צה"ל ושב"כ חילצו הלילה (בין שלישי לרביעי) מרצועת עזה את גופתו של לוחם צה"ל שנהרג ב-7 באוקטובר, ונחטף לרצועת עזה. משפחתו ביקשה שלא לפרסם את זהותו.
הלוחם הוכרז כחלל שגופתו מוחזקת בעזה לפני כמה חודשים, ומאז - במסגרת פעולות מודיעיניות וחקירה מרוכזות - ניסו לאתר את מיקום גופתו, בדגש על השבועות האחרונים. כוחות מיוחדים, יחד עם לוחמי הנח"ל וחטיבה 401 ניהלו את המבצע הלילי לחילוץ גופתו, שהוסתרה באדמה, אך לא במנהרה.
2 צפייה בגלריה
פעילות כוח מגלן ברצועת עזה
פעילות כוח מגלן ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
עם חילוץ הגופה עומד מספר החטופים שמוחזקים בשבי, חיים ומתים, על 107. מתוכם, 72 מוגדרים רשמית בחיים. בפועל, לפי ההערכות ופרסומים זרים, מספר החטופים החיים נמוך יותר - אך עומד ככל הנראה על יותר מ-50.
בהודעה משותפת הערב לצה"ל, שב"כ והמשטרה נמסר כי גופת החלל חולצה במבצע בפיקוד אוגדה 162, בהשתתפות כוחות מיוחדים מצה"ל ושב"כ ולוחמים מחטיבת הנח"ל וחטיבה 401. "את המאמץ המודיעיני ניהלו במפקדת החטופים שבאגף המודיעין, כתף אל כתף עם חוקרי שב"כ ויאחב"ל בלהב 433 של המשטרה. המאמץ נמשך כמה חודשים וכלל איסוף מודיעיני וניתוח אינדיקציות שונות לכדי תמונה אחת".
עוד נמסר: "לצד המאמץ המבצעי, מרכז החטופים והנעדרים בחטיבת הנפגעים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, פעל לזיהוי מהיר של החטוף ומסירת ההודעות למשפחה. צה"ל וכוחות הביטחון פועלים בכל המאמצים להשיב את כל החטופות והחטופים מהר ככל הניתן".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בביקור בגבול הצפון
ראש הממשלה נתניהו בביקור בגבול הצפון
נתניהו עם לוחמי גולני בצפון, היום. "מודה למפקדים וללוחמים האמיצים של שב"כ וצה"ל"
( צילום: מעיין טואף, לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "הלילה השיבו כוחותינו ארצה את גופתו של חלל צה"ל, ששמו לא הותר לפרסום. הלוחם נפל בקרב גבורה ב-7 באוקטובר עת הגן על יישובי עוטף עזה. לב העם כולו דואב על האובדן הנורא. רעייתי שרה ואני מוסרים את תנחומינו מעומק ליבנו לבני משפחתו. אני מבקש להודות ללוחמים ולמפקדים האמיצים של השב"כ ושל צה"ל על פעולתם החשובה. מדינת ישראל תמשיך לעשות כל מאמץ כדי להשיב ארצה את כל חטופינו, החיים והחללים כאחד".
שר הביטחון יואב גלנט בירך גם הוא על הפעולה: "הערכתי הרבה ללוחמי צה״ל ושב״כ על מבצע נחוש וערכי לחילוץ גופתו של חלל צה״ל שנפל בקרב במהלך מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר. השבת גופתו של החלל לקבר ישראל היא הוכחה נוספת לערבות הדדית ולמחויבות שלנו להשבתם של כל החטופים - החיים והמתים. בשעה קשה זו, ליבי עם המשפחה".
במטה המשפחות להחזרת החטופים קראו הערב לפעול במהירות להשגת עסקה לשחרור כל שאר החטופים: "חילוץ גופתו של החלל הוא מהלך צבאי חשוב ונחרץ שמאפשר למשפחתו סגירת מעגל. חובתה של מדינת ישראל להשיב את כלל הנרצחים והחללים לקבורה בכבוד, ואת כלל החטופים החיים לשיקום".
הצהרה של משפחות החטופים בבארי, הערב
(צילום: תומר שונם הלוי )

במטה הוסיפו: "בימים האחרונים ירד מספר החטופים מ-115 ל-107. אל לנו להתבלבל, לחטופים אין זמן לחכות לחילוצים! החזרתם של 107 החטופים במיידי תתאפשר אך ורק בעסקה! על ממשלת ישראל בסיוע המתווכות לעשות הכול כדי לחתום על העסקה שמונחת כעת על השולחן".
חילוץ הגופה מגיע פחות מיממה לאחר חילוצו בחיים של החטוף פרחאן קאדי ממנהרת חמאס שבה אותר לבדו, בדרום הרצועה. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" כוח צה"ל שפעל במתחם התת-קרקעי נתקל בו "במקרה", אך הכוחות פעלו שם על פי מודיעין ועל בסיס חשד שאולי כן נמצאים במקום חטופים. פרחאן סיפר אמש לקרוביו כי "כשהחיילים הגיעו למנהרה מחבלי חמאס ברחו. החיילים כרזו לי. חששתי שהמנהרה ממולכדת במטענים, ולכן הלכתי לאט-לאט".
פרחאן בן ה-52, תושב הפזורה הבדואית בנגב ואבא ל-11 ילדים, נחטף ב-7 באוקוטבר כשעבד כשומר בבית האריזה ליד קיבוץ מגן. הוא חזר אמנם במצב בריאותי טוב, אך איבד משקל רב וסיפר על תנאים קשים שבהם הוחזק ועל רעב בשבי - כשלדבריו אכל בעיקר לחם, ולא בכל יום. פרחאן סיפר גם על בדידות וניתוק מהעולם החיצוני, ועל כך שכמעט לא ראה אור שמש במשך 326 הימים שבהם הוחזק ברצועה.
פרחאן קאדי, אחרי חזרתו לביתו בנגב

הערב, אחרי שהשתחרר מבית החולים סורוקה ושב לביתו בכפר הלא-מוכר כרכור שליד רהט, אמר פרחאן במאהל המבקרים שהוקם עבורו: "לכל חטוף, לא משנה אם הוא ערבי או יהודי, יש משפחה שמחכה לו. אני מקווה ומתפלל שיהיה סוף לדבר הזה. אמרתי גם לנתניהו - שים סוף לזה. קשה מאוד לכולם". הוא הוסיף: "אני מרגיש 100%. שכל עם ישראל וכל העולם ישמע, המקום שהייתי בו - אני לא מאחל לאף אחד. אז תעשו הכול להחזיר את האנשים הביתה".