פרקליטות מחוז צפון הסתירה מידע מהותי בפרשת "הסרסור בסוהרות" מבית משפט ומפרקליטות מחוז דרום ומחוז מרכז, שעוסקים בעתירה שהגיש האסיר מחמוד עטאללה בדרישה להשתחרר מכליאה בהפרדה. כך נודע ל-ynet. מדובר בין השאר במידע מהותי על מעורבותם של קצינים בכלא גלבוע בשיבוץ סוהרות באגף הביטחוני, לפי דרישתו של המחבל. כעת, כשברקע הסתרת המידע, שוקל בית המשפט המחוזי בבאר שבע להשיב את עטאללה לתא עם אסירים ביטחוניים נוספים.
2 צפייה בגלריה
מחמוד עטאללה
מחמוד עטאללה
כלא גלבוע והמחבל מחמוד עטאללה. ביהמ"ש נוטה להחזירו לתא עם אסירים נוספים
(צילום: AFP)
פרקליטות מחוז צפון היא זו שהייתה אחראית על תיק החקירה בפרשת "הסרסור בסוהרות". אולם מסמכים שהגיעו לידי ynet מעלים כי המידע הוסתר מהמחוזות האחרים - ולכן גם מבית המשפט. עטאללה, יש לציין, היה מנהיג המחבלים בכלא גלבוע וזכה למעמד מיוחד והטבות מפליגות מפיקוד כלא גלבוע. ביוני 2018, זמן קצר לאחר חשיפת פרשת "הסרסור בסוהרות", הוא הועבר לכליאה בהפרדה. מאז, אחת לחצי שנה מחדש בית המשפט את כליאתו בהפרדה.
פרקליטות מחוז דרום, שמייצגת את שב"ס בבית המשפט, לא הכירה את פרטי הפרשה והחשדות נגד קצינים בשב"ס עד לעדותו של מפקד כלא גלבוע גונדר-משנה פרדי בן שטרית, שאמר תחת שבועה בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע כי "סרסרו בסוהרות על מנת לספק צרכים מיניים למחבלים". עד עדותו של בן שטרית, בפרקליטות מחוז הדרום סברו כי מדובר באסיר שהטריד סוהרות - ולא ידעו על החשדות לשיתוף פעולה בין קצינים בכלא, ובהם קצין המודיעין, לבין האסיר. בן שטרית, נציין, לא פיקד על הכלא באותה תקופה ולא היה מעורב כלל בפרשה.
2 צפייה בגלריה
מנחם פינקלשטיין יו''ר ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
מנחם פינקלשטיין יו''ר ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
השופט בדימוס פינקלשטיין בכלא גלבוע. "הוצג 'מסד נתונים חלקי'"
(צילום: גיל נחושתן)
הסתרת המידע עלתה לראשונה בוועדת הבדיקה הממשלתית. יו"ר הוועדה, השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין, פנה במכתב חריף לבית המשפט, ובו כתב כי "יש לראות בחומרה את העובדה כי בפני נציגי הפרקליטות המטפלים בעתירות אסירים הוצג 'מסד נתונים חלקי' בכל הנוגע לעתירות בנושא הפרדה בעניינו של האסיר מחמוד עטאללה, בכך שלא הועבר לידיעתם החשדות הנוגעים למעורבות קציני מודיעין, כפי שעלה מחקירת המשטרה. בעקבות זאת לא הגיע אל בית המשפט שדן בבקשות ההפרדה מידע רלוונטי ויש להצר על כך".
בדיון שהתקיים ביום שלישי האחרון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בבקשת המחבל להשתחרר מכליאה בהפרדה סוכם כי עטאללה ישהה בכליאה בהפרדה עוד חודש וחצי, ולאחר מכן נוטה בית המשפט להחזירו לכליאה בתא רגיל עם אסירים ביטחוניים אחרים.
השופט אהרון משניות העיר בדיון כי בפני בית המשפט המחוזי בבאר שבע לא הובא המידע הנוגע לפרשת "הסרסור בסוהרות". "מהבקשה עולה כי המשיב הוכנס להפרדה לאחר שנטען כלפיו שהטריד סוהרת בבית הסוהר שבו שהה והדבר הביא לחשש לפגיעה באסירים ביטחוניים, שכן התנהגות זו אינה מקובלת בקרבם", אמר השופט. "המשך החזקתו של המשיב בהפרדת יחיד, נמצא בידיעה מודיעינית, ובשל סיווגה של ידיעה זו כסודית ביותר, לא אפרט את תוכנה, אולם אציין כי מדובר בידיעה שלא הייתה בידיעת בית המשפט בדיון בבקשה הקודמת שהוגשה בעניינו".
תלונה חדשה: סוהרת מכלא גלבוע מדברת | לירן לוי
(צילום: עידו ארז, ירון ברנר)

על הסתרת המידע מבית המשפט, מפרקליטות מחוז דרום ופרקליטות מחוז מרכז כתב השופט משניות: "מיד לאחר קבלת ההודעה הוריתי להציג לי את החומר האמור. מדובר בחומר שמסווג אשר כותרתו 'פרשת ההטרדות המיניות בכלא גלבוע', אולם תוכנו עוסק בעניינים משמעתיים כלפי קצינים שמעורבים בפרשה זו. אין לאמור במסמך זה כל קשר לבקשת ההפרדה, ומדובר בתכתובת פנימית בין גורמים בכירים של שב"ס בעניין רגיש שנוגע לפרטיותם של קצינים בכירים, ולא מצאתי כל הצדקה לחשוף תכתובת זו במסגרת הליך זה".
הוא הוסיף: "אני סבור כי לעת הזו עדיין לא הגיע המועד לאפשר את הוצאתו מהפרדת היחיד שבה הוא נתון, אולם נוכח תקופת הזמן הארוכה שבה מצוי המשיב בהפרדה, אני מורה למבקשת לבדוק שוב את האפשרות לשלב את האסיר באגף אחר, ורשמתי בפניי כי סנגורו של האסיר ימסור בתוך 14 יום לפרקליטות שמות של אסירים שמעוניינים להיות עם המשיב באותו תא".
מהפרקליטות נמסר: "המידע העומד בבסיס בקשת ההפרדה לא הועבר אל הפרקליטות שהופיעה בדיון בבקשת ההפרדה, על-ידי הגורמים הרלוונטיים בשב"ס, על אף שהיה מקום להעבירו, כמקובל, ולכן לא הוצג בפני בית המשפט. טענותיו של יו"ר ועדת הבדיקה בעניין זה אינן מתייחסות לפרקליטות כלל".