חיילת צה"ל טוראי אורי מגידיש (19) שוחררה הלילה (בין ראשון לשני) משבי חמאס בפעולה קרקעית של כוחות הביטחון ברצועת עזה, לאחר שנחטפה על-ידי ארגון הטרור ב-7 באוקטובר. כך התירו לפרסום צה"ל ושב"כ. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "כוחותינו שחררו משבי חמאס את טוראי אורי מגידיש. ברוך שובך הביתה אורי". במקביל הותר לפרסום כי ראש המוסד דדי ברנע ערך בסוף השבוע ביקור חשאי בקטאר במסגרת המשא ומתן לעסקת שחרור חטופים. ynet העביר שידור ישיר מבית משפחת החיילת.
10 צפייה בגלריה
אורי מגידיש ודודתה
אורי מגידיש ודודתה
אורי מגידיש ודודתה
עוד נמסר כי החיילת מקריית גת, שמשרתת כתצפיתנית, נבדקה רפואית, מצבה טוב והיא נפגשה עם משפחתה. "צה"ל ושב"כ ימשיכו לעשות כל מאמץ על מנת להביא לשחרור החטופים", נמסר בהודעה על שחרור החיילת. סמדר, דודתה של אורי, אמרה מחוץ לבית המשפחה: "זאת שמחה גדולה, אנחנו נרגשים, תודה רבה לבורא עולם, תודה לכל עם ישראל, תודה לחיילים שלנו, בזכותכם".
הדודה הוסיפה: "תודה רבה שהיא בריאה ושלמה, זה רק תפילות לבורא עולם שהחזיר לנו אותה, אנחנו נרגשים מאוד, ואנחנו שמחים שהיא תבוא בעזרת השם, נעשה לה שמחה גדולה, תודה תודה לכולם. תודה לחיילים שלנו, אין על עם ישראל, עם ישראל חי, אין עליכם אנחנו אוהבים אתכם. כל קריית גת פה, כולם שמחים בשביל אורי, אין עלייך אורי, חזקה שלנו, את גיבורה שלנו, אורי אנחנו אוהבים אותך ומחכים לך פה, תבואי כפרה עלייך אנחנו מחכים לך".
בשבוע שעבר ערכה האם מגי סדר הפרשת חלה בתפילה לשובה של בתה. "אורי בת מרגלית, בבקשה, אורי, אני איתך, כפרה, אני איתך, אני אוהבת אותך אורי", אמרה האם. "שימדורה, דודה פנינה, דודה רינה, דוד חסיבה, כולם. בבקשה, תרעידו את השמיים ותחזירו את כל השבויים וכל החולים יקומו ממיטתם, בורא עולם, בבקשה, בורא עולם, אוהבת אותם, מתה עליך בורא עולם, אל תאכזב אותי. בבקשה ממך, במהרה, במהרה, במהרה. אמן".
10 צפייה בגלריה
בית משפחת מגידיש בקרית גת
בית משפחת מגידיש בקרית גת
המפגש של אורי מגידיש עם סבתה
10 צפייה בגלריה
 אורי מגידיש
 אורי מגידיש
אורי מגידיש ומשפחתה
( צילום: דוברות שב"כ)
10 צפייה בגלריה
 אורי מגידיש
 אורי מגידיש
אורי מגידיש במדי צה"ל
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
ראש הממשלה נתניהו אמר עוד אחרי פרסום שחרורה של מגידיש: "אני מברך את השב"כ ואת צה"ל על ההישג החשוב והמרגש הזה, הישג המבטא את המחויבות שלנו להביא לשחרור כל החטופים. עם ישראל כולו מצדיע לשב"כ ומצדיע לצה"ל. למחבלי החמאס ולדאעש אני אומר - אתם מפלצות. אנחנו נמשיך לרדוף אתכם, אנחנו נמשיך לצוד אתכם. נכה בכם עד שתיפלו מרגלינו".
שר הביטחון יואב גלנט ציין בהתייחסו לפעולה שהביאה לשחרור החיילת: "זו הוכחה נוספת ליכולת שלנו להגיע לחטופים, לחשיבות הפעולה הקרקעית ובעיקר למחויבות שלנו כלפי כל אחת ואחד מהחטופים שנמצאים בידי ארגון הטרור חמאס".
הפגישה של אורי מגידיש עם משפחתה

