בית המשפט המחוזי בלוד גזר בצהריים (שלישי) 18 שנות מאסר על ויקטור קטן (76), שהורשע ברצח באדישות של אופיר חסדאי בחניון בקניון ברמלה, בעקבות ריב על חניה. הפרקליטות ביקשה לגזור עליו 20 שנות מאסר. קטן יפצה את משפחתו של חסדאי ב-258 אלף שקלים - כ-220 מהם יחולקו לבנותיו של חסדאי, ואילו היתר יועברו לאלמנתו של חסדאי, דקלה.
מתן גזר הדין
(צילום: ירון ברנר)

4 צפייה בגלריה
גזר דין לפרשת הרצח בחניון - ויקטור קטן
גזר דין לפרשת הרצח בחניון - ויקטור קטן
ויקטור קטן בבית המשפט, היום
(צילום: קובי קואנקס)
הרצח של אופיר חסדאי, בן 40 במותו, טלטל את המדינה. ויכוח אקראי על חניה בינו לבין הרוצח ואשתו הובילו את קטן להשתמש באקדחו האישי, עימו ירה באופיר מטווח קצר פעמיים, כשהכול מתרחש מול עיניה של דקלה ובתם בת ה-9 שישבו במכונית. לאופיר היו שלוש בנות: תאומות שהיו אז בנות 9.5, ולאחת מהן שיתוק מוחין והיא מתניידת בכיסא גלגלים וילדה נוספת, בת תשעה חודשים ביום הרצח, גם היא לוקה בניוון שרירים.
בראש הרכב השופטים בבית המשפט ישבה השופטת ליאורה ברודי, שקבעה כי מעונש המאסר שנגזר על קטן - כמקובל - ינוכו ימי מעצרו. "בקביעת מתחם העונש נתנו את דעתנו שמצד אחד הוא ירה 2 יריות מטווח קצר אחת מהן ירייה קטלנית. מצד שני מדובר באירוע לא מתוכנן שהנאשם היה נתון בחרדה למצבה של אשתו. קבענו שמתחם העונש נע בין 17 שנות מאסר ל-23. אנו ערים למצבו של הנאשם, נתנו לו משקל אך סברנו שחומרת העבירה היא פרמטר חשוב בגזירת העונש", אמרה.
4 צפייה בגלריה
אופיר חסדאי שנרצח אתמול במהלך ויכוח על חניית נכים ברמלה, ובנותיו
אופיר חסדאי שנרצח אתמול במהלך ויכוח על חניית נכים ברמלה, ובנותיו
אופיר חסדאי
היא הוסיפה: "מצאנו לנכון למקום בשליש התחתון של המתחם. התחשבנו בגילו, מצבו הרפואי והנסיבות שלו כל הפרמטרים שהחוק דורש לבחון ולתת להם משקל. נתנו משקל לנושא של הרתעת הרבים בוודאי ששימוש בנשק חם על רקע סכסוך של מה בכך".
השופטת פנתה למשפחתו של אופיר, ואמרה: "אנחנו נפרדים בעצם פה. מקווים שכן תזכו לעבור הליך של שיקום, ראינו את הקשיים אבל צריך כמובן להסתכל קדימה אין ברירה. את, דקלה, מאוד מסורה. יש את הפיצוי שנועד לך. הפיצוי נועד גם לשיקום. אנחנו מקווים שתזכו גם להליך שיקום ותודה לכם".
דקלה, אלמנתו של אופיר, הביעה סיפוק מגזר הדין. "אני יוצאת מאוד מאוד שמחה. מגיע לו. הוא (אופיר - ג"מ) יוכל לנוח על משכבו בשלום סוף סוף אחרי חמש שנים. אני מתרגשת, מוצפת ברגשות מעורבים. השיקום התחיל עם בתי הגדולה, ושתי הקטנות זה שיקום בבית. אנחנו רוצים שיהיה להן טוב", אמרה לאחר הדיון.
4 צפייה בגלריה
דקלה אלמנתו של אופיר חסדאי ז"ל  והרוצח ויקטור קטן עם אשתו במחוזי לוד
דקלה אלמנתו של אופיר חסדאי ז"ל  והרוצח ויקטור קטן עם אשתו במחוזי לוד
דקלה, אלמנתו של אופיר, בדיון בינואר האחרון. "סוף סוף, אחרי חמש שנים"
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
זירת הירי בחניון עזריאלי ברמלה
זירת הירי בחניון עזריאלי ברמלה
זירת הירי בחניון בקניון ברמלה, ב-2019
אחותו של אופיר, ימית, אמרה: "טחנות הצדק טחנו לאט חמש שנים. אני מאוד שמחה על החלטת השופטים. יש עוד ערעור על הפרק. הוא ייכנס לכלא ב-28 ביולי, בדיוק חמש שנים ליום הרצח של אופיר. אני מקווה שהמאסר ייצא לפועל. אני פה בשם אחי ואבי שנפטר לפני שנה. אבי לא זכה לראות את הצדק. יש פה משפחה שלמה שאיבדה את אופיר".
עו"ד עינת בניטה, שניהלה את התיק מטעם פרקליטות מחוז מרכז, אמרה כי "גזר הדין מעביר מסר ברור, שמי שמחזיק בנשק, גם אם הוא ברישיון, חלה עליו אחריות כבדה, וכי נשק אינו מהווה כלי לפתרון סכסוכים. הדרישה שלנו לעונש מאסר ממושך, שהתקבלה על ידי בית המשפט, משקפת בצורה ראויה את הפגיעה הקשה בערך קדושת החיים".
עורך הדין אבי כהן מהסנגוריה הציבורית, שייצג את קטן, אמר בתום הדיון: "אין ספק שמדובר במקרה טרגי מאוד. כולנו משתתפים בכנות רבה מקרב לב בכאבה של משפחת המנוח ואלמנתו ובנותיו ומאחלים להם כל טוב. פסק הדין הוא שגוי, בכוונתנו לערער. חשבנו שהיה מקום לא להרשיע. נערער לעליון".

