דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, התיר אמש (יום חמישי) לפרסם כי המחבלים שניסו לחדור לישראל מרצועת עזה - והצליחו להרוג את רס"ב זייד מזאריב - הגיחו מפיר מנהרה שנמצא כ-200 מטרים מהגבול, מול כרם שלום וחולית. צפו בתיעוד חיסולם:
(צילום: דובר צה"ל )

המחבלים זוהו בתנאי ערפל כבד על-ידי תצפיתניות אתמול בשעה 04:00 לפנות בוקר, כשהם חמושים בנשק מסוג קלצ'ניקוב וב-RPG. התצפיתניות הקפיצו כוח של גדוד הסיור הבדואי, שאחראי על הגזרה הזו. "הכוח נתקל בחוליה מטווח קצר, והמחבלים פתחו במנוסה וחוסלו על-ידי כלי טיס בלתי מאוישים מהאוויר וירי טנקים. תוך חמש דקות מתחילת האירוע, שלושה מחבלים חוסלו והמחבל הרביעי ברח בחזרה למרחב רפיח", אמר הגרי.
הוא שיבח את פעילות הכוחות: "התצפיתניות והלוחמים באירוע פעלו בנחישות, באומץ ומנעו פיגוע גדול יותר. לצערנו במהלך ההיתקלות נפל רב-סמל בכיר זייד מזאריב, בן 34 מזרזיר. גשש עתיר ניסיון בחטיבה הדרומית של אוגדת עזה. אנחנו משתתפים בצער בני המשפחה, ליבנו איתכם. מתחילת המלחמה, גדוד הסיור הבדואי לקח חלק משמעותי בלחימה ושילם גם מחירים כבדים".
צפו: הגרי מרים את קולו - והודף את הביקורת על הפעולה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל )

בשבועות האחרונות, יצוין, מזהים כוחות צה"ל מאוגדת עזה יותר ויותר ניסיונות חדירה של חשודים פלסטינים לעבר ישראל, בעיקר ממרחב חאן-יונס בו נגמר התמרון לפני כחודשיים. ברובם ככולם של המקרים הניסיונות מסוכלים עוד בטווח הקילומטר לערך מהגבול בזכות מארבי תצפית ואש של הלוחמים ומסתיימים בהרג החשודים.
התקרית אתמול בבוקר היא מהחמורות שאירעו בגבול עזה מאז השבוע הראשון של המלחמה - אך בצבא מבהירים כל העת לכוחות ההגנה בעוטף שאיום החדירה וגם הפשיטה לא הוסר ויימשך בשנים הבאות, גם אם בהיקפים מצומצמים של חוליות בודדות.
2 צפייה בגלריה
רס״ב זייד מזאריב ז״ל
רס״ב זייד מזאריב ז״ל
רס"ב זייד מזאריב ז"ל. הגרי ספד ושיבח את גדוד הסיור הבדואי: "לקח חלק משמעותי בלחימה - ושילם גם מחירים כבדים"
התקרית מציפה מחדש את חששות תושבי העוטף - שנדרשים בלחץ המדינה לחזור לבתיהם - כשברקע גם לא נפסק לחלוטין הירי הרקטי מהרצועה: "האירוע מוכיח לכולנו כי עדיין ישנו איום קיומי על יישובי העוטף בכלל ועל כרם שלום בפרט. אנחנו ממשיכים את הדרישה ללחימה עצימה ברפיח. לא נוכל להשלים עם זה. נחזור הביתה רק כשהאיום יוסר לחלוטין", אמרה תושבת כרם שלום.

הגרי הדף את הביקורת: "לא להשלות את הציבור"

במהלך הצהרתו אמש נשאל הגרי על-ידי ynet על אודות הביקורת החריפה שהשמיע אלוף-משנה במיל' חזי נחמה בריאיון ליוסי יהושוע ב"ידיעות אחרונות". הגרי הרים את קולו ותקף: "אנחנו נלחמים במלחמה רב-זירתית עם הרבה חזיתות. מנהלים מלחמה מול חיזבאללה בצפון, עסוקים בהגנה על שמי המדינה וגם נלחמים בעזה - שמונה חודשים".
לדבריו, "לוקח זמן לטפל בחמאס - ומי שאומר משהו אחר מציב אשליה לציבור. רפיח היא אחד האזורים המורכבים ביותר במזרח התיכון, אם לא בכל העולם. היו שם 1.4 מיליון תושבים - צה"ל פינה יותר ממיליון אזרחים. זה אירוע חסר תקדים בעולם. ועכשיו אנחנו פועלים בתוך מרחב רפיח, שחשוב כי מדובר בצינור החמצן של חמאס. זה טופל. אנחנו משמידים מנהרות, משמידים את התת-קרקע".
לדברי הגרי, "יחידות מיוחדות פועלות ברפיח בצורה רצינית ביותר שלא נחשוף בתקשורת. אנחנו מטפלים בגדודים של חמאס שנמצאים ברפיח, זה קורה וטוב שזה קורה בצורה מדויקת ששומרת על ביטחון כוחותינו וגם על היחסים הביטחוניים החשובים עם מצרים. אנחנו גם שומרים על הלגיטימציה שלנו בעולם, ונמשיך להראות לעולם איך אנחנו מוצאים את כל הפתרונות. למשל המבצע בנוסייראת - שם הצלחנו להפריד בין החוסים למחבלים ולפגוע במדויק בעשרות מחבלים".
נחמה, נזכיר, טען כי הכיוונים שבהם צה"ל הולך "לא יביאו ניצחון", ואמר כי אף שהדברים הוצגו לרמטכ"ל - כלום לא השתנה. "המטכ"ל מנותק מהשטח", טען, ומתח ביקורת חריפה על המבצע ברפיח: "המצב של הלחימה ברפיח, שכלפי חוץ משווקת כהצלחה בלתי רגילה, משקף את הנתק בצה"ל בצורה הטובה ביותר. לקח לנו זמן רב מדי עד שהתקבלה פקודת ההתקפה, יצאנו לתקוף עם אוגדה אחת במקום עם שתי אוגדות כמו שתכננו, הכוחות בשטח מתלוננים על חוסרים באמצעים ובתחמושת, חוסר בהירות בהגדרת המשימות ועל כך שמרגע שהם נפרסו על ציר פילדלפי הם מבצעים על בסיסו הגנה מבלי לייצר התקפות לעבר מרכז רפיח".
2 צפייה בגלריה
אל"מ חזי נחמה
אל"מ חזי נחמה
אל"מ במיל' חזי נחמה, שטען: "המטכ"ל מנותק מהשטח. יש חוסר אמון. כך לא יושג ניצחון"
נחמה הוסיף: "הכוחות בשטח טוענים כי לא פעם קרה שהרמה הממונה עצרה אותם תוך כדי התקפה למספר שעות כאשר קיים חוסר בהירות לגבי אופן ותזמון המשך הלחימה. הם טוענים שכך לא נוכל לפגוע באופן משמעותי בגדודי חמאס שנותרו ברפיח". הוא המשיך: "כל זה לא משוקף לרמה המטכ"לית, וממנה לציבור ולמקבלי ההחלטות. אין ספק שקיים נתק וחוסר אמון בין דרגי השטח לרמה המטכ"לית, וחובה על צה"ל לתת לזה מענה".
כבר אתמול בבוקר הגיבו לדבריו בכירים בצה"ל, שאמרו כי "את הביקורת שלו על הפעולה ברפיח - שיפנה לדרג המדיני. לא סתם הפעולה לא נראית כפי שתוכננה בתוכנית המקורית של צה"ל".
פורסם לראשונה: 21:07, 06.06.24