זירת הרצח בחולון

בבית המשפט המחוזי בתל אביב, העיד היום (רביעי) אוראל זוית, 26, שנאשם ברצח יורי פודובני ז"ל, תושב לוד ואב לשלושה, במהלך קטטה באזור התעשייה בחולון שהחלה בעקבות ריב על חנייה לפני כשלוש שנים.
כתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז ת"א, מגולל את סיפורו של המוות המיותר. זוית ניהל יחד עם אביו ואחיו עסק משפחתי, והנרצח עבד בחנות בהמשך הרחוב. מנהל החנות של המנוח, שכר מחסן ליד העסק של זוית. בבוקר ה-14 בפברואר 2019 החנה מנהל החנות של יורי סמוך לעסק המשפחתי של זוית, והנאשם הבחין בו ואמר לו שלא יחנה במקום. בין השניים פרץ ויכוח קולני שכלל גידופים הדדיים.
אביו של זוית יצא מבית העסק, ויחד עם בנו דחף את מנהל החנות השכנה כשהבן מכה אותו בחוזקה בפניו ובחלקי גופו באגרופים. המנהל הצליח להשתחרר מאחיזתו וסינן: "חכו חכו" בטרם ברח מהמקום וחזר לחנות. אז, לפי הפרקליטות, המנהל סיפר בחנות לעובדיו שהותקף על-ידי ארבעה אנשים שהוא לא מכיר, ואף איבד את משקפיו. בהמשך, צעדו המנהל, שני אנשים נוספים ופודובני לכיוון המחסן והחלה קטטה בין הצדדים.
4 צפייה בגלריה
פצוע באורח קשה באירוע ירי בחולון
פצוע באורח קשה באירוע ירי בחולון
קטטה על חנייה שהסתיימה ברצח. תיעוד מהזירה
במהלך התגרה, שלף זוית את אקדחו ממכנסיו, נופף בו, כיוון לעברו של המנהל וירה פעם אחתת באוויר. בהמשך, התפתח עימות אלים גם בין אביו של זוית ומנהל החנות. זוית הבן שהבחין בעימות, החזיר את הסכין שהייתה בידו לכיסו - ושלף את האקדח שוב. במקביל, הבחין זוית בפודובני מתקדם לעבר אחיו ואביו בניסיון לתקוף אותם - כיוון את האקדח למרכז גופו וירה בו מטווח קרוב. פודובני נפגע בפלג גופו העליון והתמוטט במקום. אז כיוון זוית את האקדח לכיוון המנהל, ירה פעם נוספת ופספס. על כך החליטה הפרקליטות להאשימו בניסיון רצח.
אז, זוית ואביו תקפו את פודובני בעודו ירוי ושרוע על הקרקע, היכו אותו באגרופים ובעטו בגבו. מיד לאחר מכן, ברחו השניים ובמהלך מנוסתם הטמין זוית את האקדח באדמה. אביו נשאר במקום, הזעיק משטרה ומד"א ואף הגיש סיוע לפודובני. אנשי מד"א ביצעו בו פעולות החייאה, אך נאלצו לקבוע את מותו. כעבור כמה דקות אותר זוית על ידי שוטרים כשהוא מתחבא.
"הייתי בעסק, והייתה צריכה להגיע אלינו משאית עם סחורה", סיפר זוית לשופטים רענן בן יוסף, אברהם הימן ושרית זמיר. "הלכתי לשמור על החניות שלנו. הגיע בחור להחנות לנו שם, ואני מבקש ממנו בצורה יפה שלא יחנה. הוא ישר יצא מרכב, התנפל עליי, התחיל לקלל. אבא שלי כנראה שמע ויצא. אז, בעל החנות ניסה להתקרב לאבא שלי, קילל והשפיל אותו. נתתי לו מכה שיתרחק. הוא הסתובב אלינו, אמר 'חכו חכו, אתם תשלמו על זה'. המשכתי ביום העבודה שלי, לא ידעתי שהם יחזרו". נציגת הפרקליטות טענה בחקירה הנגדית שערכה לזוית כי בני משפחת זוית היו דרוכים במשך 25 דקות ולא שבו לעבודתם.
