כנגן טרומבון לשעבר, גם כשנחשף לתמונות הקשות מ־7 באוקטובר, עוזי בארי האמין שאת המנגינה הזאת אי־אפשר להפסיק. הקיבוצניק בן ה־71 מניר אליהו, חובב מוזיקה ותיק, התגייס מיד ויזם מבצע לטובת תושבי העוטף שאיבדו את כלי הנגינה שלהם, שיקבלו כלי חדש, או מחודש, במקומו.
"כחובב מוזיקה מכל הסוגים, מקלאסית ועד מזרחית, חשבתי מיד על האנשים שכלי הנגינה שלהם נהרסו", הוא אומר. "היה לי ברור שאחת הדרכים החשובות לסייע לקורבנות העוטף היא באמצעות נגינה, כי אין כמו ניצחון הרוח".
1 צפייה בגלריה
עוזי בארי מחלק כלי נגינה בים המלח. מימין: חגי ביקל, אור לב, בארי ומעין ברק
עוזי בארי מחלק כלי נגינה בים המלח. מימין: חגי ביקל, אור לב, בארי ומעין ברק
עוזי בארי מחלק כלי נגינה בים המלח. מימין: חגי ביקל, אור לב, בארי ומעין ברק
את המימון הראשוני קיבל בארי מחברו לפרלמנט בחוף הצוק, איש העסקים אורן מוסט, שקפץ מיד על הרעיון. "מאז התחלתי להפיץ את הרעיון", הוא מספר. "אשתי נטע ואני מכירים הרבה מאוד אנשים בקיבוצים שפנינו אליהם אישית, ובמקביל המשכתי לגייס כספים דרך חברים קרובים שלי, בוגרי שייטת 13, ואנשי עסקים נוספים, במטרה לסייע לכמה שיותר מפונים".
הראשון שנהנה מהמיזם, היה חגי ביקל, מקיבוץ בארי. "הוא סיפר לי שאיבד סט תופים מאוד יקר ואיכותי ושבוע וקצת לאחר מכן כבר סיפקנו לו מערכת תופים חדשה. לקחנו את התופים ושאר הכלים החדשים שקנינו: שלוש גיטרות קלאסיות, פסנתר חשמלי, סקסופון טנור ותופים ‑ שמנו ברכב הפרטי שלנו, וירדנו למלון המפונים בים המלח, שם הענקנו אותם לחברים באופן אישי".
חגי ביקל איבד חברים רבים בטבח, ביניהם גם הבסיסט של להקת הקיבוץ, שנרצח כשיצא להילחם עם כיתת הכוננות. "אני מתופף מעל ל־20 שנה, גם בהרכבים מקצועיים ובשנים האחרונות, בלהקת הקיבוץ", הוא מספר. "כשאחד החברים בקיבוץ סיפר לי על עוזי, מיד יצרתי איתו קשר וגיליתי אדם מקסים עם לב גדול שכולו נתינה. מערכת התופים, כמו כל כלי נגינה למוזיקאי, היא הנשמה שלי. שבוע אחרי שדיברנו הוא הגיע אליי למלון והביא לי את מערכת התופים וכלי נגינה נוספים לחברים נוספים. כל הציוד חדש מהחנות, ברמה הכי מקצועית והגבוהה שיש. אחרי מה שעברנו, מרגש שמישהו חושב עלינו ודואג גם לתחום הזה, עוזי ונטע בארי הם ישראל היפה שמתגייסת ותורמת וזכיתי לפגוש אותם בשעתי הקשה".
מאז, הפניות אל עוזי בארי, מהקיבוצים וממפוני שדרות, הולכות ונערמות. עכשיו, הוא חושב כבר על השלב הבא, הענקת פסנתרים וכלי נגינה כבדים, שאי־אפשר להכניס לחדרי המלון הקטנים, למי שיעברו בקרוב לשיכונים זמניים. "אנשים פרטיים תורמים לנו כלים ואנו משפצים אותם ומעבירים אליהם. לשמחתי, חברת מרום, שעוסקת במכירת כלי נגינה, נרתמה למיזם ומסייעת לנו בהנחות על הכלים החדשים ובשיפוץ הכלים הישנים. אתמול הבאתי להם מערכת תופים ישנה, הם שיפצו אותה ומחר אספק אותה לילד מקיבוץ חולית. כל מי שאיבד את כלי הנגינה שלו במלחמה או מי שיש לו כלי נגינה שאינו בשימוש מוזמן לפנות אלינו", הוא מסכם.
לפניות לעוזי בארי: 050-5452123