בצל התמשכות המלחמה ברצועת עזה והקשיים בהגעה לעסקת חטופים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר הלילה (בין חמישי לשישי) כי "עדיין יש הזדמנות" לנורמליזציה בין סעודיה וישראל - אם תושג הפסקת אש בעזה.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS, gettyimages, עמית שאבי)
בלינקן אמר את הדברים במהלך תדרוך לעיתונאים, שבו חזר על אמירתו של בכיר בממשל כי "יש הסכמות על כ-90% מהסכם הפסקת האש ברצועת עזה", אך ציין כי עדיין יש "נושאים קריטיים" שעליהם עדיין יש לדון עקב פערים בין ישראל לחמאס, בהם סוגיית ציר פילדלפי. בלינקן אמר בתדרוך כי "אני מצפה שבימים הקרובים אנחנו נחלוק עם ישראל והמתווכות (מצרים וקטאר) יחלקו עם חמאס את מחשבותינו כיצד לפתור את הבעיות האלו".
2 צפייה בגלריה
בלינקן
בלינקן
מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: REUTERS/Kevin Mohatt/Pool)
נושא הנורמליזציה עלה פעם אחר פעם מאז טבח 7 באוקטובר, כאשר אבן הנגף העיקרית להסכם, בנוסף להפסקת המלחמה בעזה, נוגעת לסירובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להכיר עקרונית במדינה פלסטינית עתידית. בחודש יולי גורמים אמריקנים וישראלים שמעורים במגעים להסכם נרמול היחסים בין ישראל לסעודיה אמרו בשיחות עם ynet כי "נורמליזציה בין סעודיה לישראל כבר לא ריאלית עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב, שיתקיימו בנובמבר הקרוב".
למרות אופטימיות שהביעו בכירים בבית הלבן במהלך השנה, בנוסף לשיחות שקיימו בנושא עם עמיתיהם מישראל, המגעים לחתימה על ההסכם עם סעודיה הושהו בפועל, ובממשלו של הנשיא ג'ו ביידן הבהירו אז כי לא תיתכן עסקה שכזו לפני הבחירות, ומבלי שתושג הפסקת אש בעזה. הסיבה לכך, מסבירים בממשלה, היא שריאד לא תוכל להצדיק בפני העולם הערבי נרמול יחסים עם ישראל בזמן שמתנהלת מלחמה ברצועה.