הישג לנאשם המרכזי בפרשת הצוללות: שופטת בית המשפט המחוזי בת"א טלי חיימוביץ' קבעה היום (שישי), כי סעיף אישום בהתחמקות ממס של מיקי גנור, בנוגע לחברותיו בחו"ל - אינו מהווה עבירה. משמעות ההחלטה – לא ניתן להרשיעו בסעיף זה באישום.
1 צפייה בגלריה
 פרשת כלי השיט - עדותו של מיקי גנור
 פרשת כלי השיט - עדותו של מיקי גנור
מיקי גנור בבית המשפט ביוני השנה
(צילום: יריב כץ)
הרקע להחלטה היא עתירה של סנגוריו של גנור, עמית ניר ורוית צמח, שביקשו לקבוע כי עובדות האישום, בסעיף הרביעי, לא מהוות לשיטתם עבירה שיוחסה לו. מדובר בחלק מן האישום שעוסק בהחזקת חברות בחו"ל על ידי גנור. באישום יוחס לו כי עשה שימוש בעורמה ותחבולה, במזיד, וכוונה להתחמק ממס - כך שבעת היותו בעל השליטה בחברות אלו שנרשמו בחו"ל - לא צירף דוחות שנתיים אישיים ולא דיווח על אחזקותיו במשך שנים לרשות המיסים. לפי האישום, הוא עשה זאת כדי למנוע מפקיד המס בישראל לבדוק אם הוא חייב במס במדינה לגבי אותן חברות.
סנגוריו טענו כי יסודות העבירה הספציפית הזו לא מתקיימים במקרה, ואין בהימנעות מדיווח של גנור עבירה, היות וכלל לא נקבע כעובדה באישום שהיה חייב במס. פרקליטות מיסוי וכלכלה טענה מנגד, כי עליו היה לדווח בכל מקרה אמת לרשויות המס, בין אם נקבע שהייה חייב במס או לא.
עו"ד עמית ניר ממשרדה של עו"ד רווית צמחעו"ד עמית ניר
אלא שהשופטת פסקה לטובת ההגנה, וכתבה: "נחה דעתי כי הצדק עם ההגנה. חובת הדיווח עצמה אינה במחלוקת בין אם קיימת חבות או לא. השאלה היא אם אין חבות היא עבירה. איני סבורה כך. אני מקבלת את טענת ההגנה לפיה חבות המס היא יסוד מיסודות העבירה, ובהיעדרה (מן האישום) לא מתקיימת העבירה לפי סעיף זה". המשמעות היא שתת-סעיף זה באישום, כפי שהוא רשום בו, אינו עבירה, ולכן אינו יכול לעמוד לרעת גנור בהרשעה. השופטת מתירה לפרקליטות מיסוי וכלכלה והסנגורים להשלים טיעון בנושא תוך 14 יום.
עו"ד רוית צמחעו"ד רוית צמחצילום: משה אהרון
מבחינת ההגנה מדובר בהישג כמובן - שכן סעיף באישום ספג פגיעה. נזכיר, כי התיק נמצא בשלב פרשת הזוטא - (מיני-משפט לפני שלב ההוכחות) - שעוסק בקבילות ההודעות של גנור במשטרה. גנור הסכים להיות עד מדינה, העיד והפליל מעורבים נוספים בעשרות הודעות שמסר אך חזר בו וביטל את ההסכם. לכן הוגש נגדו כתב אישום חמור, בגין שוחד, עבירות מס ועבירות נוספות.
במשפט הזוטא סנגוריו טוענים שיש לבטל את ההודעות שמסר במשטרה, משום שהופעלו עליו לחצים שונים, והפרקליטות מנגד טוענת לקבילותן. הסנגורים טענו במשפט שעל מנת שיסכים להיות עד מדינה הוצגו כלפיו לכאורה מצגי שווא שונים. כעת, הם יוכלו לטעון למשל שנטען כי הוצג לו במו"מ לעד מדינה, שעבר עבירה במקרה הדיווח על חברות מחו"ל – וכך בין היתר הופעל עליו לחץ להיות עד מדינה. כך או אחרת, נזכיר שנגד גנור יש שורת אישומים נוספים, כולל ליבת אישומי השוחד שמיוחסים לו בפרשה שעוסקת בכלי השיט. בנוסף, גם בסעיף המדובר תוכל הפרקליטות לטעון לעבירת מס אחרת.
מהפרקליטות נמסר: "מדובר בסעיף אישום אחד, שאינו קשור לפרשת כלי השיט, המייחס לגנור עבירה של לפי סעיף 220(5) לפקודת מס הכנסה, על כך שלא דיווח לרשויות על מבנה של חברות נדל"ן רבות שהיו בבעלותו בחו"ל; לצד שורת עבירות חמורות שבהן הוא מואשם, בראשן מתן שוחד, הלבנת הון ועבירות מס נוספות של העלמת הכנסות במיליוני שקלים. בימ"ש קיבל בשלב זה את הטיעון המשפטי של ההגנה, לפיו חבות במס היא רכיב נסיבתי מתחייב בעבירה לפי סעיף 220 לפקודה, אולם סעיף האישום לא נמחק מכתב האישום, וניתנו שבועיים לצדדים להשלים טיעוניהם בנושא.
"עמדת הפרקליטות בשאלה המשפטית המדוברת, כפי שפירטה בבית המשפט, היא כי לפי הדין ולפי הפרשנות המתבקשת (הסתרת מערך חברות על מנת להתחמק ממס), מתקיימת עבירה בנסיבות המדוברות והיא תשלים כאמור טיעוניה בהמשך".