שורד השואה מרדכי פפירבלט הלך היום (שלישי) לעולמו היום (שלישי) בגיל 99. פפירבלט חי עם משפחתו בגטו ורשה, איבד את הוריו ושרד שלוש שנים במחנה ההשמדה אושוויץ. הוא הצליח לברוח מצעדת המוות לגרמניה, עלה לארץ והקים משפחה. בנו שלמה סיפר עליו: "אחרי מה שהוא ראה באושוויץ, הוא חי את חייו כאילו היו חלום. הוא אהב בני אדם למרות מה שבני אדם עשו לו". הוא הותיר אחריו שני בנים, שלושה נכדים, וארבעה נינים.
1 צפייה בגלריה
מרדכי פפיברלט ז"ל
מרדכי פפיברלט ז"ל
מרדכי פפירבלט. "שרד את הנורא מכול - ובכל זאת נותרה בו אהבה גדולה לכולנו".
(באדיבות המשפחה)
פפירבלט נולד בעיר ראדום בפולין למשפחה שומרת מסורת. כשהיה בן עשר משפחתו עברה להתגורר בוורשה, ואחרי כיבוש הנאצים הוא ומשפחתו התגוררו בגטו ורשה. הוא איבד את הוריו ובהמשך נלקח לאושוויץ. בצעדת המוות בדרך לגרמניה, כשהיה באפיסת כוחות, הצליח להימלט ולהגיע לעיר ילדותו ראדום. לאחר שלא מצא בני משפחה, הוא הצטרף לשורדי מלחמה שעלו ארצה בשנת 1946. פפירבלט השתתף ונפצע במלחמת השחרור, ובשלב מאוחר יותר החל לעבוד בידיעות אחרונות.
שלמה בנו ספד לו בשיחה עם ynet: "אבא שלי היה יהודי שראה את החיים כאילו היו חלום. חלום טוב, חלום רע, אבל הכול היה בעיניו חלום. הוא היה איש שהמציאות עבורו הייתה כל כך קשה בשנים שהיה באושוויץ, שזה הפך למשהו שלא דומה לאיך שאנחנו רואים את המציאות - כך הוא חי את כל חייו. הוא היה איש אוהב, אהב בני אדם למרות מה שבני אדם עשו לו. בתור ילד אני זוכר שכשלמדנו על השואה, חזרתי מבית הספר ואמרתי לו בהתרסה 'איך יכול להיות שאתה חי? איך זה יכול להיות?'. אז הוא הסתכל עליי בעיניים הכחולות והטובות שלו ואמר 'אוי שלוימלה, אין לך מושג כמה זה פשוט - צריך רק נס אחד ביום'".
בנו ספד לו גם בפייסבוק: "מרדכי פפירבלט 'מבריח הקרפיונים' ממחנה אושוויץ - איננו. אבא, סבא, רב סב, הלך לעולמו הלילה. חייו ידעו תהומות של סבל ופסגות של שמחה. הקדישו בבקשה רגע של מחשבה לאיש ששרד את הנורא מכול - ובכל זאת נותרה בו אהבה גדולה לכולנו".
נכדו ליאור ספד לו גם וכתב: "סבא'לה אהובנו הלך מאיתנו. זכינו ללמוד מתבונתו, ליהנות משנים רבות של צלילות מחשבתו, ולהסב לו נחת וגאווה בכל הזדמנות שרק יכולנו. הוא היה עבורנו מצפן מוסרי, כתף תומכת וסבא מדהים. נתגעגע אליו מאוד".
לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה בשנת 2021, סיפר פפירבלט ממיטתו בבית החולים שיבא בתל השומר - שם היה מאושפז - על הזוועות, הייסורים והתקווה שבמשך כל השנים נאבק לשמור עליה. "אחרי לילה שחור משחור חייב להפציע השחר", הוא סיפר שהיה אומר לעצמו ברגעי הייאוש במחנה שהפך לסמל של מכונת ההשמדה הנאצית. עדותו המלאה של פפירבלט מתוארת בספר שכתב "מבריח הקרפיונים - 900 יום במחנות אושוויץ".