השר וחבר קבינט המלחמה המצומצם בני גנץ אמר: "נמשיך לעשות כל מאמץ, בכל אמצעי, כדי להחזיר את הבנות והבנים הביתה".
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "התרגשתי לראות את החיילת אורי מגידיש שבה הביתה אל משפחתה האוהבת, לאחר מבצע נועז של צה"ל ושב"כ. כוחות הביטחון שלנו פועלים מסביב לשעון בעזה, בצפון, ביו"ש ובכל מקום, ביבשה באוויר ובים, במסירות אינסופית, תוך סיכון חיים, בתחושת שליחות ואהבת העם והמדינה".
סדר הפרשת חלה שערכה אמה של החיילת לפני שחרורה

10 צפייה בגלריה
בית משפחת מגידיש בקרית גת
בית משפחת מגידיש בקרית גת
החגיגות בבית משפחת מגידיש בקריית גת
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
בית משפחת מגידיש בקרית גת
בית משפחת מגידיש בקרית גת
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
בית משפחת מגידיש בקרית גת
בית משפחת מגידיש בקרית גת
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
בית משפחת מגידיש בקרית גת
בית משפחת מגידיש בקרית גת
(צילום: טל שחר)
ראש הממשלה בנימין נתניהו על שחרורה של אורי מגידיש
(צילום: לע"מ)

טוראי מגידיש חולצה כאמור בפעולה קרקעית לאחר שנחטפה בזמן הטבח ממוצב נחל עוז. לא היו נפגעים לכוחות הביטחון בעת פעולות החילוץ והשחרור. בצבא לא רוצים לחשוף מידע על אודות דרך הפעולה שבה חולצה החיילת כדי לא לפגוע בסיכוי לחלץ את יתר החטופים. המבצע נוהל מודיעינית ואופרטיבית על-ידי שב"כ, בהובלת לוחמי הארגון וכלל חילופי אש עם המחבלים ששמרו על החיילת. כמה חמושי חמאס נפגעו.
בצה"ל אומרים כי יימשך המאמץ הבלתי-פוסק, מודיעיני וצבאי, להשבת החטופים. עוד נמסר כי החילוץ היה כרוך בסיכונים תוך שיתוף פעולה יוצא דופן בין השב"כ לצה"ל לצד תרומה של המוסד. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר כבר פגשו את החיילת. התחקור שלה הסתיים וייתכן שיימשך בעתיד.
בצבא הוסיפו עוד כוחות לתמרון ברצועה, חלקם בתנועה בליווי אש גדולה ואחרים נעצרו והוציאו פשיטות על יעדי חמאס. ההיגיון שעומד מאחורי המהלכים בתמרון הוא לא להישאב למלכודות ולהתקדם באופן ממוקד, ולכן מבנים חשודים רבים מותקפים. גם לוחמי הימ"מ נמנו עם הכוחות שחילצו את החיילת.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי ציין בעקבות מבצע חילוצה של החיילת: "עשינו פעולה קרקעית, יותר מזה לא אפרט. ככל שאנחנו עושים את זה יותר, האויב נפגע יותר וכך יהיו לנו יותר הזדמנויות מבצעיות וזה מה שנכון לעשות. לגבי התחקור שלה, אורי עשתה את זה בצורה מדהימה, באופן מדהים של הבעה, זיכרון וכן הלאה. זה מידע שאנחנו צריכים להשתמש בו ונשתמש בו ככל שיידרש".
10 צפייה בגלריה
אורי מגידיש
אורי מגידיש
אורי מגידיש עם אמה מגי
חמאס וארגוני הטרור מחזיקים עדיין יותר מ-230 חטופים ברצועת עזה, בהם ילדים קטנים, נשים וקשישים. מוקדם יותר היום המשיך חמאס בטרור הפסיכולוגי כשפרסם סרטון של שלוש חטופות.
ראש הממשלה נתניהו התייחס היום בישיבת הממשלה לסוגיית החטופים. לדבריו, "אנחנו ממשיכים את המאמצים לשחרר את החטופים, גם במהלך התמרון, והתמרון אפילו מייצר אפשרויות להשיג שחרור ואנחנו לא נחמיץ אותן. המערכה הזו תיקח זמן, יהיו מהמורות, יהיו קשיים, יהיו אבדות, יהיו גם הפתעות, אבל בסופה אני מבטיח לכם דבר אחד: החמאס יוכה שוק על ירך. החמאס יובס, תהיה עזה אחרת.
"לצורך זה אנחנו זקוקים לאורך רוח, אנחנו זקוקים לזמן. כדי לייצר את הזמן, אנחנו צריכים להבטיח תמיכה מדינית. אני בקשר יומיומי עם נשיא ארה"ב, הצוות שלנו מדבר עם המקבילים שלהם כל הזמן. אנחנו מבהירים שאנחנו נלחמים לא רק את המלחמה שלנו, אלא גם את המלחמה שלהם, כי אם החמאס לא יובס, אז ציר הרשע ינצח, ואם ציר הרשע ינצח, העולם החופשי יפסיד. העולם המערבי והעולם הערבי כולו יפסיד, ויהיה איום גדול על האנושות".

