לא רק שיום הבחירות בארה"ב איננו יום שבתון, במידה מסוימת לבוחרים האמריקנים שיגיעו לקלפי מצפה בו חתיכת עבודה: המדינות שלהם ינצלו את ההזדמנות כדי לבקש מהם לא רק לבחור את המועמד לנשיאות המועדף עליהם, אלא גם להכריע בשורה ארוכה של עניינים אחרים – מזהות נציגיהם בקונגרס האמריקני, דרך בחירת מושלים וראשי ערים ועד החלטות מקומיות שישנו את מציאות חייהם בשנים הבאות, בהן גובה שכר המינימום, הזכות להשתמש בסמים וגובה המיסים על מוצרי היגיינה לגיל השלישי.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון. המטרה: כיבוש הסנאט
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
בעיניו של הצופה-בבחירות מחוץ לארה"ב, המערכה החשובה ביותר אחרי זו שתתנהל על הנשיאות היא על חלוקת הכוחות בקונגרס האמריקני. קרב קריטי צפוי על השליטה בסנאט, הבית העליון של הקונגרס. הסנאט הוא שמאשר מינויים שעושה הנשיא – משרים ועד שגרירים ושופטים, ובידיו מסור גם הכוח להדיח אותו. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב מוקצים בסנאט שני מושבים בלי קשר לגודלה, וכל סנאטור – כלומר חבר בסנאט – מכהן שש שנים. הכהונה הארוכה יחסית אמורה לאפשר לו להימנע מפעילות פוליטית המוּנעת על-ידי שיקולי בחירות תמידיים.
בסנאט הנוכחי נהנים הדמוקרטים מיתרון: יש להם 51 מושבים ואילו לרפובליקנים 49. אלא שבסבב הבחירות הקרוב 23 מ-34 המושבים העומדים לבחירה הם דמוקרטיים, ורק 11 רפובליקניים. פירוש הדבר שעל הדמוקרטים "להגן" על מושבים רבים יותר. אם הרפובליקנים יגרפו ב-5 בנובמבר שני מושבים יותר מהדמוקרטים, הם יזכו ברוב בסנאט. אם טראמפ וסגנו ינצחו בבחירות לנשיאות יספיק לרפובליקנים גם מושב אחד בלבד יותר מהדמוקרטים, משום שבמקרה של שוויון בסנאט, 50-50, קולו של סגן הנשיא מכריע, ובמקרה כזה יהיה מדובר בסגן נשיא רפובליקני. הדמוקרטים שולטים בסנאט ברצף מאז 2020, ואובדן הרוב בו יהיה מכה עבורם.
בבחירות לבית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס, עומדים לבחירה כל 435 המושבים בבית. לכל מדינה מוקצה בבית הנבחרים מספר מושבים בהתאם לגודל אוכלוסייתה, וכך למשל לקליפורניה יש 52 ולאלסקה רק אחד. כדי להחזיק ברוב בבית הנבחרים צריכה מפלגה להשיג בו 218 מושבים, ואחרי שבבחירות אמצע הכהונה של שנת 2022 רשמו הרפובליקנים מהפך וזכו ברוב בבית, 213-222, כעת הם מקווים לשמור עליו.
חוקים המועברים בבית הנבחרים צריכים לקבל את אישור הסנאט והנשיא, והכהונה הקצרה של חבריו – שנתיים בכל פעם – מחייבת אותם לנהל קמפיין פוליטי תמידי.

משלם המיסים יקבע: 18 דולר לשעה?

ב-5 בנובמבר ייערכו בחירות גם לשורה ארוכה של תפקידים מקומיים במדינות ארה"ב. הבחירות הללו אולי יחסו בצלן של הבחירות לנשיאות ולקונגרס, אבל עשויה להיות להן השפעה דרמטית על חייהם של חלק מהאמריקנים.
4 צפייה בגלריה
דרום דקוטה מצביעה על לגליזציה, מסצ'וסטס על סמים פסיכדליים
דרום דקוטה מצביעה על לגליזציה, מסצ'וסטס על סמים פסיכדליים
דרום דקוטה מצביעה על לגליזציה, מסצ'וסטס על סמים פסיכדליים
בין השאר ייערכו בחירות לתפקידי המושלים של 11 ממדינות ארה"ב, בהן אינדיאנה, דלאוור, מיזורי, וושינגטון ויוטה. ברוב מדינות ארה"ב ייערכו גם בחירות לבתי המחוקקים המקומיים. עוד יצביעו האמריקנים בבחירות לראשות ערים גדולות כמו בולטימור, פיניקס, סן דייגו ופורטלנד.
ביום הבחירות יצביעו אזרחים ברחבי ארה"ב גם בשורה של משאלי עם מקומיים על הצעות חוק ותיקונים לחוקת מדינתם. כך למשל בקליפורניה יצביעו הבוחרים על העלאת שכר המינימום ל-18 דולר, ובמיין יצביעו על השאלה אם להחליף את דגל המדינה. בדרום דקוטה תעלה להצבעה האפשרות להתיר את השימוש במריחואנה למטרות הנאה לבני 21 ומעלה, ובמסצ'וסטס יחליטו אם לאשר שימוש בחומרים פסיכדליים לצרכים רפואיים מסוימים. הבוחרים בניו המפשייר יצביעו על העלאת גיל הפרישה של שופטים ל-75, ובנבאדה על פטור ממס על חיתולים לילדים ולמבוגרים.