"אופיר תמיד יהיה חלק ממני"

הירי הקטלני שגרם למותו של אופיר חסדאי התרחש ב-28 ביולי 2019, לפני קרוב לחמש שנים. בכתב האישום נכתב כי קטן החזיק ברישיון לאקדח. באותו יום, בשעה 14:06, הוא הגיע עם אשתו לקניון עזריאלי ברמלה ברכב שברולט, והשניים החלו לחפש חניה בחניון. באותה עת הגיעו לקניון חסדאי, אשתו ושתי בנותיהם הקטנות ברכב מאזדה, והחלו לחפש חניה בחניון כשאופיר נוהג. בשעה 14:10 יצאה אשתו של קטן מהרכב והחלה לחפש רגלית חניה, כשקטן נוהג בשברולט ומחפש חניה בעצמו.
בשלב מסוים איתרה אשתו של קטן מקום חניה. בסמוך לכך, הבחינו גם חסדאי ואשתו בחניה הפנויה באותה שורה והתקרבו אליה במאזדה. קטן הספיק להגיע לחניה זו, וחנה את רכב השברולט עם החזית לקיר, כאשר הרכב חורג מהקווים המסומנים על הכביש.
בשלב זה, עצר חסדאי את המאזדה, יצא ממנה, התקרב אל אשתו של קטן שעמדה מאחורי השברולט וצעק לעברה: "למה אתם חונים בשתי חניות?!". בין השניים התפתח דין ודברים, שבמסגרתו הכתה אשתו של קטן את חסדאי באמצעות התיק שלה ובתגובה חסדאי צעק: "מה את מרימה עליי ידיים?!", והדף אותה בשתי ידיו. אשתו של קטן נפלה ארצה על ישבנה, וחסדאי התרחק מהמקום לעבר המאזדה.
קטן יצא מהשברולט לאחר שאשתו נפלה, התקרב לחסדאי, נעמד ביניהם וצעק לעברו: "למה אתה מרביץ לאשתי?!". לאחר מכן פנה חזרה לרכבו, ניגש לתיק שלו, ושלף את האקדח מהנרתיק. הוא חזר אל חסדאי - ובלי אזהרה ירה בו מטווח קצר, שפגע בחלקו העליון של ירכו הימנית.
חסדאי, שנותר עומד על רגליו, זעק אל עבר קטן: "מה אתה יורה בי?!", כשאף אשתו צעקה לעבר קטן לחדול. לפי כתב האישום, קטן לא התייחס לקריאות אלו, כיוון את האקדח לפלג גופו העליון של חסדאי וירה לעברו ירייה נוספת, אשר פגעה בחזהו, בריאותיו ופילחה את ליבו. מותו נקבע תוך זמן קצר.
דקלה חסדאי, אלמנתו של אופיר, עלתה באחד הדיונים להעיד כשבתה בת ה-14 עמדה לידה בדוכן ובכתה. "כל החיים שלנו נגמרו ברגע שקרה המקרה הטראגי הזה", אמרה. "יש לי שתי תאומות שאחת מהן עומדת לידי. בתי השנייה לא כאן, היא ילדה מדהימה שמאוד אהבה את אביה. ויש לנו עוד ילדה קטנה. אופיר טיפל בהכול, הוא היה אבא מדהים. אופיר תמיד יהיה חלק ממני".