4 צפייה בגלריה
אוראל זוית
אוראל זוית
אוראל זוית בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
יורי פודובני ובתו מליסה
יורי פודובני ובתו מליסה
יורי פודובני ז"ל ובתו
"היינו מחוץ לעסק כי חיכינו לסחורה", טען הנאשם ברצח. "אז ראינו את המנהל ואדם נוסף חוזרים הוא אמר לי 'אתם גברים על אחד?' - והמנהל נתן לי מכה. ראיתי עוד חבר'ה מאחוריהם עם קפוצ'ונים וידיים בכיסים ונכנסתי פתאום ללחץ. ראיתי שהמנהל עם סכין יפנית ביד, והוא אמר לי 'ארצח אתכם'. פה הוצאתי את האקדח שהיה עליי".
זוית הסביר כי את האקדח רכש חודשיים לפני אותו הבוקר, לאחר שנורה חמש פעמים והוא נפצע. "הלכתי וקניתי אקדח ללא רישיון, חשבתי שזה יעזור לי לשמור על עצמי כי המשטרה לא תפסה אף אחד", טען. "לא יודע למה ירו בי אז".
הוא סיפר על תחושותיו ברגעי הירי. "נלחצתי", אמר זוית. "הוצאתי את האקדח, דרכתי אותו ונופפתי לעברם, ביקשתי שיעזבו אותנו. הוא אמר לי 'תירה בי, תירה בי'. יריתי כי ראיתי שהם לא מפחדים מהאקדח, ראיתי אותו עם רוע בעיניים. הוא רצה לחתוך אותי, להרוג אותי". זוית ציין שהמשיך ללכת אחורה - אך פודובני המשיך להתקרב אליו ולאיים שיהרוג אותו.
4 צפייה בגלריה
החשוד שנעצר
החשוד שנעצר
השוטרים עוצרים את אחד המעורבים
(צילום: ניצן דרור)
"המנהל ממשיך לנסות לחתוך את אבא שלי, ראיתי את המנוח עובר אותו וקופץ על אחי ומרביץ", העיד. "לא יכולתי להשאיר שם את המשפחה שלי. ראיתי את המוות של אחי בעיניים". זוית טען כי הירי השני, לעבר המנוח, היה כתוצאה מפליטת כדור. "לא ידעתי שפגעתי במנוח, כנראה מהלחץ בסיטואציה נלחץ לי האקדח. כנראה שהייתי בחוסר שליטה באותם רגעים. לא כיוונתי, לא רציתי להרוג או לפצוע, ניסיתי להפחיד. כבוד השופט, אני יורה באוויר - והם לא הולכים. למה הם לא הולכים?". זוית, כך לפי האישום, ירה שלוש פעמים במהלך הקטטה. לדבריו, הכדור השלישי נורה לעבר הרצפה - אלא שהפרקליטות סבורה שאחרי שירה בפודובני הוא ניסה לפגוע במנהל החנות.
כשהסביר מדוע ברח אמר זוית כי "ידעתי שהחזקתי נשק לא חוקי. ידעתי שיריתי ושיכול להיות שתגיע משטרה, ואני לא יודע מה עושים בדבר כזה. לא ברחתי כי ידעתי שהוא נפגע". בפרקליטות סבורים שהתיעוד ממצלמות האבטחה באזור סותר לחלוטין את גרסתו. בתביעה גורסים כי התיעוד דווקא מוכיח שהוא מכוון את האקדח בקור רוח למרכז גופו של פודובני כשהוא לא סיכן אף אחד. "חבל שלא נהרגתי באותו יום", אמר על דוכן העדים.
סנגוריו של זוית, משה אלון ודיאנה שומסקי מסרו בתגובה כי "אנחנו לא טוענים שלא נעברה עבירה בגלל, אבל בוודאי לא מתקיימים התנאים של עבירת הרצח. הם הגיעו לעסק של מרשי ולצערנו קרה המקרה המצער".