עימות חריף נרשם בין שרת התחבורה מירי רגב, שאחראית על טקס הדלקת המשואות, לבין יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. לאחר שרגב הודיעה לאוחנה שהיא מבקשת לבטל השנה את נאומו המרכזי בטקס, ולהשאיר רק נאום קצר במעמד הדלקת משואת הכנסת, אוחנה הודיע לה שאם כך יהיה - הוא לא יגיע לטקס וגם לא משמר הכנסת.
1 צפייה בגלריה
מירי רגב ואמיר אוחנה
מירי רגב ואמיר אוחנה
(צילומים: יובל רון, CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
אוחנה אף הורה למשמר הכנסת לעזוב את החזרות לטקס. גורמים בכנסת הסבירו כי מאז קום המדינה וגם בשנות מלחמה יו"ר הכנסת תמיד נשא את הנאום המרכזי: "זאת מסורת. זה מה שתמיד היה. הנאום שלו יהיה גם מאחד את העם בשעות הקשות שלו".
בכל שנה, כאמור, הנואם המרכזי בטקס שחותם את יום הזיכרון ופותח את יום העצמאות הוא יו"ר הכנסת, ובמובנים רבים הנאום הזה הוא גולת הכותרת בתפקיד. מלבד הנאום המרכזי, יו"ר הכנסת מברך גם במעמד הדלקת משואת הכנסת - המשואה הראשונה בטקס. בעוד הנאום במעמד הדלקת המשואה הוא קצר יחסית, ובשנה שעברה נמשך כשתי דקות, הנאום המרכזי נמשך זמן רב הרבה יותר - ואשתקד אוחנה נאם בו במשך 8 דקות שלמות.
רגב שוחחה אמש (יום ה') עם אוחנה, ואמרה לו שבשל שינוי אופי הטקס - השנה היא מבקשת לבטל כאמור את הנאום המרכזי, ובמקום זאת אוחנה יוכל לנאום רק בזמן הדלקת המשואה.
אוחנה נדהם ואמר לרגב: "מה זאת אומרת לא יהיה נאום? זה הנאום המרכזי בטקס" רגב השיבה לו: "אם אתה רוצה להגיד משהו, תגיד ליד המשואה" אוחנה: "75 שנה בכל שנה הנואם המרכזי הוא יו"ר הכנסת. זה הטקס. כולל בשנות מלחמה. תמיד. את לא יכולה לבטל את זה" רגב: "בטח שאני יכולה. אתה רוצה להגיד משהו תגיד במשואה" אוחנה: "אם יו"ר הכנסת לא יהיה גם הכנסת לא תהיה".
השיחה הקשה הסתיימה בטריקת טלפון. יצוין כי בין אוחנה לרגב יש דם רע כבר זמן רב. לפי ההערכות ראש הממשלה בנימין נתניהו יידרש להתערב בסוגיה הזו ולהכריע.
מלשכת של השרה רגב נמסר בתגובה: "בניגוד לפרסומים השקריים - נאומו של יו"ר הכנסת לא בוטל. לאור אירועי ה-7 באוקטובר ושינוי מתכונת טקס המשואות שנועד לאפשר את הרחבת פרק הזיכרון ועל מנת לתת ביטוי נרחב לגיבורות וגיבורי ישראל שנבחרו להשיא משואה, התבקש יו"ר הכנסת לאחד בין שני הנאומים - מעמד הנאום ומעמד האבוקה לכדי נאום אחד במעמד הדלקת האבוקה. ככל וניתנה הנחיה של יו"ר הכנסת למשמר הכנסת להחרים את הטקס, הרי שיש בכך פגיעה בממלכתיות של הטקס וחריגה מסמכותו".
