1 צפייה בגלריה
אסותא רמת החייל
אסותא רמת החייל
אסותא רמת החייל
(צילום: אבי חי, shutteratock)
ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, זימנה היום (שני) את בכירי אסותא לשימוע - ושוקלת לסגור את המרכז לפוריות ברמת החייל, אחרי שני המחדלים שהתגלו בסניפי ראשון לציון ורמת החייל. בהודעתו חשף משרד הבריאות גם אירוע חמור שלא היה ידוע עד כה: אסותא לא דיווחה על התייבשות 13 ביציות מופרות, על אף שחובה עליה לעשות כן.
הפרשה החדשה שנחשפה נוגעת לאישה שביצעה שאיבת ביציות, שהתייבשו ולכן לא ניתן יותר להשתמש בהן. המשרד הודיע גם על הקמת ועדת בדיקה לפרשה החדשה, שמורכבת ממאות החברים שהיו בוועדה הקודמת - מלבד ד"ר אילן קלדרון, שיחליף את פרופ' טליה אלדר שהחלה לעבוד במשרד הבריאות.
משמעות התייבשות 13 הביציות המופרות היא שלא אפשרי להשתמש בהן כדי להביא ילד לעולם, זאת לאחר ששאבו אותן מאישה שעברה הליך כירורגי ושנלקחו ממנה הורומונים. אם לאותה אישה אין יותר ביציות מפאת גילה - היא לעולם לא תוכל להביא ילדים לעולם.
(צילום: ירון ברנר)

לפי הודעת משרד הבריאות, "בהמשך למידע בעניין גילוי חוסר התאמה גנטית לאחר ביצוע טיפולי הפריה חוץ גופית בבית חולים אסותא רמת החייל, ולאור צבר אירועים חריגים נוספים שהתרחשו ביחידה להפריה החוץ גופית בבית החולים, ולנוכח התנהלות בעייתית, שוקלת ד"ר מזרחי להורות על סגירה מלאה או חלקית של היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים אסותא רמת החייל".
לפי משרד הבריאות, אלה האירועים שעל בסיסם יתקיים השימוע: 1. אירוע חמור שלא דווח למשרד הבריאות בדבר התייבשות 13 ביציות מופרות. "אירוע חמור זה דומה מאוד לאירוע נוסף שהתרחש לפני מספר חודשים בבית החולים אסותא רמת החייל", נמסר מהמשרד. 2. האירוע באסותא רמת החייל, שבו נמצאה חוסר התאמה גנטית בין אב לילד, לאחר ביצוע טיפולי פוריות והפריה חוץ גופית. לפי משרד הבריאות, "בשיחה שהתקיימה עם הנהלת אסותא מרכז רפואיים התברר כי בית החולים השהה את בירור בעניין - והבירור הראשוני עם עובדת המעבדה הרלוונטית לאירוע נעשה רק ביום שליחת המכתב".
משרד הבריאות הוסיף כי "בית החולים לא דיווח למשרד הבריאות על החשד לאירוע החמור של אי ההתאמה הגנטית, וזאת על אף העובדה שמדובר בחשד ממשי לאירוע חריג שהתרחש במהלך הטיפול ובעקבותיו, בניגוד להוראות לחוזר חטיבת רפואה מס' 2021/2 - 'חובת הודעה של מוסד רפואי על אירועים מיוחדים' ולהוראות תקנות בריאות העם (הודעה על פטירות ואירועים מיוחדים), תש"ם-1980.
אסותא רמת החייל
(צילום: אבי חי)

"בנוסף עולה כי בתקופת הזמן שחלפה לאחר שנודע לבית החולים על החשד לתקלה שיתכן שגרמה לאי ההתאמה הגנטית, לא בוצע בירור מעמיק מטעמו, על אף החובה המקצועית לעשות כן לשם שמירה על בטיחות הטיפול ועל בריאות הציבור. האירועים הללו וסמיכותם, כמו גם אי הדיווח שלהם למשרד הבריאות, מעלים חשש לפגיעה בבריאות הציבור. על כן, כאמור, נשקלת האפשרות להורות על סגירה מלאה או חלקית של היחידה".
בנוסף, היום הודיע נציב קבילות הציבור למקצועות הרפואה, ד"ר בעז לב, כי הוא ממנה ועדת בדיקה בעקבות רצף האירועים הללו. הוועדה תבדוק גם את החשש כי ילד שנולד לאחר הפריה חוץ-גופית איננו תואם גנטית לאב, וכן שני האירועים של התייבשות ביציות מופרות באותה היחידה. "הוועדה תבחן היבטים מקצועיים, ארגוניים וניהוליים, ואת האירועים הפרטניים שמעלים חשד להתנהלות מקצועית לקויה, כמו גם הסתכלות מעמיקה למערך ההפריות בראייה רשתית, ובכלל זה תבחן את נוהלי הדיווח הרלוונטיים לאירועים אלה", נמסר. "כמו כן, תבחן הוועדה את סיבות השורש לטעויות וכן נושאים רלוונטיים נוספים שימצאו במהלך בדיקתם כמחייבים בדיקה והתייחסות".
בוועדה ייחקו חלק פרופ' עמי פישמן, סגן מנהל המרכז הרפואי רבין, מנהל מערך האיכות הבטיחות וניהול סיכונים; ד"ר אילן קלדרון, ראש היחידה IVF בבית החולים פדה פוריה; פרופ' איריס הר-ורדי, מנהלת המעבדה ביחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית בבית החולים סורוקה; עליזה שגב זהב, אחות אחראית המכון לפוריות, הפריה חוץ גופית ואשפוז יום גינקולוגי בשיבא; השופטת (בדימוס) ורדה מרוז, נציגת ציבור; עו"ד רפי טויזר, יועמ"ש מנציבות קבילות הציבור למקצועות הרפואה.