אחרי סוף השבוע האחרון ודברי ברק, גולן ולפיד - לא עוד. הרפורמה לא מעניינת אותם - מטרתם היא לסרס את אפשרות המחנה הלאומי לשלוט בהווה ובעתיד, מה שמאיין את תוצאת הבחירות ומייתר את הבחירות הבאות. בשם הדמוקרטיה".
ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, נזכיר, קרא אתמול לנשיא יצחק הרצוג לבחור אם הוא "במחנה ה-D9 על בג"ץ או במחנה מגילת העצמאות".
2 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
רוטמן והמדורה באיילון, אתמול
(צילום:טל שחר, אלכס קולומויסקי)
העימותים באיילון, אתמול
(צילום: אור אדר)

בתוך כך, ועדת החוקה החלה הבוקר לדון בחוק יסוד: השפיטה ובפסקת ההתגברות, כשיו"ר הוועדה שמחה רוטמן מתכוון לאחד את שתי ההצעות האלה להצעת חוק אחת - מה שיקצר את משך זמן החקיקה. ברקע, ההפגנות ההמוניות אמש ברחבי הארץ, שהסתיימו בחסימה של נתיבי איילון, הבערת מדורה ועימותים בין מפגינים למשטרה. בשבוע שעבר הכין רוטמן את חברי הוועדה לדיונים ממושכים.
בפתח הדיון, התייחס ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) לדבריו של סמוטריץ': "אני לא מומחה בגישור, אבל שוחחתי עם כמה, והם אמרו לי שבתהליכי גישור הדבר הכי ברור זה שמרגע שמתחיל תהליך כזה, הצדדים מפסיקים בפעולות איבה, עד שאחד הצדדים מחליט שהוא מיצה את האירוע, ומודיע באופן רשמי שהוא יוצא מתהליך הגישור. לכן, התחינה של הנשיא לבוא ולדבר כשלא מחוקקים, היא הבקשה הכי לגיטימית ובסיסית להידברות כלשהי בין הצדדים".
זמן קצר לאחר מכן החל עימות בין חברי האופוזיציה ליו"ר הוועדה רוטמן. ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד אמר לרוטמן: "אתה פשוט הזיה, כמו שאומרים". רוטמן השיב: "מילה של גינוי לא שמענו ממך על ההסתות, אני מסתובב עם מאבטחים". ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד אמרה אז לרוטמן: "אתם תטיפו מוסר על מי לגנות או לא? בינתיים האלימות וההסתה מגיעה מכם. אתם לא באמת רוצים להגיע להידברות, אלא להחזיק בחבל משני הקצוות שלו. אתם הורסים את המדינה, וזה יהיה על הראש שלכם".
המפגינים מדברים
(צילום: אסף מגל, אלי מנדלבאום, רועי עידן, משי בן עמי)

לפי הצעות החוק של הקואליציה שנידונה בשבוע האחרון, בית המשפט העליון יוכל לפסול חוקים רגילים של הכנסת רק פה אחד - בתמיכתם של 15 שופטי ההרכב מתוך 15 - ורק בתנאי שהחוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד. שופטי העליון, אגב, לא יוכלו לדון בחוקי יסוד כלל. כעת נוספה לדיונים הצעת החוק ההתגברות שעברה בשבוע שעבר בקריאה טרומית, שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ.
רוטמן מתכוון להציג חלופה אפשרית לפסקת ההתגברות - בדמות מה שהוא מכנה "ביקורת שיפוטית רכה", בדומה למודל שקיים בבריטניה. לפי המודל הבריטי, בית המשפט העליון לא יכול לבטל חוק, אלא רק להביע את עמדתו - והכנסת תחליט.
למעשה, ארבעת החלקים המרכזיים של המהפכה המשפטית כבר נמצאים בהליך חקיקה: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט בה, מניעת התערבות בג"ץ בחוקי יסוד, הגבלת בג"ץ מפסילת חוקים ופסקת ההתגברות. הצעת החוק הבאה שתעלה היא כנראה צמצום עילת הסבירות, כך ששופטים לא יוכלו להשתמש בה בהחלטות הנוגעות לנבחרי ציבור. לפי נוסח הרפורמה של לוין, השופטים לא יוכלו להתערב במינויים והחלטות של נבחרי ציבור כמו הממשלה ושריה בטענה לחוסר סבירות. את ההצעות הללו רוטמן טרם הציג לחברי הוועדה, אך זה צפוי לקרות בקרוב.
בינתיים, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מתח הבוקר ביקורת בטוויטר על הכתובת "ביבי בוגד", שרוססה בנתיבי איילון. "אני קורא לציבור להמשיך להיאבק ולנקוט בכל צעד חוקי, ובה בעת - להימנע ולגנות כל הסתה או אלימות", כתב. "בואו נישאר הדמות של מה שאנחנו מבקשים שיהיה כאן. אזרחים טובים, נחושים ושומרי חוק". לצד זאת ציין גנץ כי "לבן גביר וחבריו אין שום צידוק מוסרי ואישי לבקר את המפגינים".