אין זו הפעם הראשונה שהשרה רגב מתעמתת עם יו"ר הכנסת בנוגע לטקס הדלקת המשואות. ב-2018 הודיעה רגב כי ראש הממשלה נתניהו ידליק משואה בטקס ואף יישא דברים. יו"ר הכנסת דאז יולי אדלשטיין הסתייג מההודעה וציין כי נתניהו רק יישא כמה מילות ברכה. בעקבות העימות עם השרה רגב, איים אדלשטיין שהוא ועובדי הכנסת יחרימו את הטקס. בתום כיפופי הידיים בין רגב לאדלשטיין, נתניהו נשא נאום שארך 14 דקות.

הבקשה של קרובי החטופים: "אל תשדרו את הטקס"

בתוך כך, כמה קרובי חטופים פנו למנכ"לי ערוצי הטלוויזיה בבקשה שלא לשדר את טקס הדלקת המשואות. "החטופים עדיין בעזה, ואנחנו ניצולי הטבח לא חזרנו לבתינו", ציינו קרובי החטופים בפנייה לראשי הערוצים. "טקס הדלקת המשואות האטום של ממשלת המחדל הוא אצבע בעין שלנו ושל משפחות החטופים. אנחנו דורשים ודורשות מערוצי התקשורת - אל תשדרו את הטקס הממשלתי. שדרו במקומו את טקסי המפונים ומשפחות החטופים".
דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט שנחטף מקיבוץ ניר עוז, אמר ל-ynet: "אין פה שום עצמאות כשנמצאים במנהרות או עקורים לא יכולים להיות בבתים שלהם. זה טקס שמצולם מראש, בלי קהל, בלי העם, כשהכול מבוים מראש רק כדי שמשפחות החטופים לא יפגינו נגדם. לקחו את המגן דוד של המדינה ושמו עליו צלע צהובה, לכבוד מה? לכבוד החטופים? אנחנו צריכים שיביאו אותם. זה זלזול בנו והתעלמות מאיתנו וניסיון לחזור לשגרה בכל מחיר מבלי לפתור את הבעיה ולהראות שאפשר לחיות עם הבעיה".
במקביל זועמות כמה משפחות על הבחירה בשיר "תמיד יחכו לך" שכתבה לאה שבת בתוכנית של עידן רייכל בקשת 12 בערב יום העצמאות. קרובי חטופים פנו למירי מסיקה שצפויה לבצע את השיר בתוכנית, וביקשו ממנה להימנע מכך. "את השיר הזה שרו לרון ארד", אמר יהודה כהן, אביו של החטוף נמרוד כהן. "אנחנו לא רוצים שגורל היקרים שלנו יהיה כגורל רון ארד, אורון שאול והדר גולדין. המדינה נרמלה מצב שיש שבויים וחטופים, הבן שליל במנהרות חמאס ברפיח ואני לא יכול לחיות עם זה".
עופר מנחם, מנהל יחסי הציבור של מסיקה, מסר בתגובה: "מירי ביטלה את הופעותיה בערב יום העצמאות בגלל שהחליטה שהיא לא מסוגלת לחגוג עצמאות כל עוד החטופים נמצאים בשבי. מירי כן נעתרה לפנייה להשתתף במשדר של עידן רייכל שעוסק בהצדעה לחיילים. הסיבה שנעתרה היא שהשיר שאותו היא מבצעת במשדר יחד עם אחת החיילות הוא באייטם שעוסק לא רק בהצדעה לחיילים, אלא גם בנושא של החטופים והמודעות להשבתם הביתה. זאת הייתה המטרה וזאת הסיבה שהסכימה להשתתף במשדר".
מנחם הוסיף: "מירי אכן קיבלה פנייה ממשפחות חטופים שלא הבינו את הסיבה והתוכן שלה במשדר, אך הדבר הוסבר להם וההפקה תדאג באופן ברור שהנושא יוצג כפי שתוכנן מראש לבקשתה של מירי - הצדעה לחיילים ומודעות וקריאה להחזרת החטופים תוך הזדהות עם המשפחות. זו הסיבה שלשמה היא באה וזו המטרה של ביצוע השיר. מירי פנתה להפקת המשדר לחדד ולוודא שכך יהיה, וקיבלה תשובה ברורה שכך יוצגו הדברים במשדר".