"השב"כ עושה עבודה נסתרת גדולה מאוד"

ראש הממשלה נתניהו פרסם היום גם שבחים לראשי מערכי הביטחון, יממה אחרי סערת הציוץ שבו תקף אותם וסימן אותם כאשמים במחדל 7 באוקטובר. אחר כך הוא נאלץ למחוק את הציוץ ואף פרסם התנצלות בעקבות הביקורת שהופנתה כלפיו.
בביקור בבסיס יחידת הגדעונים אמר נתניהו: "השב"כ, תחת ראש השב"כ, עשו ועושים עבודה נסתרת גדולה מאוד, גם בשילוב זרועות הביטחון האחרים וגם פעולה נסתרת שמצילה חיים כל הזמן - אני מצדיע להם".
בישיבת הממשלה נתניהו הביע גיבוי לרמטכ"ל הלוי (שכמו ראש השב"כ בר - ובניגוד לנתניהו עצמו - כבר לקח אחריות לאירועים שקדמו למתקפת הפתע של מחבלי חמאס): "אנחנו נותנים אמון מלא, גם בשיטה, גם בהנהגה תחת הרמטכ"ל, ואנחנו עושים זאת כל העם וכל הנהגת העם".
10 צפייה בגלריה
חטופות בשבי חמאס
חטופות בשבי חמאס
חטופות בשבי חמאס
מוקדם יותר היום פרסם כאמור חמאס סרטון שבו נראות שלוש חטופות בשבי ארגון הטרור בעזה. הסרטון מכיל אמירות מצד אחת המצולמות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. לא ברור היכן, מתי ובאילו תנאים צולם הסרטון, שהנאמר בו ככל הנראה הוכתב. בצבא אומרים שתכלית הסרטון שהופץ היום הוא לייצר טרור פסיכולוגי על הציבור הישראלי ועל המשפחות ולכן יש להפגין חוסן ציבורי מול סרטונים דומים שעשויים להתפרסם בהמשך.
שעה קלה לאחר פרסום הסרטון חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו את שמותיהן של החטופות הנראות בו. אחת המצולמות בסרטון היא ילנה טרופנוב (50) מקיבוץ ניר עוז. ויטלי, בעלה של טרופנוב, נרצח בטבח ב-7 באוקטובר והוא ייקבר מחר. סשה, בנם היחיד, וחברתו ספיר כהן, ביקרו בקיבוץ בזמן מתקפת הפתע ונחטפו לעזה יחד עם אמה המבוגרת של ילנה, אירנה טטי (73).
מצולמת נוספת בסרטון היא דניאל אלוני (45) מיבנה. דניאל ביקרה את אחותה בקיבוץ ניר עוז יחד עם בתה אמיליה (5) בזמן פלישת מחבלי חמאס. בהודעות ששלחה לחברה מהממ"ד, תיארה דניאל את המחבלים "בכל הבית, שורפים אותו ויורים". מלבד דניאל ובתה אמיליה, נחטפו לעזה גם אחותה שרון קוניו, גיסה דוד קוניו ושתי אחייניותיה התאומות אמה ויולי (בנות 3).
המצולמת השלישית היא רימון בוכשטב-קירשט (36) מקיבוץ נירים. רימון ובעלה יגב נחטפו מדירתם בקיבוץ. הקשר עם הוריו של יגב, שמתגוררים בסמוך לבני הזוג, נותק בשעות הבוקר של 7 באוקטובר בעוד הם מסתתרים גם הם בממ"ד. כעבור כמה שעות, כשאביו של יגב הגיע לדירת בנו וכלתו בליווי כוחות צבא, הוא מצא אותה ריקה עם קליעים על הרצפה. גם חמשת הכלבים וארבעת החתולים שהם גידלו לא נמצאו.
מאז תחילת המלחמה שחרר חמאס ביוזמתו ארבע חטופות: נורית קופר (80), יוכבד ליפשיץ (85), יהודית רענן (59) ונטלי רענן (18).